Nissan X-Trail ver en kjempesuksess da den kom i 2001. Forhandlere og importør slet med å skaffe nok biler.

«Alle» skulle ha SUV og X-Trail var definitivt en av de hotte av de litt mer folkelige merkene, sammen med biler som Honda CR-V, Toyota RAV4 og Subaru Forester.

Nissan hadde noen gode år med modellen og solgte den jevnt og trutt. Siden ble det liksom stille.

Noe av årsaken er nok at lillebror Nissan Qashqai fullstendig satte X-Trail i skyggen, både hos bilkjøperne og hos forhandlerne. Dessuten kom jo elbilen Nissan Leaf som de siste årene har vært en av Norges mest solgte bilmodeller, og X-Trail havnet enda lengre inn i skyggen.

Ny grill og nye lykter er blant de utvendige endringene på Nissan X-Trail anno 2017
Ny grill og nye lykter er blant de utvendige endringene på Nissan X-Trail anno 2017

Hva er dette?

Nissan X-Trail har så langt i livsløpet kommet i tre generasjoner. Den siste i 2014. Denne bilen har nå fått en facelift og en oppgradering.

Det er den bilen vi nå skal ut å kjøre.

Bilen er topputgaven Tekna og med en 2-liters dieselmotor på 177 hestekrefter, firehjulsdrift og automatgir. Prisen på denne aller dyreste utgaven er 562.000 kroner.

Nissan har fått øynene opp for oransje. En kul og annerledes farge.
Nissan har fått øynene opp for oransje. En kul og annerledes farge.

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet overrasker X-Trail med gode kjøreegenskaper, uvanlig mye utstyr, den går også stille.

Det at bilen har mye utstyr trekker heller ikke akkurat ned, Ei heller at alt er pent pakket inn i et moderne og intuitivt miljø. Bilen er rett og slett mer påkostet enn hva vi trodde.

Kjøreegenskapene er mer trygge og forutsigbare enn spennende, slik de skal være, i det vi fortsatt vil beskrive som en folke-SUV, selv om denne faktisk har pyntet seg litt. Det er tydelig at Nissan har valgt å gjøre den litt premium. Både i forhold til materialvalg, opplevd kvalitet og støynivå.

At sitteputen er litt kort på mange japanske biler er ikke uvanlig. Slik er det også på X-Trail. Det at seteputen heller ikke kan tiltes, trekker litt ned for oss langbeinte. Lårstøtten blir rett og slett dårlig, eller fraværende.

Nissan Qashqai: Så billig får du folke-SUVen nå

Plassen i X-Trail er det ikke noe å si på. Dette er en fullverdig familie-SUV.
Plassen i X-Trail er det ikke noe å si på. Dette er en fullverdig familie-SUV.

Hvordan er plassen?

Også her overrasker X-Trail. Bilen er stor. Nærmere bestemt 464 centimeter lang. Dette gjør naturlig nok godt for den innvendig plassen. Om vi begynner bakerst så er bagasjeplassen på 550 liter og hele 1982 liter om du feller ned de 40/60 delte baksetene.

Apropos baksetene. Disse rommer voksne mannfolk uten problemer. Hellingen på ryggen kan justeres og setene kan også justeres i lengderetningen. Det er veldig bra og gir økt fleksibilitet. Skulle man satt en skikkelig prikk over i-en har så hadde man også delt opp baksetene i 40/20/40. Det hadde gitt enda bedre fleksibilitet.

Selv med voksne karer i baksetet behøver ikke den langbeinte sjåføren justere setet for at de bak skal få plass.

Testebilen er en femseter, men Nissan X-Trail kan også leveres med syv sitteplasser.

Vi kan bare slå fast at X-Trail er en fullverdig familie-SUV, også med tanke på plass.

Har du lyst på en brukt Nissan – les mer her:

I vår toppmodell byr X-Trail på skinnkledde stoler og deler av dashbordet, men sitteputen er kort og kan ikke tiltes opp / ned. Synd for langbeinte.
I vår toppmodell byr X-Trail på skinnkledde stoler og deler av dashbordet, men sitteputen er kort og kan ikke tiltes opp / ned. Synd for langbeinte.

Går den bra?

