Det startet så bra. I desember 2016 gikk Opel ut med prisen på merkets første elbil, Ampera-e. 289.000 kroner! Her var alle skjønt enige om at man snakket om et skikkelig kupp.

Prøvekjøringene var også positive. Motorpressen, inkludert Broom, tok godt imot nykommeren.

Ikke overraskende var også mottakelsen god ute blant norske bilkjøpere. Tusenvis satte seg på bestillingsliste – Ampera-e lå an til å bli en av landets mest solgte biler i 2017.

De har fått bilen over 4.000 nordmenn venter på

Dårlige nyheter

Ett år senere er situasjonen en helt annen. Leveringene har blitt betydelig forsinket – og i dag kom nyheten som ikke akkurat gjør det noe lystigere, hverken for Opel eller kundene deres ...

Nettstedet bilnytt.no følger bransjen tett, og kan nå avsløre at Ampera-e blir 45.000 kroner dyrere. Dette kommer i tillegg til prisøkningen på 15.000 kroner tidligere i år, på biler produsert fra desember 2017.

På bruktmarkedet er Ampera-e ENDA dyrere ...

Fra 289.900 til 349.900 kroner

Det betyr at Ampera-e ikke koster 289.900 kroner, slik vi fikk beskjed om i desember i fjor, men 349.900 kroner (ikke inkludert leveringsomkostninger).

Bakgrunnen for den betydelige prisøkningen, er at betingelsene og prisene for Ampera-e er endret, etter at Opel ble solgt fra amerikanske General Motors (GM) til franske PSA, tidligere i år.

GM skal kort og godt ha bedre betalt for å levere bilen til PSA.

Opel er først i klassen med super-lys

Forståelse

– Det er naturligvis en lei situasjon, og vi beklager ovenfor kunder og våre forhandlere. Vi har stor forståelse for at kundene er både frustrert og skuffet, men dette har skjedd helt utenfor vår kontroll, sier PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen til Broom.

Opel-forhandlerne vil nå gi de som har tegnet kontrakt, beskjed om tildelt produksjonstidspunkt og den nye prisen på bilen.

De kundene som ikke akspeterer de nye pris- og leveringsbetingelsene står fritt til å kansellere kontrakten.

Vi dro til USA for å teste den – les mer om Ampera-e her:

Over 1.200 biler

– Det blir naturligvis mye støy med en slik prisøkning. De nye prisene gjelder biler imidlertid biler produsert i desember og utover, altså 2018- og 2019-modeller. Det rammer dermed ikke de som får bil i år. Noen vil også få 2017-biler i starten av neste år.

– Hvor mange biler til vil dere levere før årsskiftet?

– Vi kommer til å leverer noen hundre biler til i 2017, og jeg tipper vi ender på rundt 1.250 registrerte Ampera-e i år.

Vinterdekk og service

Prisøkningen gjelder i hele resten av Europa. Hvordan markedet reagerer her, kan også få konsekvenser for leveringstiden i Norge. Hvis mange trekker seg, kan eventuelt norske kunder få bilene sin raskere.

Legges det opp til noen grep som kan gjøre prisøkingen lettere å svelge?

– Bilsalg er jo alltid forhandlinger. Men hva forhandlerne vil gjøre rundt dette, er opp til dem.

Les mer om saken på Bilnytt.no (krever innlogging)

– Vanskelig sak

Broom-redaktør, Knut Skogstad, har fulgt Ampera-e-saken tett.

– Dette har vært en vanskelig sak for Opel en god stund allerede. Leveringsproblemer kan tolkes som et luksusproblem. Men i et marked der utviklingen går så fort som i elbilmarkedet, er det krise når man har leveringstid på to år. At det nå kommer en prisøkning på 45.000 kroner, gjør det naturligvis enda verre, sier han.

Skogstad mener at Ampera-e isolert sett fortsatt er en relativt prisgunstig bil.

– De har best rekkevidde i sin prisklasse, og de byr på mye utstyr. Men til 349.900 kroner, er det ikke lenger det kuppet det var tidligere. Denne utviklingen i saken vil nok få store konsekvenser for salgstallene.

5 ting du kanskje ikke visste om Ampera-e