De fleste privatbiler står stille mellom 90 og 95 prosent av tiden. Det betyr i praksis svært mye oppbundet kapital, som ikke blir benyttet.

Det er derfor ikke vanskelig å finne gode argumenter for bildeling, der man kun betaler for å bruke bilen når man trenger den.

Innen bilbransjen har det lenge vært et lite skrekkscenario. Hvis mange bileiere går over til å dele bil i stedet, vil salgsvolumene nødvendigvis gå ned.

Elektrisk minibuss

Likevel ser bransjen at de dette sannsynligvis kommer, uansett om de vil det eller ikke. Derfor har også mange av de store bilprodusentene egne bildelings-prosjekter.

En av dem er Volkswagen. De etablerte merkevaren Moia for et år siden, som bilmerke nummer 13 under VW-paraplyen. Moia skal være VWs selskap for forskning og utvikling innenfor bildeling. De skal allerede ha investert flere hundre millioner euro i dette, og nå har de akkurat vist den første Moia-modellen.

Komfort og god plass skal være prioritert høyt i Moias minibuss.
Komfort og god plass skal være prioritert høyt i Moias minibuss.

Denne bilen kan du abonnere på

Internett ombord

Det er en seksseters, elektrisk minibuss som er utviklet i samarbeid med VWs nyttekjøretøy-divisjon. Fra neste år skal den testes ut i Hamburgs gater. Her går VW for en app-løsning, ikke ulik Uber. Kundene skal kunne bestille bilen fra mobilen sin. Etter starten i Hamburg, skal Moia så rulle ut satsingen sin internasjonalt, målet er å erstatte én million biler i Europa og USA, innen 2025.

– Hvis ikke vi gjør dette, vil konkurrentene våre gjøre det, sier VWs strategisjef Thomas Sedran, på spørsmål om man ikke frykter at satsingen vil gå ut over salget av øvrige biler fra konsernet.

Moias minibuss skal ha hurtig internettforbindelse og alle setene har leselys, pluss USB-port for å kunne lade mobil eller nettbrett. Det er også plass til bagasje.

Litt bagasje er det også plass til i minibussen.
Litt bagasje er det også plass til i minibussen.

Denne bilen har 19 (!) koppholdere

Gigantisk elbil-satsing

Bilen er som sagt elektrisk. Rekkevidden ligger på over 300 kilometer, og den kan hurtiglades til 80 prosent av batterikapasiteten på rundt 30 minutter. Dermed skal ståtiden på grunn av lading ble redusert til et minimum.

Dieselgate-skandalen til Volkswagen blir sett på som et vendepunkt for mange ting hos tyskerne. Blant annet denne satsingen. VW investerer nå tungt i nye forretningsmuligheter. Målsetningen for Moia er ikke snau. De har en uttalt ambisjon om å bli en av verdens tre største mobilitets-tilbydere og å gå med milliardoverskudd i løpet av noen år.

Moia nyter naturligvis godt av en rekke stordriftsfordeler her, også at VW er i gang med en gigantisk satsing på elektriske drivlinjer. Det betyr at de får tilgang til teknologi som andre oppstartsfirmaer innenfor dette området bare kan drømme om.

LES OGSÅ: Nå skal Tesla-eierne kunne tjene penger på bilene sine

Se video av Moias første bil under: