Moderne biler har automatiske kjørelys. Men EU-kravene på dette området sier ingenting om at baklys skal være tent om dagen. Det passer dårlig i nordisk vintervær.

– Automatikken slår ikke nødvendigvis inn i blåtimen og snødrevet. Derfor er det lurt å skru på lysene manuelt, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange irriterer seg over at bilen foran mangler baklys, særlig i skumringen. Årsaken til det er enkel: En lyssensor på bilen registrerer når det er lyst nok til å bruke kjørelys. På svært mange bilmodeller skrus derfor baklysene av.

Bilen bestemmer selv

Årsaken til det er et EU-direktiv fra 2012 som overstyrer den norske kjøretøyforskriften der det står at «baklyset skal lyse sammen med kjørelyset».

De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran. Derfor er mange nyere biler mørklagt bak når kjørelysene er tent.

– Vi blir fort vant til automatikken, og det er lettvint når bilen selv bestemmer når den skal bruke kjørelys eller fullt lys, sier Sødal, i en pressemelding.

Kjørelys: Hvor vanskelig kan det være?

Skru på manuelt

Norske værforhold er ofte dårlig tilpasset en sensor som bare registrerer hvor lyst det er. Sensoren tar ikke hensyn til om det er regn, snøføyke eller «blåtime».

Det enkle rådet i høst- og vinterhalvåret er å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden.

Da er også baklysene tent, akkurat slik automatikken gjør når det er virkelig mørkt.

Ekstralys: Nei, dette er ikke lov

Fare for ulykker

Brooms bilekspert Benny Christensen får mange spørsmål rundt lys og lysutrustning, til sin eksperttjeneste Spør Benny.

– Mange som har automatiske kjørelys, føler seg rett og slett usikre på hvordan de virker. Mange kjører nok også rundt uten baklys, uten at de vet det selv. Dette er nok et godt eksempel på en regel som tydeligvis ikke passer norske forhold spesielt godt, sier Benny.

Han legger til:

– Det alvorlige er når dette skaper skumle situasjoner i trafikken. Typisk rundt en sving eller over en bakketopp. Når bilen foran ikke har lys, kan det gjøre at du ikke oppdager den før det er for sent. Derfor er også mitt råd at man bruker lysene manuelt. Og så håper jeg at sensorene vil bli bedre og mer tilpasset norske forhold, på biler som selges nye her hjemme, sier Benny.

Feil på lysene: Da får du kanskje ikke kjøre videre

Bilen tror du har sovnet bak rattet – se hva som skjer da