Denne forsvinner og blir ikke erstattet

CLS Shooting Brake har blitt kalt verdens vakreste stasjonsvogn.

Lekkert og særpreget design var ikke nok, CLS Shooting Brake ble ikke den suksessen Mercedes hadde håpet på.
Lekkert og særpreget design var ikke nok, CLS Shooting Brake ble ikke den suksessen Mercedes hadde håpet på.

Få biler har fått en mer positiv mottagelse enn Mercedes CLS Shooting Brake. Dette er stasjonsvognutgaven av CLS, og en bil som virkelig skiller seg fra mengden. Der de fleste stasjonsvogner er preget av fornuft og hensynet til mest mulig plass, handler CLS Shooting Brake mye mer om design.

Mercedes markedsfører selv CLS som en "firedørs coupe". Og da de skulle lage stasjonsvogn av denne, kunne de naturligvis ikke kalle den noe så folkelig som stasjonsvogn. Nei, her ble navnet Shooting Brake.

Flyttet grensene

Helt fra den ble vist som konseptmodell, fikk CLS Shooting Brake veldig mye skryt for designet. Og vi ble ikke skuffet over produksjonsklar bil heller.

Her flyttet Mercedes grensene for hvordan en stasjonsvogn kan se ut. Spesielt hekken er særpreget, med en lang og slak coupeprofil. Her er ikke poenget mest mulig plass for pengene. Men voksne dimensjoner gjør likevel at både bakseteplass og bagasjerom duger for de fleste.

Høy luksusfølelse innvendig, selv om nye E-klasse fra Mercedes har overgått dette i etterkant.
Høy luksusfølelse innvendig, selv om nye E-klasse fra Mercedes har overgått dette i etterkant.

Brukt CLS: Nå har den blitt billig!

Ryktene begynte å gå

Men lekkert design til tross: CLS Shooting Brake har ikke solgt i nærheten av det Mercedes hadde håpet på. Spesielt skal det ha sviktet i USA og Kina. Dette har nok også mye å gjøre med at det selges langt færre stasjonsvogner nå enn for bare noen år siden. Særlig SUV-ene har stukket av med mye av salget.

Hos Mercedes er det også en utfordring at man har flere andre stasjonsvogner i utvalget. Her snakker vi både CLA, C-klasse og E-klasse.

Dermed begynte ryktene å gå da det nærmet seg en helt ny utgave av CLS: At Mercedes ville droppe stasjonsvogn etter bare én generasjon og ta ned CLS-utvalget til bare én utgave.

Design-Mercedes til under en tredjedel av nypris

Prøve og feile

Slik har det også blitt. CLS Shooting Brake er faset ut og kommer ikke i noen ny utgave. I en tid der de tyske premiummerkene har fokus på å gå inn i stadig flere nisjer, går den litt mot strømmen.

Men dette er nok også en indikator på at det terskelen for å prøve og feile er mindre nå enn tidligere. Det er ikke lenger noen selvfølge at en bil skal erstattes, hvis den ikke har solgt godt nok.

CLS Shooting Brake lever videre i bruktmarkedet, verdtitapet har så langt vært høyt.
CLS Shooting Brake lever videre i bruktmarkedet, verdtitapet har så langt vært høyt.

Fra 400.000 kroner

Dermed må du ut i bruktmarkedet hvis du vil sikre deg bil som godt kan bli et framtidig samlerobjekt.

CLS Shooting Brake starter nå på rundt 400.000 kroner. Da får du typisk en 2013/2014-modell med kilometerstand som ikke trenger å være voldsom. De aller fleste eksemplarene er svært godt utstyrt, de som kjøpte disse bilene nye tok seg vanligvis råd til mye ekstrautstyr.

Det var diesel som gjaldt også på CLS Shooting Brake. 350 CDI er ganske vanlig motorisering, da har du veldig bra overskudd. Biler med 4Matic firehjulstrekk er ekstra attraktive i bruktmarkedet, de får du fra rundt 500.000 kroner.

Klikk her for å se CLS Shooting Brake til salgs på finn.

Klikk her for å se CLS Shooting Brake til salgs på autodb.

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier.

Vi har testet Shooting Brake: Ufornuftig, men herlig!

Se video: Mercedesen tror vi har sovnet, da skjer dette: