Rykter vil ha det til at produksjonen av Teslas store volummodell, Model 3, endelig er i ferd med å ta seg opp. Det er i tilfelle på høy tid, etter at det gikk svært trått tidligere i høst.

Produksjonstakten til den amerikanske elbilprodusenten skal økes betraktelig, fra rundt 100.000 til 500.000 biler i året

I utgangspunktet er interessen for den nye elbilen skyhøy. Mellom 400.000 og 500.000 reservasjoner er inne allerede. Også i Norge er det snakk om tusenvis av ordrer, uten at Tesla vil gå ut med eksakt antall.

Nå har imidlertid noen begynt å selge sin plass i reservasjonskøen. Og det gjøres til høy pris. Spørsmålet er om det er lov, i henhold til avtalen kundene gjør med Tesla.

Brukt Tesla? Sjekk vår store kjøpeguide

80.000 kroner

Over 80.000 kroner skal noen være villige til å betale for å snike i køen, skriver britiske Autocar. I tillegg kommer altså prisen på bilen. I Norge ventes den å ligge på rundt 350.000 kroner for en godt utstyrt Standard Range-variant med 350 km rekkevidde.

Dette med å selge sin plass i køen, er ikke noe nytt for Tesla. Det har skjedd både med Model S og Model X også. Ikke minst her i Norge.

Det er liten tvil om at dette er en Tesla. Profilen er lett gjenkjennelig. Men Model 3 er mer kompakt enn Model S og Model X.
Det er liten tvil om at dette er en Tesla. Profilen er lett gjenkjennelig. Men Model 3 er mer kompakt enn Model S og Model X.

Tesla Model S P90D – denne tar pusten i fra deg:

Betalte dyrt

Også etter at Model S og Model X ble levert til de første eierne, var det også mange som spekulerte i å selge dem med en gang, til høy fortjeneste.

En periode etter at de aller første bilene ble levert, betalte flere rundt 100.000 kroner for å få bilen med en gang, i stedet for å stå i kø.

Rent juridisk er det ikke noe i veien for å selge hverken plassen i køen, eller bilen til overpris, etter at du har fått den.

Slik kommer du lengre med elbilen:

"Kan ikke overføres eller overdras"

Men siden Tesla altså har opplevd at enkelte kunder spekulerer i akkurat dette, har de tatt noen forholdsregler.

Blant annet står det i reservasjonen av Model 3: Reservasjonen din kan ikke overføres eller overas til en annen part uten skriftlig samtykke fra Tesla.

Tesla har valgt et særdeles minimalistisk interiør. Om det er bra eller ikke, er det delte meninger om ...
Tesla har valgt et særdeles minimalistisk interiør. Om det er bra eller ikke, er det delte meninger om ...

Hvorvidt dette er praktisk mulig- og/eller ønskelig å følge opp, blir en annen sak.

Teslas informasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, er ikke tilgjengelig for en kommentar om dette.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

Model 3

På Teslas hjemmeside i Norge står det at dersom du bestiller nå, vil det være 12-18 måneders leveringstid på bilen. Det betyr i praksis at vi snakker midten av 2019.

Model 3 blir altså den rimeligste modellen i Tesla-sortimentet. Den kommer i med to batteripakker: Standard range (ca 350 km rekkevidde) og Long range (ca 500 rekkevidde).

Norske priser er ikke bekreftet, men er ventet å starte på rundt 300.000 kroner, mens Long range-utgaven koster fra rundt 350.000 kroner.

Broom er de eneste i Norge som har testet Model 3. Les mer her

300 til salgs

Elbil generelt, og Tesla spesielt, er hot på bruktmarkedet for tiden.

Akkurat nå er det rekordmange biler å velge mellom. Totalt er det i skrivende stund 2.100 elbiler til salgs på finn.no – og av disse er drøyt 300 Tesla.

Prisene varierer fra 50.000 kroner til rundt millionen, avhengig av rekkevidde, utstyr og merke.

Så langt har vi imidlertid ikke funnet noen som vil selge plassen i Model 3-køen ...

Verdenspremiere: Broom på eksklusiv test av bilen alle snakker om