Èn ting gjør BMW-verstingen helt unik

Og selvsagt er det akkurat i Norge du finner den ...

Her står en av svært få BMW M5 som har fått montert hengerfeste. Og prisen er lav. Faksimile: finn.no
Her står en av svært få BMW M5 som har fått montert hengerfeste. Og prisen er lav. Faksimile: finn.no

I 2005 lanserte BMW en familiebil som virkelig kunne få opp adrenalinet. M5 fikk da for første gang en V10-motor. Et durabelig beist av en bil, som sparker unna i et frenetisk tempo. Selv i dag, er dette en bil som kan hamle opp med det meste.

Her får du en ganske unik blanding av sportsbil og familiebil.

Men enkelte ting har nok de fleste som kjøper eller vurderer å kjøpe en M5 innfunnet seg med at ikke er aktuelt. Tilhengerfeste!

Likevel, akkurat nå, er det nettopp det til salgs på bruktmarkedet her i Norge: En M5 – med tilhengerfeste.

Hvis ikke DET er særnorsk, så vet ikke vi!

1 M Coupe: Dette er fryktelig mye moro på fire hjul!

Særnorsk fetisj

Vi skal ikke påstå at dette er hverken første- eller eneste M5- som har dette utstyret. Men vi kan i alle fall slå fast at dette er første gangen vi har fått det med oss. Og vi tør påstå at du skal lete leeeeeeenge for å finne noe slikt i andre land. Det er først og fremst vi nordmenn, som har en så inn i hampen påtrengende hengerfeste-fetisj.

La oss bare slå det fast, først som sist, biler med V10-motorer har generelt IKKE hengerfeste.

Men vi elsker dette unntaket. Her snakker vi altså om en trekkvogn av dimensjoner! Med 507 hk å rutte med, kan du trekke med deg en jumbojet på tur!

De fleste som kjøper BMW M5 har ikke tilhengerfeste høyt på prioriteringslista.
De fleste som kjøper BMW M5 har ikke tilhengerfeste høyt på prioriteringslista.

Klikk her for å se hele annonsen

Koster

Bilen er til salgs for 421.000 kroner. Det gjør den til en av de aller billigste M5 til salgs av denne generasjonen. Kilometerstanden er noe høyere enn normalt, men 145.000 skulle likevel tilsi at det er mye bil igjen her …

I likhet med mange andre M5-er av denne generasjonen, har man byttet hele clutchen med svinghjul. Dette er en av svakhetene på disse bilene.

Så skal vi ikke påstå at du dermed kan glemme alt som heter vedlikeholdsbudsjett. Det koster å eie en 12 år gammel versting av denne sorten. Både når det gjelder vanlig vedlikehold, forsikring og ikke minst et avsindig forbruk. Og verre blir selvsagt alt, når ting ryker.

Så ta like godt den pott med penger som tidligere var merket ”framtidige barns utdanning”, og gi den heller navnet ”Shit, det ble dyrt!” – og vær trygg på at du får behov for det en dag …

BMWs råeste – enkelt og greit!

Du får ikke så mye råere trekkbil til campingvogna enn en BMW M5 ...
Du får ikke så mye råere trekkbil til campingvogna enn en BMW M5 ...

Sjefen på campingplassen

Har du tatt de nødvendige forbeholdene, og fortsatt mener dette er den perfekte bilen til å trekke campingvogna, kan du glede deg over at du får mye oppmerksomhet på campingplassen.

Du kan kjøre fra de aller fleste – både med og uten vogn.

Og sjelden har det vel vært mer fristende å melde seg frivillig til å ta turen på din lokale avfallsstasjon med rasket fra høstoppryddingen i hagen. Det er unnagjort i en fei!

Vi har testet BMW-verstingen på Formel 1-bane!

Nesten som brunost

Vi haster naturligvis med å legge til at denne bilen fortjener å få mest mulig fritt spillerom, UTEN å ha en henger å trekke på. Da leverer den nemlig 0-100 km/t på under 5 sekunder, bikker toppfarten på 300 km/t om du kjøper en utgave uten fartssperre – og tar svinger som ingen annen stor sedan var i nærheten av å matche i 2005.

Bilen vi har funnet har for øvrig bra med utstyr så ellers også – inkludert 20” sommerhjul, 18” vinterhjul, sort taktrekk, takluke, headup display og stor navigasjon.

Men hengerfeste, da folkens! Det er jo like norsk som brunost!

Dette har BMW aldri gjort før