Stasjonsvogn i premium-klassen har i mange år som regel betydd Audi, BMW eller Mercedes. Volvo var lenge litt i utkanten her, inntil de meldte seg på med nye V90.

I tillegg finnes det endel outsidere som ikke har klart å få særlig grep rundt nybilkjøperne. En av dem er Jaguar, som etter en periode med bare sedan, også tilbød stasjonsvognutgave av første generasjon XF. Men da den kom, var nyhetens interesse for modellen over, salget var også svært begrenset her hjemme.

Nå har vi kommet til andre generasjon XF og denne gangen har stasjonsvogna kommet kjappere. Dermed melder Jaguar seg for alvor inn i kampen om familiekjøpere med litt ekstra romslig økonomi.

Hva er nytt?

XF har blitt helt ny. Bilen er bygget på Jaguars nyeste aluminiums-arkitektur. 80 prosent aluminium gjør den lettere enn mange av konkurrentene, det merkes også på kjøreegenskapene.

Utenpå er dette en av de største bilene i klassen. XF er hele 4,95 meter lang, men designet går litt ut over bagasjeplassen. Den er på 595 liter. Stort, men ikke størst i klassen. Testbilen har 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter og 4x4.

Tøff front, her skiller XF seg virkelig ut i trafikken.
Tøff front, her skiller XF seg virkelig ut i trafikken.

...og da ble det fart på Jaguar-salget i Norge!

Hva er styrker og svakheter her?

Designet står ut i denne klassen, samtidig som Jaguar har en svært sterk standing. Mange vil tenke at du har brukt en god del mer penger her, enn om du hadde kjøpt en av de tre tyske (eller Volvo, for den del).

Kjøreegenskapene er relativt sporty og komforten god. Motoren er også tilstrekkelig, selv om resten av bilen ville kledd mer krefter. 4x4 kan som vanlig være gull verdt på vinteren. Varme i rattet og fjernstyrt parkeringsvarmer (standard) er også smart i vinter-Norge.

Interiøret klarer ikke helt å matche det lekre ekstreriøret. Her virker det nesten som Jaguar har tatt et lite hvileskjær. Biler som Mercedes E-klasse og Volvo V90 virker vesentlig mer eksklusive innvendig, her bør det skje noe ved første facelift. Infotainmentløsningen er heller ikke helt i toppklasse.

Hva koster den?

Testbilen har startpris på 666.900 kroner, men Jaguar kjører akkurat nå introduksjonstilbud på 599.900 kroner, inkludert vinterhjul og fri service i tre år. Det er en gunstig pakke.

Med en god del ekstrautstyr på plass, ender vi her på 774.600 kroner, før intro-tibudet. I forhold til størrelse og utstyrsnivå, er det slett ikke avskrekkende. Men velger du en av de tyske merkene, vil du kunne få mer motor for de samme pengene.

Med XF Sportbrake skal Jaguar ta opp kampen mot de tradisjonelle premium-stasjonsvognene. Det lykkes den etter vår mening bra med.
Med XF Sportbrake skal Jaguar ta opp kampen mot de tradisjonelle premium-stasjonsvognene. Det lykkes den etter vår mening bra med.

Klarer du å gjette hvor denne bilen kommer fra?

Hvem er konkurrentene?

Vi har vært innom dem allerede: Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Volvo V90 hører også med i denne gjengen nå. I tillegg vurderer nok en god del av kundene her en SUV, mange av dem velger også det til slutt.

Vil naboen bli imponert?

Det er det gode muligheter for. Etter hvert som de tre tyske har blitt rene folkemerkene her hjemme, er det helt klart marked for biler som skiller seg mer fra mengden. Her har nok også Jaguar en jobb å gjøre med å kommunisere prisen, som for mange nok er overraskende gunstig.

Broom mener:

XF står godt i en tøff og krevende klasse. Kjøreegenskapene er lettbeinte, komforten god og kombinasjonen stasjonsvogn og 4x4 er attraktiv. Prismessig er den også konkurransedyktig, i alle fall hvis du synes det holder med 2-liters dieselmotor i en bil som denne.

Mye handler også om merkevare. Jaguar har fortsatt en egen klang i mange miljøer, her viser du at velger noe annet enn "alle andre".

Hva mener eierne?

Ti Jaguar XF-eiere har lagt igjen vurdering av bilen sin i vår bilguide. Her kan du lese hva de mener:

Visste du at:

– Jaguar og søstermerket Land Rover har vært eid av indiske Tata siden 2008.

– XF var første Jaguar med LED-lys, da den ble lansert i andre generasjon.

– Synes du 180 hestekrefter blir for lite i en bil som dette? Da kan du få XF med 3-liters motor, både bensin og diesel. De yter henholdsvis 340 og 300 hestekrefter.

Om tre måneder er det klart for elbil-SUV fra Jaguar

Ikke klassens største bagasjerom, men det er lett å utnytte plassen. Pluss også for flere smarte løsninger her.
Ikke klassens største bagasjerom, men det er lett å utnytte plassen. Pluss også for flere smarte løsninger her.

Jaguar XF Sportbrake

Modell: 2,0 D Prestige automat AWD Motor: 2-liter diesel Effekt: 180 hk / 430 Nm 0-100 km/t: 8,9 sek Toppfart: 219 km/t Forbruk: 0,45 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,95 - 1,98 - 1,49 meter Vekt: 1767 kg Bagasjerom: 565/1.700 liter Pris: Fra 666.900 kroner

Klikk her for å lese testen vår av XF sedan

Se video av XF Sportbrake under: