Nå skal du få lese hva de ulike medlemmene i Broom-redaksjonen husker aller best fra året som har gått.

I dag er det redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sin tur:

Noe av det som fascinerer meg med jobben som biljournalist, er alle reisene det medfører. Turer til Tyskland, Portugal, Sveits og Spania.

Det er en velkommen anledning til å komme seg litt bort fra hverdagen og PC-skjermen, møte kolleger og eksperter fra de ulike bilprodusentene og selvsagt muligheten til å få teste biler på egnede veier, eller enda bedre: På bane.

Jeg trenger nok ikke å fortelle deg som leser dette, at det hele er et aldri så lite drømmescenario for en som elsker biler!

Verden rundt

2017 har likevel vært helt spesielt. Det har nemlig blitt unormalt mange lange turer. La meg veldig kjapt ta høydepunktene:

Cape Town gjorde sterkt inntrykk – og for en bil å oppleve stedet med!
Cape Town gjorde sterkt inntrykk – og for en bil å oppleve stedet med!

– 2017 startet en tur til selveste Cape Town, i Sør-Afrika. Mens vi er i den flotte byen har vi rikelig anledning til å teste TO nye modeller: Porsche 911 GTS og nye Panamera hybrid. Det ble også et sterkt møte med de sosiale utfordringene byen har å by på.

– Ikke så lenge etter det, sitter jeg på flyet med snuten mot Arizona i USA. Denne gangen er det Mercedes AMG GT C som står på programmet. Her blir det kjøring i fantastiske omgivelser litt nord for Phoenix.

Det er ikke hver dag man får anledning til å fly med jumbojet.. Dette flyet tok oss til Phoenix.
Det er ikke hver dag man får anledning til å fly med jumbojet.. Dette flyet tok oss til Phoenix.

– En helt spesiell tur blir det også mulighet i fellesferien. Da er jeg eneste journalist fra Skandinavia, som er invitert til å være med på lanseringen av Tesla Model 3. Med sjefen på ferie tok jeg sjansen og takket ja til å dra. Sjelden jeg er på tur uten å vite hva som skal skje ...

– Før vinteren drar jeg til Shanghai med Volvo/Polestar. De skal vise Polestar sin første modell: Polestar 1. Den kinesiske verdensmetropolen gir nok et møte med et samfunn som er helt annerledes enn det vi er vant med.

– Rett før jul står Dudbai på kalenderen. Her får jeg kjøre verdens raskeste SUV, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio på noen enestående fjellveier. Her skal alt være verdens største, -høyeste, -raskeste og -flotteste. Et sted som har valgt å forvalte oljeinntektene sine på en helt annen måte enn Norge ...

Hjemme best

Kort sagt: Jeg har hatt den utsøkte gleden av å reise "verden rundt" på oppdrag for Broom og våre lesere.

Jeg skjønner godt at mange gjerne skulle hatt muligheten til å gjøre det samme. Dessverre er det ikke så lett for folk flest å gjøre noe lignende.

Men den gode nyheten er at det jeg kommer til å huske best fra 2017 er noe alle som eier en bil kan gjøre. Det skjedde her hjemme i Norge.

For første gang (!) benyttet jeg nemlig anledningen til å ta en vaskeekte roadtrip.

2012: Testingen av superbilene ble mer spennende en planlagt ...

Postkort-Norge

Rett og slett en tur der selve reisen er målet. Slikt mener jeg det er aller best å gjøre i hyggelig selskap. Derfor fikk jeg med meg kompisene Arve Brekkhus og Gisle Brensdal.

Og i stedet for å sitte timesvis i fly for å finne kule veier i andre land, startet vi i Oslo. Ruta gikk vestover, over Hemsedalsfjellet via hjembygda Sogndal og til Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Molde og retur via Rondane. Postkort-Norge – unnagjort på tre effektive dager bak rattet.

Etter to dager bak rattet, er vi i vakre Molde. Så langt alt vel!
Etter to dager bak rattet, er vi i vakre Molde. Så langt alt vel!

Med på turen hadde vi ikke nye modeller hentet fra en eller annen importør, men i stedet våre private og godt brukte biler.

Jeg kjørte en 10 år gammel Porsche 911 Carrera 4, Gisle sin 2000-modell Jaguar XKR cabriolet, mens Arve hadde med sin BMW M6 av første generasjon – også det en cabriolet.

Les alt om den utforglemmelige opplevelsen her

Din egen sjef – forsåvidt

Det fine med en slik tur, er at du i utgangspunktet er helt din egen sjef – men samtidig må være beredt på at skjebnen kan ha noen små triks på lur: Plutselig er det en ferge du ikke rekker, en solnedgang du bare må se, uvær ingen hadde forutsett, en dårlig timet punktering eller et tilfeldig møte med andre bilentusiaster på tur.

Kort og godt: Du kan planlegge alt du vil. Men det skjer garantert noe uventet på veien ... Og godt er det. For det er gjerne det du kommer til å huske best i etterkant.

For vår del, var det en impulsiv stopp på Loen, der vi kjørte en av verdens bratteste gondolbaner, og fikk se en fantastisk utsikt!

I 2017 gikk jeg også opp til eksamen – 24 år siden sist

Tre dager bak rattet - som aldri blir glemt.
Tre dager bak rattet - som aldri blir glemt.

Gode venner

Som nevnt passer det best å ta med seg kompiser eller venninner. Joda, det går fint med samboer, kjæreste eller ektefelle også. Men akkurat en roadtrip nytes best med venner, er nå min mening.

Hvorfor? Fordi en slik tur handler om nettopp det å frigjøre seg litt fra hverdagen og være litt egoist: Nyte den musikken eller podcasten akkurat du vil høre på. Kjøre så fort eller sakte som du synes passer seg (og aldri si noe om bøtene som måtte dukke opp fordi onkel Politi ikke er helt enig i din tolkning av fartsgrensene). Mimre om de "gode" historiene du kanskje ikke er stolt over, eller har lyst å snakke med din bedre halvdel om, men som er rasende morsomt å utbrodere om til gamle venner.

Vekkerklokka-tabben: Dette vil jeg helst bare glemme ...

Alene i bilen

Helst bør det legges opp til at man er alene i bilen også. For oss som har familie og barn, er det å kunne kjøre bil alene rett og slett en ren luksus. Det er en mulighet for å koble av.

Så kan man selvsagt gjøre som vi gjorde på turen vår: Sette opp konferansesamtale på mobilen og holde praten gående, om det er det som er greia. Det kan også vise seg nyttig i forbindelse med planlegging av forbikjøringer (obs, sa jeg det høyt?).

Uansett anbefales det å sette av god tid til sosialisering på kveldstid, rundt middagsbordet og eventuelt utover kvelden og natta.

Her er vi på plass i Trollstigen. Det ble noen turer opp og ned. Heldigvis dro vi før turistrushet begynte ...
Her er vi på plass i Trollstigen. Det ble noen turer opp og ned. Heldigvis dro vi før turistrushet begynte ...

2013: Året da jeg brøt tre prinsipper på èn gang ...

Gi deg selv en utfordring

Det fine er dessuten at du kan ta turen med hvilken som helst bil. Det kan ha sjarm, uansett.

Hvis du for eksempel er god til å mekke, kan det være et mål bare det å bare klare turen i en gammel bil, uten å måtte ringe etter bergingsbil.

Eller du kan sette deg et budsjett: Bruk maks 5.000 kroner på en bil, som skal ta deg på tur og etterpå selges uten tap. DET er utgangspunkt for en roadtrip som vil bli minneverdig!

Uansett hva du måtte velge. Det er ikke en dyr bil som avgjør hvor moro du har det – men hvilke kriterier du legger, hvem du eventuelt tar med og selvsagt hvor dere drar! Da er det godt at Norge byr på noen av verdens mest interessante veier.

40-årskrisen? Ja takk, kom med den!

Ny garasje

Siden sist har vi for øvrig investert i en ny garasje. Vi valgte å bruke god tid på å planlegge både hvor den skulle stå og hva den skulle inneholde. Det står fortsatt litt igjen, og det er ikke en garasje med egen bar, fullverdig verksted, plass til fire biler og en båt, flislagt gulv eller innebygget surroundanlegg med skjulte ledninger.

Her er det nye hjemmekontoret. TV-en skal naturligvis bare brukes utenfor kontortid. Jeg lover! Bildet er tatt med viiiiiidvinkel, for å gi inntrykk av å være større enn det faktisk er ...
Her er det nye hjemmekontoret. TV-en skal naturligvis bare brukes utenfor kontortid. Jeg lover! Bildet er tatt med viiiiiidvinkel, for å gi inntrykk av å være større enn det faktisk er ...

Men den har god plass til to biler, sykler og best av alt: Min egen lille "mancave". Kona hadde nemlig bestemt at jeg ikke får sitte i huset og hamre løs på Broom-saker til alle døgnets tider.

– Du får sitte i garasjen, var meldingen. Og noen ganger kan jeg høre i tonefallet hennes at dette ikke er noe tema for diskusjon. Så da ble det sånn.

Nå er jeg imidlertid veldig fornøyd med akkurat det. For kontoret synes jeg er blitt helt strålende.

Broom-Vegard: Drømmebilen gjorde meg nesten vennneløs

Årets nyervervelse ...
Årets nyervervelse ...

Meget forståelsesfull kone

Katharina er forøvrig blitt omtalt i kommentarfeltet her på Broom i år.

" ... Artig artikkel, mannen må jo være splitter pine gal, men på den rette måten...og man kan være sikker på en ting: Han må ha en meget forståelsesfull kone!"

Kommentaren kom i forbindelse med mitt siste bilbytte. Jeg har kommet litt ut av tellingen, men det er i alle fall blitt over 50 biler siden jeg kjøpte min første, en Toyota MR 2 Mk1, som 18-åring.

Denne gangen ble det en BMW M3.

Frustrert

Min bedre halvdel er i utgangspunktet glad i biler – og ble for eksempel nyforelsket etter første turen i Porsche 911-en vi kjøpte i fjor.

Derfor blir hun litt frustrert over at jeg bytter så ofte. Jeg forsøker på min side å gi så rasjonelle forklaringer på hvorfor det er nødvendig/smart å bytte den ene bilen etter den andre.

Men både hun og jeg vet at bakgrunnen er ganske enkelt: Livet er kort, og jeg har lyst å smake på mest mulig av det bilverden har å by på, før jeg parkerer for siste gang ...

Dette var bilen drømmedama skulle hatt

Benytter anledningen til å takke våre lesere for at så mange av dere velger å lese artiklene vi publiserer på Broom! Vi er for lengst blitt landets største nettsted om bil – og har i 2017 hatt et snitt på rundt en halv million lesere i uken. Jeg håper vi skal få enda flere med oss i 2018!