Vi nordmenn elsker SUV. De høyreiste bilene med ekstra bakkeklaring og gjerne firehjulstrekk, tar stadig større markedsandeler.

Det som startet med ganske primitive biler beregnet for kjøring under tøffe forhold, har utviklet seg i mange retninger.

Det har blitt stadig mer å velge mellom, ikke minst i prisklassen rundt 400.000-500.000 kroner, der vi finner de fleste typiske "familie-SUVene".

Men også for de som har budsjett på en million eller to når de skal kjøpe SUV, har utvalget økt de siste årene.

Nå har vi tatt en titt på statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) med følgende utgangspunkt: Hva er Norges dyreste SUV-er akkurat nå? Vi snakker altså biler som har offisiell norsk importør og selges via deres forhandlere.

1. Range Rover 5,0 V8 – 2.831.950 kroner

Range Rover har terrengegenskaper så det holder, det skal litt til å sette seg fast med denne.
Range Rover har terrengegenskaper så det holder, det skal litt til å sette seg fast med denne.

Range Rover har en av bilverdenens sterkeste merkevarer. Øverst troner bilen som bare heter Range Rover. Mens de nyrike går for Sport-utgaven, er den klassiske Range Roveren bilen for de med gamle penger, tweeddress og eget hyttetun på fjellet.

Her får de en ruvende bil med svært god framkommelighet. Komforten er uovertruffen og plassen god. Det er ingen hemmelighet at Range Rover (og modermerket) Land Rover i mange år slet med kvaliteten. Nå har det blitt bedre, men verkstedregninger er vel uansett ikke noe disse kjøperne bekymrer seg altfor mye for.

Toppmodellen har 5-liters V8-motor på voldsomme 550 hestekrefter. Og den er ekstra lang. Her skal ikke noen klage på beinplassen i baksetet!

Range Rover kommer som ladbar hybrid – sjekk prisen!

2. Mercedes G63 AMG – 2.351.000 kroner

Ja, den selges fortsatt som nybil. Og ja, med stor motor koster den også godt over 2 millioner kroner!
Ja, den selges fortsatt som nybil. Og ja, med stor motor koster den også godt over 2 millioner kroner!

G-navnet sier deg kanskje ikke så mye? Men bilen kjenner du garantert. Norges nest dyreste SUV akkurat nå er nemlig gode, gamle Mercedes Geländewagen!

Den har vært med oss i flere tiår. Og selv om Mercedes har oppgradert bilen mye underveis, er den fortsatt tro mot grunnkonstruksjonen. Å bruke over 2,3 millioner kroner på denne som nybil, virker nok ganske absurd for de fleste. Men G-klassen har en stor og trofast menighet, der mange også synes det er kjekt å kunne bruke veldig mye penger på bil, uten at det oppfattes som snobbete. Den tiden er nok forbi for G-klassen.

Denne toppmodellen har 5,5-liters motor med hele 571 hestekrefter. Den ikke spesielt aerodynamiske bilen bykser fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder, mens toppfarten faktisk ikke er høyere enn 210 km/t.

Snart er det slutt for legendariske G-klasse

3. Range Rover Sport 5,0 V8 – 2.236.950 kroner

Range Rover har to biler inne blant de tre dyreste SUV-ene, dette er Range Rover Sport.
Range Rover har to biler inne blant de tre dyreste SUV-ene, dette er Range Rover Sport.

Du får samme motor som i Range Roveren over, men velger du Sport-utgaven sparer du altså nesten 600.000 kroner. Med det framstår topputgaven av Range Rover Sport nesten som prisgunstig.

Dette er en modell som har vært en stor suksess for Range Rover. Første generasjon var strengt tatt ikke spesielt sporty, men dagens modell er et solid løft i forhold til den. Her får du stor og lekker bil, med voldsomme krefter under panseret. 0-100 km/t går på 4,7 sekunder!

Ikke helt uventet er den også ganske tørst, snittforbruket på blandet kjøring er oppgitt til solide 1,28 liter/mil.

Brukt Range Rover Sport, det kan være risikosport

4. Mercedes GLS 63 AMG – 2.071.000 kroner

GLS er den største SUV-en fra Mercedes, her i Norge går de fleste rundt som varebil på grønne skilter.
GLS er den største SUV-en fra Mercedes, her i Norge går de fleste rundt som varebil på grønne skilter.

Vi holder oss såvidt over 2 millioner kroner på plass fire i denne oversikten. Her finner vi en av de største SUV-ene på markedet, nemlig Mercedes GLS. Tidligere het den GL, men skiftet navn til GLS da Mercedes la om navnesystemet sitt.

Bilen er diger. Den er hele 5,13 meter lang og 193 centimeter bred. Trange norske parkeringshus er ikke der den føles mest hjemme. Vi har forsøkt, og det frister ikke til gjentagelse.

Motoren er den samme som i G-klasse over, men med litt flere hestekrefter, her har de hentet ut 585 fra kraftverket under panseret. 4,6 sekunder på 0-100 km/t er nesten litt absurd i en så stor bil.

Vi har testet GLS: Wow for en bil!

5. BMW X6 M – 1.952.300 kroner

X6 M er den dyreste SUV-en fra BMW, den har startpris såvidt under 2 millioner kroner.
X6 M er den dyreste SUV-en fra BMW, den har startpris såvidt under 2 millioner kroner.

BMW tar femteplassen i vår lille oversikt, med en modell som har vakt oppsikt helt siden den kom for første gang. X6 er en bil få er likegyldig til. Noen elsker den, andre synes den er fryktelig harry. En ting er i alle fall sikkert: Du blir ikke tatt for å bry deg for mye om å være politisk korrekt hvis du kjører rundt i en X6.

Når den heter M i tillegg, betyr det voldsomme prestasjoner. Under dette panseret finner vi en 4,4-liters V8-er. Den byr på hele 575 hestekrefter og prestasjoner som nesten er på superbil-nivå. 0-100 km/t går for eksempel på 4,2 sekunder. Skal du være førstemann på hytta uansett vær og føre, da kan dette absolutt være noe å tenke på.

Les testen: Den både imponerer – og provoserer

Se video: Dette skal rett og slett bli verdens tøffeste SUV