– Hei du, jeg skulle gjerne hatt en slik Hai… ehh… Huyd… En slik bil som er på TV-reklamen nå. En rosa eller oransje. Hva koster den? Når kan jeg få den? Er den der solgt. Ikke? Da tar jeg den!

Det var mildt sagt kaos i den lille bilbutikken jeg jobbet i Bærum. Året er 1995. Hyundai Accent har blitt lansert i Norge. På TV reklamerer Knut Bjørnsen og en kjent hallo-dame fra NRK.

Folk klarte ikke å uttale navnet en gang, men bilen skulle de kjøpe …

Hyundai Accent var modellen som forløste Hyundai-salget her hjemme. Modellen tok rett og slett helt av.
Hyundai Accent var modellen som forløste Hyundai-salget her hjemme. Modellen tok rett og slett helt av.

Det startet litt forsiktig

Det tok helt av. Folk kjøpte biler som om det var ferske hveteboller. Vi regelrett ekspederte biler, gjerne i fargene lysegrønn, oransje og rosa. En tredørs Accent LS kostet 119.000 kroner husker jeg.

Hvor mange biler vi solgte denne kampanjehelgen husker jeg ikke, men det var ikke rent få og det var skikkelig moro!

Men det hele begynte enda litt før enn denne høsthelgen. Nærmere bestemt for 25 år siden. I 1992.

Da ankom de første Hyundai-bilene norsk jord. Det var modellene Pony, Elantra og Sonata.

Bilene bygde mye på Mitsubishi-teknikk og de første årene handlet det om å skaffe seg et lite fotfeste i det norske markedet.

LES OGSÅ: Denne luksusbilen fra Hyundai får ikke vi kjøpe

Hyundai Santa Fe kom akkurat da SUV-bølgen skyllet over landet og modellen solgte godt.
Hyundai Santa Fe kom akkurat da SUV-bølgen skyllet over landet og modellen solgte godt.

Blant Norges mest solgte

Men det fyltes på med nye modeller. Varebilen H100 og ikke minst Accent, samtidig som både Sonata og Elantra ble fornyet og i 1995/96 smalt det altså.

Da var faktisk det ganske ukjente merket fra Sør-Korea blant Norges mest solgte biler. Mye takket være Accent, men også Elantra og Sonata solgte godt. På et tidspunkt gikk det faktisk over 50 Hyundai Sonata som taxi bare i Oslo.

Biene var billige i innkjøp og de var stort sett driftssikre. Dog med noen unntak. Sonata taxi og automatgirkasser var vel strengt tatt ikke noen lykkelig kombinasjon … De fleste bilene hadde etter hvert brukt både to og tre girkasser på 200.000 kilometer. På den annen side, de var ikke alene om det. Både Volvo og Mercedes har slitt med det samme.

Allerede i 1997, etter bare fem år på markedet, ble Hyundai nummer 20.000 levert i Norge, Også den fra vår lille butikk i Bærum. Det var en mørk blå Sonata. Nye og ukjente Hyundai hadde virkelig klart å etablere seg i Norge på rekordtid.

Skepsisen til det ukjente merket med navnet som var vanskelig å uttale hadde forsvunnet. Bilene var billige, men driftssikre og gode. Folk var fornøyde.

Eier du en Hyundai? Fortell oss om den her:

Hyundai Sonata er borte fra Norge, men er en storselger i USA. Der den også leveres som ladbar hybrid. I 2018 kommer en ny versjon.
Hyundai Sonata er borte fra Norge, men er en storselger i USA. Der den også leveres som ladbar hybrid. I 2018 kommer en ny versjon.

Store i viktige markeder

Siden har det gått litt opp og ned med Hyundai. Nye modeller har kommet til, andre har falt fra. Salgstallene har variert fra godt til elendig, og det har absolutt vært noen tunge perioder for bilmerket.

Men de har klart seg gjennom både storm og stille, så langt. Ingenting tyder på at det ikke fortsetter.

Verden er også litt mer enn bitte lille Norge. Hyundai er store globalt. De er faktisk en av verdens største bilprodusenter, med blant annet solid fotfeste i det store og dermed viktige amerikanske markedet, i tillegg til Asia. Der det finnes mange, lekre Hyundai-modeller som ikke kommer hit til berget.

Akkurat nå om dagen, her hjemme, er det elbilen Hyundai Ioniq som er bestselgeren. Men også flere andre, spennende nyheter er på gang slik som el-SUV/crossoveren Kona.

Hyundais friske motorsportssatsning i World Rally Championship (WRC) sørger for å styrke merkevaren ytterligere for det koreanske bilmerket, som faktisk startet bil-karrieren med lisensproduksjon av Ford Cortina i 1967.

Les også: Vår test av bestselgeren Hyundai Ioniq her

Video: Denne bilen kan bli en ny Hyundai-suksess