Denne bilen skal du bare få kjøpe på nettet

Snart er det klart for comeback i Norge.

SUV-en Ateca er en av bilene Seat satser på når de nå kommer tilbake til det norske markedet.
SUV-en Ateca er en av bilene Seat satser på når de nå kommer tilbake til det norske markedet.

Seat har vært borte fra det norske markedet i mange år, men nå er det like før comebacket er i gang.

Neste år gir nemlig importøren Møller Mobility Group merket en ny sjanse.

De første nybilene med Seat-logo ble registrert i Norge i1989, også da var Møller importør. I starten ble det spanske bilmerket sett på som temmelig eksotisk.

Men godt hjulpet av teknologi fra eierselskapet VW skjønte mange snart at dette ikke var skumle saker.

I perioder solgte Seat ganske bra her til lands. Men utover på 2000-tallet gikk det tråere, fram til importen stoppet opp i 2004.

Vokser mest i Europa

Seat har også slitt i andre markeder. I mange år ble de regnet som problembarnet i VW-konsernet, men nå har det snudd.

Seat er i dag det merket som vokser raskest i Europa. De har fått sving på modellutvalget og kjører en ungdommelig profil på all markedsføring.

Under et pressemøte hos den norske importøren rett før jul, fikk vi vite litt mer om satsingen i Norge. Den blir utradisjonell!

Ibiza var en populær småbil i Norge, les mer om den her:

Seat skal prise aggressivt i Norge, det betyr nok i praksis en god del under tilsvarende VW-modeller.
Seat skal prise aggressivt i Norge, det betyr nok i praksis en god del under tilsvarende VW-modeller.

Tre showrooms

– Vi satser kun på nettsalg og dette skal være enkelt. Det trengs ikke mer enn fem klikk for å kjøpe bil, forteller den nye Seat-direktøren, Tor Anton Bjørge.

Tor Anton Bjørge leder Seat-satsingen i Norge.
Tor Anton Bjørge leder Seat-satsingen i Norge.

Seat kommer også med en rekke tilleggstjenester som skal gjøre det attraktivt å eie en av bilene deres, blant annet at man via bildeling skal kunne tjene penger på bilen.

Her hjemme går Seat for et enkelt og oversiktlig modellutvalg, med flere pakkeløsninger. Tradisjonelle forhandlere skal man ikke ha.

– Nei, vi satser på showrooms i stedet. I starten blir det ett i Oslo, ett i Bergen og ett i Trondheim. I tillegg har vi 23 utleveringspunkter og 20 servicepunkter. Vi skal også teste hjemleveringer av bilene, forteller en entusiastisk Bjørge.

Crossoveren Arona blir også en spennende bil for det norske markedet.
Crossoveren Arona blir også en spennende bil for det norske markedet.

Vi har allerede testet nye Seat Arona, les mer om den her:

Offroad-utgave

I starten satser Seat kun på bensinmotorer. Merket har per i dag ikke noen elektriske drivlinjer, men dette er ikke langt unna. Her nyter de godt av VW-konsernets omfattende elektriske offensiv de kommende årene.

Det er også ventet svært gunstig prising av modellene, det blir nok også viktig når Seat skal bygge seg opp igjen.

Modellrekken bør være attraktiv for Norge. Den kanskje aller mest interessante for vårt marked er SUV-en Ateca, som i praksis er søstermodellen til svært populære VW Tiguan. Men Seat har også crossoveren Arona, samt småbilen Ibiza og Golf-rivalen Leon i sin portefølje. Sistnevnte fås blant annet i en offroad-utgave med forhøyet bakkeklaring og 4x4.

Her kan du lese mer om hvorfor Seat trakk seg ut av Norge

Ateca blir viktig i Norge, se video av den under: