Model 3 er bilen som for alvor skal gjøre Tesla til et volummerke. Model S og Model X har gått opp veien for Tesla. Luksus, plass og lang rekkevidde preger de to – i tillegg til høy prislapp.

Model 3 er langt mer folkelig. Det blir anslått en norsk startpris på mellom 300.000 og 350.000 når leveringene starter.

Da Tesla viste fram Model 3 for første gang, var responsen enorm. 400.000 reservasjoner tikket inn på kort tid. Hvor mange som kom fra Norge vil ikke Tesla fortelle konkret om, men det er garantert snakk om flere tusen.

Model 3 er bilen som skal gjøre Tesla til et volummerke. Interessen i Norge er skyhøy. Foto: Privat.
Model 3 er bilen som skal gjøre Tesla til et volummerke. Interessen i Norge er skyhøy. Foto: Privat.

På vei hjem fra lesesalen

Slik det ser ut nå, skal de første bilene komme til Norge rundt sommeren 2018. Men ett eksemplar er allerede her.

Leonard-Johan Nesheim og Zdravko Brkic er to våkne Broom-lesere som kom over Model 3 i Bergen, søndag kveld. De har sendt inn bilder til oss og her er det ingen tvil: Model 3 er i Norge, lenge før tiden!

– Jeg og min kompis Runar hadde vært på lesesalen og lest til eksamen. Da vi kjørte hjemover i 22.30-tiden, oppdaget jeg plutselig bilen stå parkert. Dette var i Strømgata på Nygårdshøyden i Bergen, rett opp forbi Grieghallen, forteller Leonard-Johan.

Vi kjenner igjen trekk fra både Model S og Model X bakfra, men Model 3 er mindre og smekrere. Foto: Privat.
Vi kjenner igjen trekk fra både Model S og Model X bakfra, men Model 3 er mindre og smekrere. Foto: Privat.

Her er verdens første Tesla Model 3

Ingen passet på bilen

– Der sto den parkert helt ubevoktet, blant mange andre biler. Først satt vi inne i bilen og kikket på Teslaen (da det var vått og kaldt) og diskuterte om det virkelig var en Model 3. Da vi konkluderte med at det måtte være en Model 3, parkerte jeg og vi gikk ut for å ta en nærmere titt på bilen. Jeg så meg litt rundt da jeg tok bildene, men så ingen som passet på bilen. Og jeg og Runar kunne ta en skikkelig "befaring" av Model 3, forteller Leonard-Johan.

De to skjønte at bilen med påklipsete danske skilter er sjeldne saker.

– Ja, da jeg først fikk øye på bilen, så jeg med en gang at fronten var annerledes enn Model S, skjønte at det måtte være en Model 3. Men bortsett fra fronten (panseret og frontlysene) er den overraskende lik Model S, det er mye de samme linjene. Men etter nøye skue, så jeg at bilen er en del mindre i ytre mål enn Model S. Samtidig ser den ut til å ha god innvendig plass, tilsvarende Model S. Bakenden er også kortere enn Model S.

Les hele testen av Model 3 her

Refleksene gjør at det er vanskelig å se mye av interiøret, dashbordet på den parkerte bilen var tildekket. Foto: Privat.
Refleksene gjør at det er vanskelig å se mye av interiøret, dashbordet på den parkerte bilen var tildekket. Foto: Privat.

Testet Tesla som politibil – og ble overrasket

Teste under nordiske forhold

– De fleste av oss har jo bare sett den på bilder, hvilket inntrykk fikk du av å se Model 3 "live"?

– Den ser veldig bra ut. Jeg ble positivt overrasket og synes faktisk den ser bedre ut enn Model S, da den ikke er like stor og "ruvende" som den er. Model 3 har et litt mer sporty utseende enn sin storebror, avslutter Leonard-Johan.

Model 3 er trolig her for å bli for å testet under nordiske forhold. Med våre vintre, og at nettopp det norske markedet er veldig viktig for Tesla, er det kanskje ikke så rart at man velger å teste i Norge.

Her kan du lese mer om førsteinntrykket av Model 3

Eneste som har kjørt den

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er den eneste biljournalisten fra Skandinavia som har fått kjøre Model 3. Det skjedde i forbindelse med at de første kundene i USA (ansatte hos Tesla), fikk overrakt de aller første bilene.

Det var et stort show på Teslas fabrikk utenfor San Fransisco, og et begrenset utvalg av verdens biljournalister fikk anledning til å kjøre den.

– Jeg er enig i at den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. For øvrig er den svært god å kjøre. Det merkes ellers godt at størrelsen er redusert fra Model X og Model S. Denne er også lettere, og mer smidig på veien, sier Broom-Vegard.

Hvis Tesla klarer å levere biler, vil dette sannsynligvis bli en av Norges mest solgte biler fra andre halvår 2018. Foto: Privat.
Hvis Tesla klarer å levere biler, vil dette sannsynligvis bli en av Norges mest solgte biler fra andre halvår 2018. Foto: Privat.

Ligger bak skjema

Tidligere har Model 3 blitt observert i Tyskland, og det er kjent at dette eksemplaret har vært i Norge i noen dager.

Tesla holder det meste av informasjon tett til brystet og de har ikke opplyst noe om testkjøring i Norge. Vi i Broom har kontaktet den norske importøren angående Model 3-eksemplaret i Bergen, men så langt ikke fått noen kommentar fra dem.

Produksjonen av Model 3 har pågått noen måneder ved Teslas fabrikk i Fremont, California, men ligger godt bak skjema. For Tesla blir det avgjørende å opp farten her, og levere ut biler til alle de som venter på den.

Vi i Broom har allerede testet Model 3, les mer om det her:

Se video under: Dette er Teslas nye storselger