Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, Benny! Har lyst til å kjøre jorden rundt i bil! Har hørt og lest at det eneste som duger er en eldre Landcruiser, men stemmer det?

Alle Landcruiserene jeg har sett til salgs i Norge har gått veldig langt, 350.000 - 500.000 km, men gjør det noe hvis de er tatt godt vare på? Det er jo tross alt Toyota.

Er det noen andre gode alternativer til en slik reise? Gjerne kom med andre tips om du har :-) Takker for svar, Tobias

Benny svarer:

Hei Tobias - kult prosjekt du funderer på der! Får nesten litt lyst til å bli med...

Noen drømmer bør man bare realisere, vi lever bare én gang og har dermed én sjanse. Det er bare å hive seg ut i det! Men det er klart at en tur jorden rundt krever mye planlegging. Har man lagt en grov rute, så er det slett ikke dumt å fortsette med bilen. Da vet du jo litt hvor du skal kjøre og hva slags veier som venter. Man kan nok gjøre mye av turen på forholdsvis fine og gode veier, men man ser og opplever en del mer om man kjører litt utenfor allfarvel.

Du må nok ikke ha en stor SUV. Folk før deg har kjørt verden rundt i nesten hva som helst, alt fra VW Boble og Renault 4, via kostbare spesialpreppede million SUV-er – til Volvo 240 og Rolls-Royce. Bare fantasien setter grenser her.

Jeg har selv en kompis som kjørte 6.500 kilometer gjennom 12 land i sommer med en VW Transporter som han kjøpte for 2.500 kroner. Det eneste som røyk underveis var en viftereim, som han hadde med i reserve. Den ble skiftet i en grøftekant i Moldova.

En gammel Mercedes G-klasse kan fungere fint som jorden rundt-bil.
En gammel Mercedes G-klasse kan fungere fint som jorden rundt-bil.

Man har Toyota Landcruiser – og man har alle de andre ...

Du sier ikke noe om budsjettet du har for innkjøp av bil, så svaret må bli litt generelt. Men jeg ser av kilometerstanden du nevner på bilene at vi ikke skal bruke mange millioner her ... Heller at vi er i den litt rimelige enden av skalaen.

Jeg vil si at vi har Toyota Landcruiser, Land Rover, Mercedes G-klasse – og så har vi alle de andre.

Om jeg skulle gjort en slik tur, så tror jeg nok Landcruiser hadde blitt førstevalget. Kombinasjonen av kvalitet, uvanlig god driftsikkerhet, framkommelighet, plass og det faktum at modellen er kurant stort sett over hele verden, slik om man kan få hjelp underveis om noe skjer, er viktige kriterier.

Land Rover er ekspedisjons-klassiker som tar seg godt fram, men kvalitet og driftsikkerhet er ikke like god. Mercedes G-klasse er heller ikke noe dumt valg, men den er kanskje ikke fullt så kurant som en Landcruiser, tross alt, og dessuten ofte dyrere å reparere om noe går i stykker. Jeg tror kanskje ikke deletilgangen er like god overalt heller.

Denne bilen er som en hytte uten vann og strøm

Drit i utseendet

Som du sier: Mange Landcruisere har gått langt. Selv om bilene er solide er det absolutt på sin plass med en skikkelig gjennomgang. Ikke minst før kjøp og selvfølgelig før avreise. Selv om bilene er aldri så gode, kan de gå i stykker. Alt av bremser, forstilling, hjuloppheng og ikke minst en motorservice med alle filtre etc. bør byttes før avreise. Gjerne olje på girkasser og differensialer også.

Skal du ha billig Landcruiser, bør du se litt stort på det kosmetiske. Litt rust på skjermkanter og nede på dørene etc gjør ikke så mye. Bilene har jo ramme. Så kan man jo sparkle og kostmale litt på det som ikke ser bra ut.

Ei heller slitt interiør er så mye å bry seg om. Mange av de billige er slitne innvendig.

Motor, drivverk, ramme og fjærinnfestinger, særlig bak, og forstilling, bremser og hjuloppheng er det viktigste og det man bør ha fokus på.

Land Rover er også en klassisk ekspedisjonsbil med god framkommelighet.
Land Rover er også en klassisk ekspedisjonsbil med god framkommelighet.

Med denne bobilen blir du tøffest på campingplassen

Mye kan fikses

For å si det slik; om et sete kneler på turen, så fikser man det med to plankebiter og fire skruer og kommer seg videre. Ramler sideruta ned teipes denne på plass med gaffateip. Får man hull i radiatoren så kan det fikses med alt fra eggehvite(!) til sparkel og tyggegummi. Ryker derimot girkassa, så står man der...

Jo mer du sjekker før du dra,r jo større er sjansen for en problemfri tur, skjønt sikker er man aldri. På den annen side – det uplanlagte skaper gjerne de beste minnene.

Kjøp bil og kom deg avgårde, blir mitt råd. God tur!

Les også: Er det forbudt å ha seng baki bilen?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Bruktbiltest: Toyota Land Cruiser 1996-modell

Video: Dette er en Mini-malistisk bobil