En av klassens tøffeste biler

Her er prisene på Jeeps nye familie-SUV.

Jeep Compass skiller seg ut designmessig, samtidig som Jeep lover svært gode terrengegenskaper.
Jeep Compass skiller seg ut designmessig, samtidig som Jeep lover svært gode terrengegenskaper.

Jeep Compass debuterte tilbake i 2007. Til tross for at markedet for kompakt SUV-er nærmest har eksplodert de siste årene, ble Jeeps modell aldri noen stor suksess her hjemme.

Nå gjør de imidlertid et nytt forsøk. Andre generasjon Compass lanseres i Norge akkurat nå. Og den blir viktig hvis Jeep skal løfte seg etter en lang periode med svakt salg i det norske markedet.

Skiller seg ut på design

Størrelsesmessig er vi i nedre del av klassen for familie-SUVer. Compass er 4,40 meter lang og har bagasjerom på 438 liter. Det siste er ikke spesielt imponerende, her gjelder det nok å pakke godt hvis du skal bruke den som familiebil.

Konkurrentene er mange, blant de sterkeste er biler som Nissan Qashqai, VW Tiguan og Mazda CX-5. Jeepen skiller seg ut på design og har også en merkevare som klinger godt i manges ører. Kjøper du en Jeep, kjøper du samtidig en bil som skiller seg fra mengden.

Jeep er nå en del av Fiat Chrysler-konsernet, de satser tungt på merket med de stolte offroad-tradisjonene.
Jeep er nå en del av Fiat Chrysler-konsernet, de satser tungt på merket med de stolte offroad-tradisjonene.

Test Jeep Wrangler: Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende!

4x4 er standard

Jeep har sterke offroad-tradisjoner. Disse skal videreføres i Compass, amerikanerne lover "best i klassen-egenskaper" her. Samtidig har de jobbet med kjøreegenskapene på vei. Tatt i betraktning at det er her 99 prosent av kjøperne skal bruke bilene sine, er nok ikke det så dumt...

Det er altså svært mye å velge mellom i denne klassen, og Jeep er helt klart i en utfordrer-posisjon. Da spørs det om prisen gir dem særlig hjelp mot konkurrentene. Compass starter på 428.000 kroner, da har den 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter og manuell girkasse. 4x4 er for øvrig standard på alle Compass som skal selges i Norge.

Slik ser det ut innvendig, også her skiller Jeep seg ganske mye fra konkurrentene.
Slik ser det ut innvendig, også her skiller Jeep seg ganske mye fra konkurrentene.

Dette er SUV-en Brooms bilekspert holder seg langt unna

Kundefordel på 45.000 kroner

De første bilene som kommer til Norge er Compass i såkalt Launch Edition. Denne baserer seg på utstyrsversjonen Limited og har i tillegg mye ekstra utstyr som 18" aluminiumsfelger, automatisk fjernlysassistent, LED DRL signaturlys, elektrisk drevet bakluke, adaptiv cruisekontroll, 230V strømuttak i baksetet og fabrikkmontert alarm, for å nevne noe.

Jeep tilbyr to utgaver av denne. Med 2-liter diesel på 170 hk og automat er prisen 499.900 kroner. Hvis du heller vil ha bensin, er alternativet en 1.4-liter på 170 hestekrefter. Denne kommer på 514.900 kroner. Ifølge Jeep gir denne pakken en kundefordel på 45.000 kroner.

Jeep har slitt tungt i det norske markedet de siste årene. Nå trenger de virkelig en suksess.
Jeep har slitt tungt i det norske markedet de siste årene. Nå trenger de virkelig en suksess.

Les også: Compass kan være et lite kupp i bruktmarkedet

Se mer av Compass i videoen under: