Det å kjøpe bruktbil er av og til å regne seg ren risikosport. For mange er det snakk om en bil uten garanti, og dermed stor usikkerhet rundt hva som kan skje.

Ironisk nok er det gjerne de litt nyere bruktbilene som kan få de mest kostbare feilene. De siste 10 årene har elektronikk og motorer blitt langt mer avansert enn tidligere.

De fleste av oss kjenner en som stadig sier: "Det der blir dyrt å fikse", når du viser han det kule og avanserte utstyret på bilen din.

Det mest irriterende er at vedkommende har rett. Når det ryker, og til slutt gjør det jo det, så blir det dyrt!

Men det finnes mulighet for å skaffe seg en tilleggsgaranti også på bruktbil. Flere selskaper tilbyr dette, en av dem er Car Protect som har spesialisert seg på dette siden 2004.

En verkstedtime kan koste over 1500 kroner

Bare via forhandler

Deres utvidede garanti dekker de fleste plutselige feil på mekaniske og elektriske komponenter. I garantiperioden dekkes reparasjoner inntil bilens innkjøpspris.

– Bilen er som regel nordmenns nest største investering. Trygghet er derfor veldig viktig, ikke minst i dag. En elektronikkfeil eller en motorskade kan bli en alvorlig trussel for familiebudsjettet, sier Torbjørn Lind i Car Protect.

Men siden tilleggsgarantien bare er tilgjengelig via en forhandler, er det ikke noe du kan kjøpe som privatperson. Det må skje via en forhandler, når du kjøper bilen.

Hjelp! Bilen min har vært på verksted i syv måneder

Nesten som fabrikkkgaranti

Ved import av nybil kan Car Protect tilby utvidet nybilgaranti via bilforhandlere der bilen kjøpes, som gir tilnærmet samme totalgaranti som gjeldende norsk nybilgaranti, i opptil 120.000 kilometer.

Ved kjøp av bruktbil kan det tegnes tilleggsgaranti for inntil to år. Garantien opphører når kjørelengden passerer 200.000 kilometer.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Ingen begrensning på antall skader

– Ved driftsstans dekker garantien også leiebil i inntil tre døgn, og det er ingen begrensning i antall skader som dekkes i garantiperioden, forteller Lind.

Car Protects tilleggsgaranti gjelder i hele Europa, unntatt Russland, og kan overføres til ny eier om bilen selges privat, eller ved innbytte hos samme forhandler som den ble kjøpt hos.

Disse bilene bryter sammen når garantien er over

100.000 krollometer

– Hvilke begrensninger finnes det her?

– Reparasjon skal godkjennes av oss før den gjennomføres, og i tilfeller der bilen har kjørt over 100.000 kilometer er det en egenandel på deler. Arbeidstid dekkes alltid fullt ut.

– Jo mer komplisert og avansert teknologi som pakkes inn i bilene, jo mer øker også risikoen for at svært kostbare feil kan oppstå. Selv om produktkvaliteten gjennomgående er meget bra, får biler stadig problemer med motor, automatgirkasser og avansert elektronikk.

– Hvor viktig er det egentlig å ta service på bilen?

Høye timepriser

Car Protect har flere eksempler på feil på elektronikk som har kostet både fem- og sekssifret beløp å utbedre. Motorskader på tilsvarende kostnadsnivå er heller ikke uvanlig.

Noe av bakteppet for de dyre reparasjonene er en kombinasjon av til dels svært høye timepriser på verksted – og meget dyre deler.

I Norge omsettes det hvert år rundt 400.000 bruktbiler.

Sjekker ikke verkstedets priser