Firedørscoupeer er populære – og det var på mange måter Mercedes som startet trenden. I alle fall i moderne tid. De gjorde det med en bil som fikk en hel bilverden til å sperre opp øynene. CLS ble introdusert i 2003.

Siden den tid har ikke bare andre merker kastet seg på. Mercedes har satset enda mer på suksessformelen, både en mer kompakt utgave og firedørscoupe stasjonsvogn-utgaver har sett dagens lys.

Og nå er det klart for tredje generasjon av CLS. Bilen vises for første gang under LA Motor Show og forventes til Norge i mars 2018.

Brukt CLS: Nå er luksusbilen blitt billig

Mer aggressiv

Den nye fronten får et aggressivt uttrykk med diamantgrill og en stor stjernelogo midt i – i likhet AMG GT-familien. De nye frontlyktene er også redesignet – og ser betydelig sintere ut enn forrige generasjon.

En myk skulderlinje følger bilen fra fronten og helt inn i de lavt posisjonerte baklyktene. Disse har forresten 3D-effekt, takket være bakgrunnsbelysning og krystallignende reflektorer.

Designspråket med rene linjer og få skarpe kanter bidrar til god aerodynamikk og en CD-verdi på kun 0,26.

Audi har også nettopp sluppet en firedørscoupe

Hekkpartiet vil nok bli diskutert også på nye CLS. Her har man gått litt bort ifra linjene og baklyktene vi kjenner fra C-klasse- og S-klasse coupe.
Hekkpartiet vil nok bli diskutert også på nye CLS. Her har man gått litt bort ifra linjene og baklyktene vi kjenner fra C-klasse- og S-klasse coupe.

Nye motorer

Fra lansering blir CLS Coupé tilgjengelig med tre nyutviklede motorer. CLS 400 d blir tilgjengelig med den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz med 340 hk og 700 Nm.

I tillegg til dieselmotorene kommer også en nyutviklet bensinmotor med 48-voltsystem, integrert startgenerator og partikkelfilter. Sistnevnte yter 367 hk og 500 Nm, med ytterligere 200 Nm og 22 hk tilgjengelig via EQ Boost i kortere perioder.

Den integrerte elektriske motoren (EQ Boost) assisterer forbrenningsmotoren, for eksempel ved akselerasjon, og gjør det mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren ("seilemodus").

Alle de nye variantene av CLS Coupé har forøvrig 4Matic firehjulsdrift som standard

Luftdysene som mest av alt minner om motorene på et jetfly har fått belysning. De lyser rødt når du skrur opp varmen, og blått når du senker temperaturen.
Luftdysene som mest av alt minner om motorene på et jetfly har fått belysning. De lyser rødt når du skrur opp varmen, og blått når du senker temperaturen.

Opplyste luftdyser

Interiøret i nye CLS Coupé er sterkt inspirert av flaggskipet S-Klasse. Herifra har man blant annet hentet det nye avanserte multifunksjonsrattet, som kan kontrollere begge de to store skjermene på dashbordet.

Atmosfærebelysning har blitt mer og mer populært de siste årene. Og CLS får en nyhet på dette området. I tillegg til å velge mellom 64 ulike farger, er nå også luftventilene belyste. Når temperaturinnstillingen på klimaanlegget endres, endres også fargene i et kort øyeblikk for å vise om temperaturen øker (rød) eller reduseres (blå).

De nye setene er designet utelukkende for CLS Coupé og har økt i antall, fra fire til fem, for første gang. Baksetet kan foldes ned i 40/20/40-konfigurasjon for å utvide bagasjerommet, som normalt rommer 520 liter.

Denne Mercedesen får MYE oppmerksomhet

Nå er det fem seter som gjelder. CLS har tidligere vært en fireseter.
Nå er det fem seter som gjelder. CLS har tidligere vært en fireseter.

Utstyr og teknologi fra S-Klasse

Den nye rattet er ikke det eneste som hentet fra S-Klasse. CLS Coupé får blant annet LED-lys som gir den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov.

De aktive assistansesystemene hjelper fører å holde sikker avstand til bilene rundt og hastigheten kan justeres automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata.

Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

CLS er en stor bil – men man satser også på et sporty image. Fronten er blitt betydelig mer aggressiv enn tidligere - og henspiller blant annet på råskinnet AMG GT.
CLS er en stor bil – men man satser også på et sporty image. Fronten er blitt betydelig mer aggressiv enn tidligere - og henspiller blant annet på råskinnet AMG GT.

Brooms bilguide: Dette mener norske CLS-eiere om bilen sin