Her hjemme er Subaru et typisk nisjemerke. Med litt nøkterne, men gode biler – der kvalitet og fremkommelighet er høyt verdsatt blant eierne. Salget har aldri tatt helt av, men er ganske jevnt og stabilt.

I USA derimot, der er Subaru store. De selger flere biler enn giganten Volkswagen i det amerikanske markedet, og har også egen fabrikk i USA.

Derfra skal en ny stor SUV snart begynne å rulle ut. Nå kommer Subaru nemlig med sin største bil noensinne, den har fått navnet Ascent.

Koppholder-rekord

Med inntil åtte seter er den skreddersydd for det amerikanske markedet. Subaru går for en løsning med tre seter helt bakerst, i midtre bakseterad kan man velge mellom to separate stoler, eller treseter også der.

Og alle disse passasjerene skal i alle fall ikke klage på manglende koppholdere. Også her er det tydelig at Ascent er beregnet på amerikanere. Bilen setter nemlig en real koppholder-rekord, med hele 19 (!) stykker spredt rundt om i kupéen.

Vi kan jo spørre oss hva i all verden man skal med så mange, men skal det være – ja, da skal det tydeligvis være!

Du kan velge med sju eller åtte seter. I førstnevnte versjon er det to separate stoler i midtre bakseterad, og en treseter helt bakerst.
Du kan velge med sju eller åtte seter. I førstnevnte versjon er det to separate stoler i midtre bakseterad, og en treseter helt bakerst.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Familie-SUV

Bilen er bygget på Subarus eksisterende plattform, kalt Global Platform. Den er strukket og forsterket og Subaru skal blant annet ha jobbet med mye å få til optimal kollisjonssikkerhet.

Også i USA er markedet for flerbruksbiler på vei ned. Mange velger i stedet SUV, og den endringen tar også Subaru konsekvensen av.

De beskriver selv Ascent som en "familieorientert SUV". Med alle setene i bruk er bagasjeplassen naturlig nok begrenset, men med alle baksetene felt ned, er den oppe i over 2.000 liter.

Subaru satser på å hente kunder fra både flerbruks- og SUV-segmentet med nye Ascent.
Subaru satser på å hente kunder fra både flerbruks- og SUV-segmentet med nye Ascent.

Denne bilen er mest Subaru, og litt Saab...

Ikke til Norge

Innvendig er Subarus infotainmentsystem kalt Starlink på plass, her kan mange velge mellom to skjermer: 6,5- eller 8 tommer. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto. Det blir neppe krangling om ladeporter heller, her er hele åtte stykker plassert rundt om i bilen.

Ellers vitner dashbordet om at Subaru ikke helt er med på minimalisme-trenden mange bilprodusenter nå sverger til. Her er det blant annet fortsatt en god bunke knapper i midtkonsollen.

Så langt skal det ikke være planer om å ta Ascent til Norge, eller andre land i Europa.

Interiørmessig er det ikke store sprell, men det er nok heller ikke veldig viktig i denne klassen.
Interiørmessig er det ikke store sprell, men det er nok heller ikke veldig viktig i denne klassen.

Husker du denne Subaruen? Den vakte skikkelig oppsikt

Se video: Dette kan bli en ny bestselger i Norge