Familiebilen 6 har vært svært viktig for Mazda i mange år. Da den kom på markedet første gang i 2002, var den en liten revolusjon fra den japanske bilprodusenten. Og den var akkurat det Mazda trengte.

Mange år med økonomiske problemer, feilslåtte satsinger og modeller som framsto som både trauste og kjedelige, gjorde at Mazda havnet i bakleksa. Med unntak av roadsteren MX-5 hadde de en rekke modeller som egentlig bare kunne selges på én ting: Lavest mulig pris.

Aggressivt priset

Mazda 6 endret på det. Her kom Mazda med en bil som så lekker ut, var god å kjøre – og hadde interiørkvalitet langt over det vi var vant med fra japanerne.

Nå er vi på tredje generasjon, som kom i 2012. Den gangen vakte designet stor oppsikt. Mazda viste at også japanerne kan lage familiebiler som skiller seg fra mengden, i tillegg til at den hadde mange andre gode kvaliteter.

Her hjemme markerer 6 seg også med svært konkurransedyktige priser. Den rommelige stasjonsvognen starter på 326.000 kroner. For såvidt 400.000 kroner får du den med 2,2-liters diesel, automat og firehjulstrekk.

Mazda går for et ganske særpreget interiør, med ganske minimalistisk preg.
Mazda går for et ganske særpreget interiør, med ganske minimalistisk preg.

Dette kan være et veldig smart bruktkjøp

Japansk treverk

Nå har Mazda akkurat vist en oppgradert utgave av 6, på bilutstillingen i Los Angeles. Dette er den tredje og desidert største oppdateringen siden modellen først ble lansert.

Målsettingen for utviklingen av nye Mazda 6 skal ha vært å tydeliggjøre posisjonen som Mazdas flaggskip.

I front er det ny grill og nytt frontlysdesign, med integrerte tåkelys og ny LED-signatur. I bakkant er den karakteristiske kromlisten trukket inn i baklyktene i tillegg til at støtfangeren har fått nytt design.

De største endringene er på innsiden hvor bare rattet og enkelte mindre detaljer er uendret. Dashbordet er redesignet, med nye materialer som ekte japansk treverk. Nyutviklede forseter med ventilasjon og en kupé med kraftig forbedret støyreduksjon skal bidra til å ta komforten til nye høyder.

6 er en stor sedan med sporty og svøpende linjer.
6 er en stor sedan med sporty og svøpende linjer.

Her kan du lese test av Mazda 6 med 4x4

Kommer i midten av 2018

Øvrige nyheter er 8-tommers infotainmentskjerm (7' på dagens modell), konfigurerbar 7-tommers LCD-skjerm sentralt i instrumentpanelet, 360-graders kamera, Head-up display med visning direkte i frontruten og fullhastighets adaptiv cruisekontroll med stop&go-funksjon

Bensinmotoren SKYACTIV-G 2.5 med sylinderdeaktivering, som allerede er tilgjengelig i CX-5, innføres i motorprogrammet for 6. Sylinder-deaktivering tillater motoren å sømløst bytte mellom to og fire operative sylindre, for å forbedre reelt drivstofforbruk uten å gå på bekostning av ytelsene.

Nye Mazda6 forventes til Norge medio 2018. Mazda 6 stasjonsvogn, komplette spesifikasjoner og fullstendig motorprogram blir presentert på et senere tidspunkt.

Litt dårlig støydemping har vært et ankepunkt mot mange japanske biler i mange år. Mazda skal ha gjort betydelige forbedringer på det området med nye 6.
Litt dårlig støydemping har vært et ankepunkt mot mange japanske biler i mange år. Mazda skal ha gjort betydelige forbedringer på det området med nye 6.

Opptur med 4x4

I det norske markedet er det familie-SUVen CX-5 som lenge har vært den store spydspissen for Mazda. Markedet for tradisjonelle familiebiler som 6 har krympet kraftig de siste årene. Det merkes også på 6-salget, selv om den fikk en liten opptur da den ble tilgjengelig med firehjulstrekk for noen år siden.

Så langt i år er det bare to biler i denne klassen inne blant de 20 mest solgte, det er konsernbrødrene VW Passat og Skoda Octavia. Veldig mange av de tradisjonelle kundene velger nå heller SUV, eller de kjøper elbil.

Visste du at Mazda har hatt eget luksusmerke? Det gikk ikke så bra...

Her er storselgeren: Se video av CX-5 under: