Akkurat nå pågår det en skikkelig SUV-krig i de øverste prisklassene.

En rekke av verdens mest eksklusive bilprodusenter har meldt seg på, både Bentley, Lamborghini og Maserati. Og flere er på vei, blant dem Rolls-Royce.

Det kan naturligvis ikke produsentene med lange SUV-tradisjoner sitte stille og se på. En av dem som har hatt et solid grep på denne klassen i mange år, er Range Rover.

Håndlaget luksus

Nå svarer de med nye Range Rover SV Autobiography.

Skjønt "ny" er nok å ta i litt. Dette er en spesialmodell av dagens Range Rover som har vært med oss i noen år allerede. Nå er den strukket i lengden og tilført det meste av håndlaget luksus Range Rover kan svinge opp med.

For å starte med størrelsen. Her skal det være voldsomme 1,20 meter beinplass i de to baksetene. Ryggen kan vinkles hele 40 grader bakover, hvis man skulle få lyst til å strekke skikkelig ut. Det er naturligvis både varme og kjøling i setene, ja også fothvileren er oppvarmet.

Umiskjennelig Range Rover, men samtidig ganske diskret.
Umiskjennelig Range Rover, men samtidig ganske diskret.

BMW X5 40e: SUV-kuppet som ikke helt innfrir

V8 og ladbar hybrid

Passasjerene kan åpne de elektrisk styrte dørene ved å trykke på en knapp. Mellom setene er det et integrert kjøleskap som er stort nok til å romme to vinflasker (her snakker vi kanskje i praksis to champagneflasker?) eller fire halvlitersflasker. Det høyre forsetet kan også slås ned (styrt fra baksetet), når det virkelig trengs bak.

Med hva om man heller vil kjøre selv? Jo, da kan man glede seg over tre ulike motoralternativer her. Enten en 5-liters V8-bensin, en 4,4-liters V8-diesel – eller Range Rovers helt nye ladbare hybriddrivlinje som byr på til sammen 404 hestekrefter. Denne kommer i salg på nyåret.

Det har skjedd et par ting på interiørfronten siden Range Rover debuterte for snart 50 år siden...
Det har skjedd et par ting på interiørfronten siden Range Rover debuterte for snart 50 år siden...

Her får du ladbar hybrid til under 300.000 kroner

Norges dyreste SUV

Modifiseringene er gjort ved Land Rovers Special Vehicle Operations Technical Centre i Warwickshire, England. Mye av det er håndlaget og kundene kan få skreddersydd etter egne ønsker her. Det skulle vel også bare mangle på en bil som dette.

Lurer du på prisen? Den starter hjemme i England på i underkant av 170.000 pund, eller rundt 1.850.000 kroner. Og det er altså før norske avgifter. Det betyr i praksis at dette vil bli den dyreste SUV-en som selges av offisiell importør i Norge, hvis noen kunder her hjemme skulle bite på.

LES MER: Dette er Norges dyreste SUV-er akkurat nå

Se video: Ladbar hybrid og priskutt på Range Rover