Teslas nye sportsbil blir verdens raskeste
Denne vil ydmyke tradisjonelle superbiler i lyskrysset. Se bildene:
Tesla står midt i et aldri så lite produksjonsmareritt, for merkets første volummodell, Model 3. Det er mange kunder og investorer som akkurat nå sitter og biter negler. Hvis ikke det amerikanske elbilmerket lykkes med denne, har de et alvorlig problem.
Men sjefen- og gründer, Elon Musk, lar seg ikke hefte av hverdagsutfordringene. Han liker å følge sine visjoner og hele tiden tenke neste steg. Og akkurat nå er det to ting: Lastebil og en ny sportsbil.
Sportsbilen kommer til å bli noe av det råeste på firehjul – uansett kategori. Inkludert Formel 1! I alle fall om vi snakker akselerasjon ...
Tesla-sjefen lover at det kommer en ny sportsbil
Under 2 sekunder
Andre generasjon av Teslas sportsbil, Roadster, skal nemlig klare 0-60 mph (96 km/t) på under 2 sekunder! La oss bare si det en gang til: UNDER 2 sekunder!
Det er bisart! For å sette det i perspektiv: En Formel 1-bil gjør samme øvelse på rundt 1,7-2 sekunder.
Her er det bare å holde seg fast i fjeset, for dette kommer til å bli hinsides. Og Tesla sier like godt at 1,9 sekunder er "before upgrades". Jada, så ...
Broom var tidlig ute med å teste Tesla-SUVen
Vil flise Bugatti og Porsche
Det stopper ikke der, heller. La oss ta for eksempel kvartmila, som jo er en målestokk for en rekke sportsbiler. Den skal nye Roadster klare den på 8,9 sekunder. At det er helt latterlig raskt, blir ekstra tydelig når vi tar med at superbiler som Bugatti Veyron og Porsche 918 Spyder såvidt klarer det på under 10 sekunder ...
Ytelsene skal være mulig takket være tre elektriske motorer.
Batteriene skal på sin side være på 200 kWt. Det er dobbelt så stor kapasitet som dagens P100D og 100D-modeller!
Så billig blir super-elbilen i Norge
Vanvittig rekkevidde
Tesla har også bestemt seg for å sette en ny standard på rekkevidde. Ikke noe lusne 500-600 kilometer her, nei. Knappe 1.000 kilometer! Det er enn så lenge hva Tesla mener bilen skal klare.
Musk sa i natt at bilen skal klare å kjøre fra San Fransisco til Los Angeles, og tilbake, uten å lade.
Så kan vi naturligvis lure på hvordan rekkevidden blir hvis du gir flatt jern. For da skal det ikke butte før du når 400 km/t. Minst!
– Dette er den raskeste masseproduserte bilen – punktum! sa Musk fra scenen.
Joda, alt dette er enn så lenge bare planer. Men når man går ut med såpass mye detaljer, er det mye som tyder på at de ikke bare er tomme løfter ...
Les vår test av Tesla Roadster her
Råtøft design
Bilen som ble vist fram i natt, tilsier at Tesla går i en litt ny retning, designmessig. Mens Model S, Model X og Model 3 er veldig like, blir den nye Roadsteren noe helt nytt.
Her er det tydelig at det er snakk om sportsbil, med et svært aggressivt design. Men noen elementer er tatt med fra de andre modellene, og særlig fra siden er slektskapet tydelig.
Interiøret har vi ikke egne bilder av – men vi kan se at det i alle fall kommer nye sportsstoler.
Produksjon i 2020
Det er satt produksjonsdato også. Bilen skal bli klar i 2020. Det er ikke lenge til!
Og siden det er en Roadster, skal det være mulig å ta ned taket. Her kan vi nok forvente en ganske fiffig løsning fra Tesla. De pleier ikke å gjøre ting som alle andre.
Innvendig er det 2+2 setekonfigurasjon – så det blir altså ikke en ren toseter, slik deres aller første sportsbil var.
Tesla Roadster ble forøvrig produsert i 2.450 eksemplarer, og i skrivende stund ligger det tre slike til salgs i Norge. Prisene starter på rundt 450.000 kroner.
Hva den nye Roadsteren vil koste, er det enn så lenge ikke sagt noe om.
Noen som gleder seg?
Se hvilken superstjerne som kjøpte Tesla Roadster