Det meste går til himmels for Volvo

Dette hadde ikke mange trodd for noe år siden.

Andre generasjon XC90 startet den store modelloffensiven hos Volvo. Dette var også en utrolig viktig bil for 'nye' Volvo. Hadde de bommet her, ville jobben videre blitt mye tyngre.
Andre generasjon XC90 startet den store modelloffensiven hos Volvo. Dette var også en utrolig viktig bil for "nye" Volvo. Hadde de bommet her, ville jobben videre blitt mye tyngre.

Volvo har vært en av svenskenes store stoltheter i flere tiår. Sammen med IKEA har de satt Sverige på kartet verden over.

Men bare suksess har det absolutt ikke vært. Volvo har vært gjennom mange tøffe perioder, sist da finanskrisen kom og den daværende eieren Ford bestemte seg for at de skulle kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet.

Da endte Volvo på kinesiske hender, til stor skepsis fra mange, kanskje særlig i Sverige.

Leverer rekorder

Syv år har gått siden det skjedde. Og nå er det langt mellom skeptikerne. Volvo er nemlig i gang med en voldsom offensiv og de leverer økonomiske resultater som aldri før.

Selskapet har akkurat lagt fram resultatene for tredje kvartal i år. Det er tall det er all grunn til juble for i Volvo-hovedkvarteret i Torslanda, utenfor Gøteborg.

Volvo leverer nemlig rekorder både på salg og bunnlinje. I månedene juli, august og september leverte de et overskudd på hele 3,7 milliarder svenske kroner. Det er en økning 77,5 prosent, i forhold til tilsvarende periode i fjor.

Interiørene er noe Volvo har fått veldig mye skryt for de siste årene. Så hentet de også sin interiørdesign-sjef fra selveste Bentley.
Interiørene er noe Volvo har fått veldig mye skryt for de siste årene. Så hentet de også sin interiørdesign-sjef fra selveste Bentley.

Forhåndssolgte biler for én milliard i Norge

Største modelloffensiv noensinne

Dette gir Volvo en resultatmargin på 7,5 prosent. Også det en solid økning, tilsvarende tall for tredje kvartal 2016 var på 5 prosent. For Volvo er dette et svært viktig tall. Det hjelper lite å selge mye biler hvis man ikke også tjener penger på dem.

Apropos salg: Det økte med 10,6 prosent tredje kvartal, og endte på 135.831 biler.

Dette skjer midt i det som er Volvos største modelloffensiv noensinne. Den startet med den store SUV-en XC90 som kom i 2015. Deretter har vi fått helt ny utgave av storbilen S90/V90, i år kom ny XC60 og Volvo har også vist den mindre SUV-en XC40. Den kommer på markedet til neste år.

Her er nye Volvo XC40. Med den har Volvo nå tre SUV-er i sitt modellutvalg.
Her er nye Volvo XC40. Med den har Volvo nå tre SUV-er i sitt modellutvalg.

Broom var der da nye XC40 ble avduket

Bli premiummerke

De første spionbildene av stasjonsvogna V60 har også begynt å dukke opp. I praksis betyr dette at Volvo bytter ut og utvider hele modellutvalget sitt, på bare noen år.

Målsetningen er å gjøre Volvo til et premiummerke, og konkurrere direkte med blant andre Audi, BMW og Mercedes. Det er en mildt sagt krevende jobb. Mange har forsøkt før dem, uten å lykkes. Men så langt går dette helt etter planen hos Volvo.

Det uttalte målet er å komme opp i en produksjon på 800.000 biler innen 2020. Med dagens salgstakt, er det kanskje et i overkant forsiktig anslag. Fabrikken på Torslanda går nå på full kapasitet. I tillegg produseres det Volvoer i Kina og Belgia, og en helt ny fabrikk i USA er på gang.

Kjøpte Volvo – nå kommer de også med nytt billigmerke

Avgiftsvinner i Norge, se video under: