Dette var starten på en helt ny type familiebil
Vi har kjørt den – og alle etterkommerne – 32 år etter.
80-tallet. Tiåret som ga oss hockeyhår, pastellfargede magebelter, korte dongeribukser og hvite sokker – ikke akkurat en gullarv for de kommende generasjoner. Og heldigvis ikke en arv som ble ivaretatt eller videreført.
Men det skjedde positive ting også! Det er nemlig 32 år siden BMW ga oss et smykke av en bil. Første generasjon BMW M5 ble vist på bilmessen i Amsterdam i 1985.
Allerede den gang ble den godt mottatt. Ikke så rart, heller. Her fikk man en fullvoksen familiebil, som hadde ytelser som en sportsbil. 286 hk og 0-100 km/t på 6,2 sekunder sørget for at M5 var i en klasse helt for seg selv.
BMW M3 vs M4: Så mye har skjedd på 10 år
Racerbane
E28, som var internkoden på første generasjon av M5, var altså begynnelsen. Siden har det gått slag i slag.
Nå er vi invitert på lanseringen av den sjette generasjonen. Det skjer i Portugal, på den gamle Formel 1-banen Estoril raceway, utenfor Lisboa. Et passende sted å la en av verdens mest potente sedaner strekke skikkelig på bena.
I den forbindelse får vi anledning til å kjøre alle de tidligere M5-generasjonene også. Slike muligheter dukker ikke opp ofte – kanskje aldri igjen!
Da kan man ikke stå i et hjørne med lua i hånda. Vi sikrer oss like godt muligheten til å teste samtlige modeller!
Legenden – E28
Det er noe spesielt med bilen som startet hele eventyret. Med det samme jeg tar plass bak rattet, merkes det umiddelbart at man har tenkt at dette skal være en bil med sjåføren i sentrum. Dashbordet er vridd mot førersetet, midtkonsollen er bygd opp, slik at girspaken er lett tilgjengelig – og du er godt plassert i sportssetene som klemmer på alle de riktige stedene.
Og lyden – når du vrir om nøkkelen og vekker rekkesekseren – gir gåsehud. Det er nesten som en blodtrimmet rallybil når du ruser den. Motoren er for øvrig hentet fra en annen grombil: BMW 635CSi.
Ute på veien oppleves den utrolig stabil. Også i hastigheter opp mot 170 km/t er den 32 år gamle traveren på hjemmebane. Joda, dette var en Autobahn-konge i sin tid.
Styrefølelsen er presis (ingen elektronisk servo her!) og det er ikke så mye krefter at bakhjulene stadig mister grepet. Men like skarp og balansert gjennom svingene som de nyere er den naturligvis ikke.
Hvem kjøpte den ny? Direktører med fyldig bankkonto
Hvem kjøper den nå? Entusiaster – med fyldig bankkonto
Sterkeste side: Designet
Svakeste side: Ingen. Denne bilen kan ikke kritiseres
Den vanskelige oppfølgeren – E34
Om første generasjon kjennes stabil i høy fart, er det ingenting mot oppfølgeren. E34-generasjonen er et tog! Den lar seg rett og slett ikke påvirkes av farten.
Foran synger nok en rekkesekser så det er en fryd. 315 hk gjør også at det merkes godt at dette er en hvassere bil.
Den krever turtall før du kjenner drakraften virkelig slå inn. Men legg inn andregir så du treffer rundt 4.000 omdreininger – og du får et skikkelig fraspark hele veien opp på skalaen til rundt 7.000.
Nå er understellet blitt skarpere også. Den ligger bedre i svingene.
For øvrig en bil som var spesielt interessant for nordmenn. Takket være regelen som muliggjorde å registrere stasjonsvogner som varebil med grønne skilter, var det mange som hentet inn denne generasjonen M5 som varebil med to seter. Det var yrkesbilen sin, det!
Hvem kjøpte den ny? Unge og nyrike
Hvem kjøper den nå? Unge og ikke så rike, E34 er den billigste M5 du får
Sterkeste side: Hvordan den takler høy fart på motorveien
Svakeste side: Den minst pene M5-en (men ja, dette er en smakssak).
Denne E34 M5-en lå til salgs i Norge!
Favoritten – E39
Det er kanskje å banne litt i kirka, dette her. Men første M5 med V8-motor er et smykke! Mange mener jo fortsatt at BMWs M-biler er best med rekkesekser. Noen unntak finnes imidlertid.
Ikke bare er E39-utgaven av 5-serie noe av det beste BMW har laget i utgangspunktet – men M5-utgaven spesifikt er en fryd.
400 hk avslører at den begynner å få seriøst med muskler. 0-100 km/t på 5,2 sekunder med manuell gir står det respekt av.
Og om du har kjørt første generasjon M5, kjenner du fortsatt igjen følelsen når du girer selv. På en god måte!
Du kan få den med automatgir, men tro meg, det er manuell girkasse du vil ha! Da får du en perfekt blanding av moderne bil og old school: E39-utgaven er akkurat ny nok til å være seriøst raskt, samtidig som den er gammel nok til å ikke være nedlesset av teknologi som begrenser opplevelsen av å kjøre selv. Hvis du vil slå av ESPen, helt, er det ett trykk på en knapp. Ferdig!
Hvem kjøpte ny? Advokater og leger
Hvem kjøper nå? Voksne entusiaster
Sterkeste side: V8-motoren
Svakeste side: Kom aldri som stasjonsvogn
E39 M5: Familiebil på steroider
Tidsskillet – E60
Hvis tredje generasjon 5-serie traff svært godt, var det en trang fødsel for den fjerde. Designet var kontroversielt. Da M5-utgaven kom, var det dessuten mange som ikke likte den nye automatgirkassen. SMGen (sekvensiell Manuell gir), som den ble kalt, er i praksis en halvautomatisk girkasse. Den gjør ikke jobben sømløst. Setter du den i hardeste modus, får du faktisk juling. Men vi liker den! Det blir mer moro når du kjenner at bilen skifter gir. Hvis du bare vil trykk på gassen og glemme alt annet, kjøp elbil!
Undertegnede er ikke i tvil om at E60 M5 er et beist som vil bli en ettertraktet klassiker. Den siste i rekken med sugemotor (uten turbo), den første og eneste M5 med V10-motor og den første BMW M5-en som fikk en Power-knapp som ga deg 107 hk mer å rutte med! Hvor kult er ikke det!?
Dette er også siste generasjon av M5 som ble levert som stasjonsvogn. Enn så lenge ...
Hvem kjøpte ny? Entusiaster med mye penger
Hvem kjøper nå? Entusiaster med litt mindre penger
Sterkeste side: SMG-girkassen
Svakeste side: SMG-girkassen
Siste med ren bakhjulsdrift – F10
Forrige generasjon gikk tilbake til åtte sylindre – og med denne fikk M5 for første gang pustehjelp av en turbo. I tillegg er det for første gang kunstig lyd inne i bilen. Ikke at det er nødvendig, for lyden av 8-eren hadde klart seg fint alene, den.
4,4-literen byr på 560 hk. 0-100 km/t på 4,4 sekunder lar seg høre. Men det er ikke lenger nok til å være kongen på haugen.
Både Mercedes og Audi har raskere biler i denne klassen, om enn ikke like morsomme som M5en. Begge de to andre er tilgjengelig med firehjulsdrift og som stasjonsvogn.
Hvem kjøpte ny? Eiendomsutviklere
Hvem kjøper nå? De som ikke har råd til helt ny
Sterkeste side: Kjøreegenskapene
Svakeste side: Turbo-motor i stedet for sugemotor
F10 BMW M5: Testen som nesten gikk galt
Råskinnet – F90
Dagens utgave av M5 er et beist i en annen liga enn alle de tidligere nevnte. Under panseret er det fortsatt 4,4-liters V8-motor. Men effekten er nå 600 hk. I tillegg har man jobbet med å holde vekten nede. For å klare å tøyle disse kreftene får den dessuten 4x4.
Resultatet? M5 setter seg selv ettertrykkelig på kartet igjen. Den er nå heseblesende rask, også fra 0-100 km/t. Den øvelsen blir levert på 3,4 halsbrekkende sekunder. Superbil-tid!
For mange nordmenn er det en våt drøm at BMW med denne også vil gå tilbake til å levere den som stasjonsvogn.
Hvem kjøper den nå? Trolig rekordmange nordmenn!
Sterkeste side: Mulighet til å velge mellom firehjuls- og bakhjulsdrift
Svakeste side: Kommer ikke som stasjonsvogn (ennå...)
Her leser du vår test av nye BMW M5 på Formel 1-bane!