2-liters dieselmotoren på 177 hestekrefter og 380 Nm i moment leverer varene, den. 0-100 km/t gjøres unna på helt greie 10 sekunder blank.

X-Trail er jo ikke bygget for vinne lyskryss-dueller, men den oppleves som mer enn bøs nok. Motoren går stille, maksimalt moment nås ved 2000 o/min og motoren passer bilen fint.

Testbilen er utstyrt med en trinnløs automatgirkasse. Men denne har blitt programmert til å simulere gir-skift. For såvidt greit nok, men vi føler i enkelte tilfeller at den ikke henger helt med og at en tradisjonell automatgirkasse hadde passet bilen enda bedre.

Men igjen. Kjøperne av X-Trail er neppe veldig opptatt av aktiv kjøring og bilen er heller ikke bygget for det i utgangspunktet.

Til helt vanlig hverdags- og helgekjøring passer drivlinja bilen fint.

Vi har allerede kjørt helt nye Nissan Leaf. Les mer her:

Moderne og pent interiør med nye sikkerhets- og førerassistentsystemer.
Moderne og pent interiør med nye sikkerhets- og førerassistentsystemer.

Finest utenpå eller inni?

Det virker som Nissan virkelig har fått øye på de oransje fargene på fargekartet. Både den ene og den andre modellen kommer i disse fargene derfra nå. Vi liker det. Det finnes nok av grå, sorte og hvite biler i det norske trafikkbildet, så denne lyser opp. Selv om de kanskje blir litt «mye» for enkelte.

Vi synes biler kler fargen og gir tommel opp for den.

De utvendige endringene er ikke store. Litt andre lamper foran og bak, ny og litt mer aggressiv grill, litt andre fangertrekk, noen nye farger og ellers bare detaljer skiller den fra den gamle. De små grepene til tross – det er nok til oppleves bilen som nyere og mer moderne.

Innvendig gjelder det samme. Små grep har gitt betydelige forskjeller. Vi liker testbilens brune skinninteriør. Nissan byr på det lille ekstra i form av mye utstyr som standard, detaljer med pianolakk og generelt en vellykket og pen oppstramming av interiøret. Det hele gir et litt slik «snobbete light» inntrykk. Men noen Range Rover er det ikke...

Infontanmentæ-skjermen er liten og vi mistenker at denne følger med fra bilen kom i 2014. Det fungerer helt greit, så ikke et vondt ord om det, men det finnes mer moderne systemer.

Eier du en Nissan? Fortell oss om den her:

Nissan X-Trail er en folkelig og ujålete, men fornuftig SUV. Det undrer oss at ikke flere velger denne.
Nissan X-Trail er en folkelig og ujålete, men fornuftig SUV. Det undrer oss at ikke flere velger denne.

… og konklusjonen er?

Prisen på 562.000, på topputgaven, til tross: Dette er mye og fornuftig bil for pengene. X-Trail scorer bra på det aller meste, samtidig som den er godt utstyrt og komfortabel.

Nissan X-Trail

  • Motor: 2 liter diesel
  • Effekt: 177 hk / 380 Nm
  • 0-100 km/t: 10 sekunder
  • Toppfart:196 km/t
  • Forbruk: 0,61 l/mil
  • L- B –H: 464, 183, 171 cm Bagasjerom: 550 liter
  • Pris fra: 327.000,-
  • Pris testbil: 562.000,-

Sitteputa til forsetene, en ikke altfor kjapp girkasse og ikke verdens beste infotainmentsystem er de små punktene vi pirker på.

Den ser grei ut, og den oppleves som moderne og påkostet. Kvaliteten er neppe noe å bekymre seg over, den har den plassen en familie behøver og det aller meste er på stell i den faceliftede utgaven av X-Trail.

Dette er en bil som er lett å like, den er folkelig og fornuftig. Det er faktisk en bil langt flere burde kjøpt!

Vi kan jo legge til at i USA selger modellen som bare det. Da heter den Rouge, er som oftest en – etter amerikanske forhold – liten konebil, utstyrt med en V6 bensinmotor.

Les også: En annen stor Nissan-suksess har blitt ny

Se video av Nissans nye bestselger, Leaf, under: