2017 er over – og vi benytter anledningen til å oppsummere og mimre litt.

Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det Mats Brustad sin tur:

2017 har vært et år med mye fokus på elektriske drivlinjer, autonom kjøring og kanskje ufortjent mye pepper til fossilmotoren. Utviklingen er naturligvis forståelig med tanke på klimautfordringene, men for en ekte bilentusiast er det likevel småtrist.

Fravær av lyd og motorer uten særlig karakter. Mye av kjøregleden blir rett og slett litt borte. Derfor er det gledelig at fossilmotoren skal være med oss en god stund til. Det er dessuten bensinmotoren jeg må takke når jeg nå skal oppsummere de beste opplevelsene jeg har hatt bak rattet i 2017.

Lamborghini med Siv Jensen

– Hei Mats! Siv Jensen forteller at hun veldig gjerne vil møte dere, og at hun er spent på bilen dere skal kjøre. Vi kan sette av én time fra 14.30, passer det?

Ingen tvil om hvem som eier veien i dag! 10 sylindere, 610 hk og 560 Nm. Foto: Henrik Lyche
Ingen tvil om hvem som eier veien i dag! 10 sylindere, 610 hk og 560 Nm. Foto: Henrik Lyche

Jeg må innrømme at jeg var forberedt på et høflig nei, på grunn av travle tider midt under en viktig og spennende valgkamp. Men nei. Siv Jensen er med, og avtalen er i boks. Nå handler det bare om å utnytte sjansen. Jeg vil gjøre noe mer enn et ordinært intervju.

Og slik ble det. I forbindelse med opptaket til Broompraten får vi låne en bil jeg har drømt om å kjøre så lenge jeg kan huske. Lamborghini! Eller nærmere bestemt: Lamborghini Huracán Spyder. Både bil og intervjuobjekt sørger for litt ærefrykt denne dagen. Når jeg attpåtil får beskjed om at jeg må sikkerhetsklareres av PST, befester alvoret seg.

Ikke mindre enn to pansrede biler dukker opp i det Siv Jensen, rådgivere og livvakter ankommer location. Reaksjonen til Siv i det jeg ber henne starte monsteret lover bra.

– Oj, der bannet jeg, ler Siv Jensen etter et aldri så lite pådrag i superbilen.
– Oj, der bannet jeg, ler Siv Jensen etter et aldri så lite pådrag i superbilen.

– WOHOHO! Helt rått! Helt jævlig rått.

Det gløder i øynene hennes og gliset skinner om kapp med sola. Her ligger alt til rette for et litt annerledes intervju med Frp-lederen.

– Det er noe kult med lyden av en skikkelig motor, konstaterer Siv.

Jeg får selvfølgelig ikke blitt mer enig. Derfor velger jeg å understreke dette tidlig ved å gi høyrepedalen en liten dytt. Reaksjonen jeg får tilbake overgår de fleste forventinger. Når lyden av 610 hk faktisk drukner i skriket fra Jensen, forteller det sitt…

I rusen av å kjøre en hysterisk gøyal bil, frister det å gi på enda litt til. Men da kommer jeg heldigvis på at vi blir forfulgt av en pansret BMW X5, at det faktisk finnes fartsgrenser og ikke minst: En av Norges mektigste kvinner sitter fremdeles i passasjersetet. Dermed er det bare å holde seg i skinnet, selv om Lamborghinien har lyst til så mye mer.

– Tusen takk for en uforglemmelig dag, avslutter finansministeren, som drar rett videre til en regjeringskonferanse. Mon tro om hennes syn på engangsavgiften har endret seg etter dagens luftetur?

Her kan du forresten se hele kjøreturen og intervjuet med Siv Jensen.

Vestlandstur med AMG GT C

Sommeren 2017 dukket det opp en hyggelig Facebook-melding på profilen min: ”Gratulerer med 2-årsjubileum i Broom.” Tiden har gått fryktelig fort siden første dag i drømmejobben, og opplevelsene har vært mange.

Men det var i fjor sommer jeg fikk oppleve en biltur som ærlig talt har gitt varige mén. Bare tanken gir meg frysninger, samtidig som jeg blir utrolig stolt over det vakre landet vi bor i. Vi skal selvfølgelig mot Vestlandet – og verktøyet som frakter oss dit er døpt AMG GT C Roadster.

Et maleri jeg godt kunne tenkt meg i stua.
Et maleri jeg godt kunne tenkt meg i stua.

En av verdens heftigste cabrioleter, der altså. Med på tur er også kompis og fotograf Martin Sundet. Vi har vanligvis MYE å snakke om på bilturer, men de første minuttene mot Drammen og Kongsberg sier vi egentlig fint lite.

I stedet handler det om å ta innover seg hva som faktisk skjer. Det er klart for tidenes roadtrip! Med på laget er også 557 hk og et lydbilde kun AMG makter å fremprovosere.

Som noen gale bilentusiaster vi er, jobber bilen stort sett i sport plus eller race-mode. Det betyr blant annet høyt turtall og et lydbilde større enn Gud. Men tro det eller ei, klarer hjernen å tenke noe rasjonelt også. Vi må tross alt ha råd til å fylle tanken når over 1.000 kilometer vei venter foran oss.

På de «kjedeligste» etappene mot Hardanger knepper vi derfor bilen over i comfort-modus, og utfordrer Burmester-anlegget i stedet. Forbi Notodden spiller vi Dire Straits og Sultans of Swing på full guffe. Jeg holder takten med gasspedalen, slik at basstonene får en ekstra trøkk gjennom buldringene fra V8-eren. For en opplevelse! Her fortjener Burmester sitt High-End Surround-Soundsystem en stor klapp på skulderen.

I godt selskap raser timene unna, og plutselig er vi i Hardanger. Selve høydepunktet. I ekte postkort-omgivelser cruiser vi gjennom smale veier, bratte stigninger og nyter synet av Norge på sitt beste. Å få lov til å oppleve dette bak rattet i tysk ingeniørkunst, også på sitt beste, er stort.

Her kan du lese mer om turen, samt full test av bilen.

Årets sprøeste bil

– Har du lyst til å være med å teste Ferrari GTC4 Lusso i morgen? (..) Flotters! Ta med videokamera, tror dette kan bli moro.

Noe i den duren gikk telefonsamtalen med Broom-Vegard dagen før, vi får låne Autoxo Sport sin flunkende nye Ferrari GTC4Lusso. Selv om det har blitt noen tester av mildt sagt gromme biler gjennom tiden i Broom, er det noe man aldri venner seg til. Takk og lov for det!

Ferrari GTC4Lusso må da bli årets familiebil i 2017, spør du meg.
Ferrari GTC4Lusso må da bli årets familiebil i 2017, spør du meg.

Et av kriteriene for å låne en slik bil er at været er på topp. Nok en gang har vi hellet med oss, og vi er klar for en hyggelig arbeidsdag i det som må være årets dyreste kontor. GTC4Lusso koster vanvittige 4,5 millioner. Desto mer øker forventingene til beistet fra Modena.

Det er deilig å se at Ferrari gir blaffen i alt som henter downsize av motor. Her er det lidenskap tvers igjennom, noe som bekreftes av mesterverket under panseret: 6,3 liter, 12 sylindere og 690 hk. Det gjør at den fornuftige familiebilen klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

Slike prestasjoner er noe som fremdeles sitter godt plantet i ryggmargen på en 22 år gammel kar fra Eidskog. Det samme gjelder nok for Vegard, som riktignok er et par år eldre.

Her kan du se video og full test av årets sprøeste bil

Bilen som fikk PST til å reagere

Som jeg allerede har nevnt, må jeg innrømme at elmotorens fremvekst er en småtrist utvikling for oss bilentusiaster. Rent isolert sett. Mest av alt fordi lyden blir borte. Og det er nettopp den som bidrar til mye av kjøregleden på de grommeste modellene vi i Broom har testet gjennom 2017.

Bilen som overrasket meg aller mest på dette område, er utvilsomt BMW M3 med competition package og titaneksos.

Her stemmer det aller meste. BMW M3 competition package er helt klart en av årets favoritter.
Her stemmer det aller meste. BMW M3 competition package er helt klart en av årets favoritter.

Lydbildet er så høyt at det nesten er flaut. Spesielt når du slipper gassen. Da høres det ut som Kringkastingsorkesteret har entret eksospottene – og spiller opp til full fest. Det bobler og buldrer noe voldsomt!

Det som er ekstra vilt med eksosanlegget er at lyden nesten er like brutal ved lave turtall og hastigheter. Det fikk jeg klekkelig erfare da jeg passerte PST sitt hovedkvarter under sommerens testperiode. Etter en fartsdump akselererer jeg opp til fartsgrensen, og slenger på et gir. Utenfor står tre-fire ansatte.

Jeg tenker ikke noe særlig over lydbildet før jeg ser en PST-ansatt skvetter skikkelig i bakspeilet. Resonansen fra pottene smeller videre mellom byggene i gaten, og skaper litt av et liv. Fantastisk moro tenker jeg, og kjører videre i det som hittil er min favoritt fra BMW.

Les vår duell mellom BMW M2 og M3 her

Et spennende år

2017 har vært et innholdsrikt år med mange høydepunkter. Å få lov til å dyrke sin egen lidenskap for bil gjennom jobben i Broom, er noe jeg setter stor pris på.

Det handler ikke bare om å teste biler, men om menneskene vi møter, historiene vi forteller og nyhetene vi deler. Ekstra givende er det at vi deler vår felles interesse med ekstremt mange ivrige Broom-lesere. Tusen takk til dere, og tilbakemeldingene vi får.

Nå er vi godt i gang med et nytt år, og jeg er overbevist om at 2018 også blir et spennende Broom-år. Vi har mange interessante planer på gang, så her er det bare å følge med.

I bildekarusellen under har jeg forsøkt å oppsummere noen flere høydepunkter jeg ikke fikk plass til her. Godt nytt broomende år!

Internasjonal lansering av nye Volvo XC60 i Barcelona.
Audi RS 5 og Mercedes-AMG E63 S på test i Vikersund.
På tur til Namsos for å intervjue DDE-Bjarne, sammen med Porsche Macan GTS og medhjelper Frida Abelsnes.
Ford Focus RS - fantastisk morsom krabat.
Fjorårets morsomste sedan! Alfa Romeo Guilia Quadrifoglio
Mercedes-AMG GT R. Denne bilen kan ikke forklares med ord...
Ford Mustang GT. Bilen MDG holder seg langt unna.
Broompraten sesong 3.

Se Broompraten sesong 3 her