Så mye skal den nye «super-Volvoen» koste
Dette blir eksklusive saker.
Det handler om sportsbil når Polestar nå viser sin aller første modell.
Ikke hørt om merket? Det er kanskje ikke så rart. Så langt har Polestar vært en samarbeidspartner til Volvo, og vært med på å utvikle spesialmodeller. Men nå skal Polestar stå på egne bein, og være et frittstående merke.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av dem som er invitert til Shanghai i Kina, på premieren.
Polestar 1 har akkurat blitt avduket, den første ståheien har lagt seg og vår mann har fått summet seg litt. Samtidig som han har fått tatt nye Polestar 1 i nærmere øyensyn. Han har gått rundt den, tatt på den, sittet i den og er klar for å dele sine inntrykk med oss.
– Det første er at dette er en utrolig elegant og lekker bil. Dernest, det er kanskje mer fakta enn et inntrykk, er at jeg vet at den er et skikkelig råskinn.
– Gull er en greie her ...
– Du kan på sett og vis si at dette er en skikkelig sportsbil, i pendress. Litt slik som en Ford Mustang som skal i være gjest i en konfirmasjon – om du skjønner? Det forteller en ivrig Broom-Vegard på en ikke altfor god telefonlinje.
– Gull, det ser ut til å være en annen greie her. Kanskje en liten Polestar-særegenhet, eller gjenkjennelighet. Sikkerhetsbeltene er gullfarget, sammen med noen andre detaljer, slik som for eksempel en del gullfargede kabler som ligger synlige bak en slags glassvegg i det knøttlille bagasjerommet. Sikkert en designgreie, sier Vegard.
– Innvendig er den veldig lik en Volvo S90/V90 og hele bilen bygger jo også på Coupe-konseptet vi så av denne for et par år siden. Kult at de her valgt å legge den produksjonsklare bilen så tett opptil konseptet.
Dette bilmerket har du neppe hørt om
0-100 km/t på under 4 sekunder
– På den andre siden er jeg også bitte-litt skuffet over at bilen har så mye Volvo i seg. Jeg hadde vel strengt tatt håpet på noen flere og litt større forskjeller, sier Vegard.
– Her er jo både interiør, lykter foran og bak, grill og egentlig hele designpakken linket tett opp mot Volvo.
– Hjulene er forresten 21-tommere, med 295/x21 dekk – skikkelige valser. Litt tøft, og definitivt viktig. Når jeg står her jeg står nå, fire meter fra den elegante bilen, så er det fort gjort å glemme at dette er en skikkelig sportsbil med seriøse ytelser. Eksakte data har jeg ikke, men bile gjør 0-100 på under 4 sekunder og den har firehjulsdrift.
Framtidig klassiker
– Jeg må også si at bilen har fått veldig god mottagelse her nede.Volvo har jo hatt noe elegante og flotte couper tidligere også, slik som for eksempel P1800 og C70, og vi skal nok bruke litt tid på skille disse to merkevarene, Volvo og Polestar, fra hverandre. Men jeg føler i alle fall at denne lever opp til gamle storheter. Om dette vil bli en klassiker i framtiden gjenstår jo å se. Men med tanke på de lave produksjonstallene, 500 biler, så våger jeg meg på den påstanden.
– Men de sier også at om etterspørselen blir veldig stor, så vurderer de å lage flere.
– Så har da Polestar også lagt mye i dette arrangementet. Det er virkelig påkostet. Det var en bil på scenen, men det var et gigantisk lerret bak som den ble vist på og fy feite for en oppløsning det må ha vært. Det var faktisk helt rått!
Kanskje kommer din neste bil fra Kina...
Du kan bestille den nå
– Det er ikke så lett å si hva som er konkurrentene her. Den har jo en unik elektrisk rekkevidde på opptil 150 kilometer på ren elkjøring. Ingen andre ladbare hybrider er i nærheten av det. Men jeg tenker at kanskje BMW i8 er en konkurrentene. Helt forskjellig design, men begge er i alle fall det vi kan kalle ladbare superhybrider, selv om forskjellene er store
Om du skulle ha lys på en Polestar 1, blir prisen på 130.000 Euro, pluss moms og avgifter. Det betyr i praksis rundt 1,2 millioner, pluss-pluss.
Men tanken er at de fleste kundene skal "abonnere" på bilen, i praksis betale et fast månedsbeløp der alt skal være inkludert.
Se flere bilder av Polestar 1 i bildeserien øverst i saken:
Les også: Les mer om Polestar 1 her
Video: Dette er tidenes raskeste Volvoer