Mitsubishi har hatt stor suksess med sin ladbare SUV, Outlander PHEV, de siste årene. I Norge har den vært blant de mest solgte bilene helt siden lanseringen.

I fjor ble det registrert 4.275 eksemplarer – og det var faktisk en nedgang fra året før. Da var nemlig tallet hele 5.687!

Den har gjort at mange flere nordmenn har fått opp øynene for Mitsubishi. Og nå håper de å friste enda flere kunder. Igjen er det en høyreist bil. Nykommeren er litt mer kompakt enn Outlander, men større enn den gamle storselgeren ASX. Eclipse Cross er navnet.

Den mer enn doblet salget i Norge

Mitsubishi har kastet seg på trenden med coupeaktig taklinje.
Mitsubishi har kastet seg på trenden med coupeaktig taklinje.

Broom først

Broom var faktisk første og eneste norske bilpublikasjon som var med på en helt spesiell lansering av nettopp denne bilen i fjor. Da fikk vi kjøre den mens den fortsatt var dekket med kamuflasje – både innvendig og utvendig.

Les mer om den helt spesielle turen – og hvordan bilen er å kjøre – her

Eclipse Cross har et distinkt design med en skrånende «coupé-aktig» taklinje, mens fronten er umiskjennelig Mitsubishi.

Startprisen er på 335.000 kroner – mens toppmodellen med firehjulsdrift og CVT-automatgir koster 456.600 kroner.

Baksetene er justerebare i lengderetning og ryggen kan vinkles bakover for økt komfort. Det er 60/40-deling, og når ryggen legges ned er det nesten flatt gulv.
Baksetene er justerebare i lengderetning og ryggen kan vinkles bakover for økt komfort. Det er 60/40-deling, og når ryggen legges ned er det nesten flatt gulv.

Mye utstyr

Eclipse Cross leveres i to utstyrsvarianter; Intense og Instyle+. Det betyr i utgangspunktet at du får mye utstyr uansett.

Toppmodellen har blant annet 18" lettmetallfelger, oppvarmet ratt, oppvarmede bakseter, panoramasoltak, head up display, et frontvindu som er ekstra lydisolert og kan varmes opp og Rockford Acoustics-stereoanlegg, med ni høyttalere – inkludert en subwoofer i bagasjerommet. .

Her får du også et nytt infotainmentsystem med en tynnere-, stående skjerm oppå dashbordet. Systemet er kompatibelt med smarttelefoner, både iPhone og Androide. Skjermen kan styres via en touchflate i midtkonsollen, i tillegg til at selve skjermen er trykkbar.

Dette er en smart brukt-SUV

Baklyset som deler opp bakvinduet gir bilen særpreg.
Baklyset som deler opp bakvinduet gir bilen særpreg.

Sikkerhet

Eclipse Cross har fått fem stjerner i Euro NCAP sin kollisjonstest. En rekke sikkerhetssystemer er tilgjengelig: Dødvinkelvarsler, adaptiv cruisecontroll, front kollisjonsvarsler, filskiftevarsler, varsel om kryssende trafikk bak og fjernlysassistent er på plass.

En praktisk egenskap er at andre seterad kan skyves frem og tilbake 20 cm alt etter behov for mer bagasjeromsplass eller plass til ben.

Eclipse Cross byr på head up display i farger.
Eclipse Cross byr på head up display i farger.

Bakseteryggen er nedfellbar i forholdet 60:40, mens bakseteryggen kan vinkles for økt komfort.

Husker du denne? Kvinnfolk og unger – da blir det bare biltull!

Motor

Under panseret er det kun ett alternativ: 1,5 liters bensinmotor med turbolader og intercooler som yter 163 hk / 250 Nm. Her er det altså ingen hybridløsning som i storebror Outlander. Det er et stort drawback i det norske bilmarkedet.

2WD variantene kan leveres med både 8-trinns automatgir (CVT) og 6-trinns manuelt gir. 4WD variantene leveres kun med CVT.

CVT-girkassen er i utgangspunktet et trinnløst girsystem. Men den er her programmert til å ha åtte trinn for å gi fører muligheten til å gire med hendler bak på rattet.

En hybrid- eller helelektrisk drivlinje er det dessverre ingen planer om.

Et touchpanel i midtkonsollen lar deg styre skjermen på infotainmentsystemet.
Et touchpanel i midtkonsollen lar deg styre skjermen på infotainmentsystemet.

Firehjulsdriften i Eclipse Cross har egne programmer for kjøring på snø og grus.

– I tillegg til nye kunder, er det mange ASX- og Outlander-eiere som kan tenkes være interessert i nye Eclipse Cross. Vi har satt et salgsmål på 500 for i år, sier Rune Gjerstad administrerende direktør hos importøren MMC Norge AS.

Dette skal bli ladbar SUV med lang rekkevidde