Bilsalget i Norge går på høygir. Vi må helt tilbake til jappe-innspurten i 1986 for å finne høyere salgstall enn i år. Ikke siden da har det blitt solgt flere nye biler her til lands.

De siste årene har pilene pekt oppover, fra år til år. Og det til tross for at det har vært mange som har ment at toppen var nådd, og at det snart vil begynne å bremse. Etter et svært godt 2016, mente mange i bilbransjen at det nå lå an til en korreksjon, og nedgang. Men slik har det ikke gått.

Mye bruktimport

De rykende ferske registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at vi med én måned igjen av året går mot ny bestenotering. Etter årets 11 første måneder, er det solgt og registrert 142.573 nye personbiler i Norge. Tilsvarende tall i fjor lå på 141.001 personbiler. Det gir en økning på 1,1 prosent. November i seg selv har en økning på 4,2 prosent.

I tillegg til dette, er det også en solid økning i bruktimporten av biler. Så langt i år ligger dette tallet på 19.432, det er opp hele 28 prosent sammenlignet med 2016. Det er ingen hemmelighet at det er mange elbiler inne i dette tallet.

Vi støvsuget Europa for elbiler

Beste noensinne fra BMW

Årets store vinner, som de har vært i mange år nå, er Volkswagen. De har solgt 21.444 biler så langt i år og har med det en markedsandel på 15 prosent.

Den tidligere erkerivalen Toyota tar riktignok litt innpå i år, men er likevel et godt stykke bak. 16.849 nye Toyotaer er fasiten her, det gir dem en markedsandel på 11,8 prosent.

På tredjeplass finner vi et merke som er i ferd med å levere sitt beste år i det norske markedet noensinne. BMW har blant annet en stor elektrisk opptur i år, det gir et samlet salg på 11.974 biler. Med det har BMW 8,4 prosent av nybilsalget.

Elektriske BMW i3 er en av Norges mest solgte nybiler.
Elektriske BMW i3 er en av Norges mest solgte nybiler.

Ladbar BMW: Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant

Dyre Volvoer selger bra

Fjerdeplassen tas av et bilmerke som fosser fram i svært mange markeder nå. Volvo er midt i sin største modelloffensiv noensinne. Det gir også utslag i salget. 10.073 nye Volvoer har rullet ut fra forhandlerne så langt i år. Det er en økning på 33,1 prosent sammenlignet med 2016. Og det gir Volvo totalt sett en markedsandel på 7 prosent.

Det kanskje mest imponerende er at Volvo klarer dette med nesten utelukkende store og dyre biler. Det er stasjonsvogna V90 som er bestselgeren, det er en bil som fort har snittpris på 800.000-900.000 kroner, "ferdig" utstyrt.

Elektriske biler øker mest

Vi tar med femteplassen også: Der har vi flere kostbare biler, denne plassen innehas nemlig av Mercedes som også har all grunn til å glede seg over et fantastisk 2017. Mercedes-salget ligger så langt i år på 9.675 biler, Det er en økning på 15,5 prosent og gir Mercedes historisk høy markedsandel: 6,8 prosent.

I rekordmarkedet er de særlig de elektrifiserte bilene som selger bra. Elbilene har rundt 20 prosent av markedet. Hybridbilene tar 30 prosent, her er det særlig de ladbare hybridene som er på offensiven. Diesel faller hurtig, og ligger nå rundt 20 prosent, det øvrige salget utgjøres av biler med bensinmotor.

Volvo er blant bilmerkene som selger svært mange ladbare hybrider i Norge.
Volvo er blant bilmerkene som selger svært mange ladbare hybrider i Norge.

LES MER: Nå rømmer vi fra dieselbilene

Se video: Arteon er den nye toppmodellen fra Volkswagen