Mercedes E500 er en sjelden bil allerede i utgangspunktet. Den ble nemlig håndbygd på Porsche-fabrikken i Zuffenhausen, like nord for Stuttgart.

Byggetiden per bil var 18 dager, noe som naturligvis medførte et nokså begrenset antall biler. Totalt ble det bygget 10.479 biler, inkludert facelift-versjonen som kom i 1994.

Men det ble også laget en Limited edition av E500. Og den ble kun bygget i 500 eksemplarer. Nå er en av disse til salgs i Norge.

Nesten en halv million kroner

Bilen er en 1994-modell, som innebærer at det er en facelift-utgave. Ifølge annonsen har den kun kjørt 141.000 kilometer, og skal være i ekstremt god stand i forhold til alder – eksteriøret omtales som strøkent.

Interiøret skal også være pent, det påpekes "bare" at taket må utbedres litt.

Da er det kanskje ikke så rart at selger forlanger en god porsjon penger for godbilen sin. Prisantydningen er satt til 485.000 kroner.

Nå kan du sikre deg et stykke bilhistorie

Spesiallakk

Limited ble håndlaget og har en spesiell lakk og skinninteriør i todelt utførelse. Bilen vi omtaler her har skinn interiør med kode 288a, sammen med lakkode 009. Det betyr sort utvendig, og stort/gråtoner på innsiden.

Bilen har fått flere priser på forskjellige utstillinger – noe som er dokumentert i bildene i annonsen.

Her får man også et inntrykk av hvor godt holdt bilen er. Det er i alle fall ikke lett å se at den er 23 år gammel ...

Mercedesen til Inge er unik – og kjører fra de fleste

Det er ingen tvil om at denne bilen er blitt tatt godt vare på ... Faksimile: Finn.no
Det er ingen tvil om at denne bilen er blitt tatt godt vare på ... Faksimile: Finn.no

Råsterk motor

E500, som før 1994 hadde betegnelsen 500E, har en av datidens heftigste motorer under panseret. Med 326 hk og 380 Nm, hadde den et fraspark som svært få biler kunne måle seg med på 90-tallet.

I tillegg til brutal motorkraft, fikk 500-serien forbedret hjuloppheng, bremser og noen visuelle forandringer eksteriørt.

Grunnfilosofien var imidlertid at bilen skulle skille seg minst mulig fra en helt vanlig W124-bil. Men bredere forskjermer, annen utforming på frontfangeren og skjermbuene bak, avslører imidlertid den helt spesielle versjonen.

2017 Mercedes-AMG E63: Dette er verdens råeste stasjonsvogn

Populære

Spesialutgaven av E-klasse fra 90-tallet er en populær bil. I sommer lå en "vanlig" 500E (altså pre facelift) til salgs i bruktmarkedet. Den hadde rullet 211.000 kilometer, og lå med en prisantydning på 339.000 kroner – og ble solgt.

Mange forventer nok at denne bilen bare skal stige i pris.

Akkurat nå ligger det også en 500E 1992-modell med 278.000 kilometer på telleren, til salgs for 190.000 kroner. Det er lav pris, men så er det også en del som må gjøres på akkurat denne bilen.

Klikk her for å se hele annonsen

Kan kjøres langt

At noen av disse bilene har rullet over 200.000 kilometer, er imidlertid ikke noe å rynke på nesen over. Hvis de er tatt godt vare på, kan de gå mye lenger enn det.

Bilen er basert på W124-karrosseriet av E-Klasse. Det er en generasjon som oppnådde en vanvittig status på 90-tallet, som en slitesterk, sikker og komfortabel bil.

I ettertid har det blitt sagt at nettopp W124 sammen med forgjengeren (W123), er de siste Mercedesene som ble konstruert uten å tenke på kostnader.

Kanskje er det din tur å investere i litt kul bilhistorie?

Broom-Vegard: – Dette er årets merkeligste jobbtur