Vi er på plass i sommersola, nærmere bestemt ved kysten rett ved vakre Lisboa i Portugal.

Det er her BMW lanserer en bokstavelig talt stor nyhet. Nemlig nye 6-serie GT, for et samlet pressekorps. Vi i Broom er selvfølgelig på plass for å finne ut mer om nykommeren.

6-serie kom første gang i 1976 og de vakre, sporty og raske coupe-bilene har siden den gang nærmest hatt en legendestatus. Det er med andre ord store sko denne bilen skal fylle.

Bastard

Det er forresten nesten fristende å bruke det ikke altfor flatterende ordet bastard om nye 6-serie GT. Her er det nemlig brukt komponenter fra både 5-serie og toppmodellen 7-serie. I sum blir jo dette 6-serie, slik sett er det passe logisk.

Men sannheten er at BMW holder på med en aldri så liten opprydding i en etter hvert fort voksende modell-portefølje. Den opprinnelige 6-serien vil etter alt å dømme igjen oppstå som 8-serie. Og coupe-varianten(e) av 5-serie blir til 6. På samme måte som 4-serie er coupe-utgavene av 3-serie.

Denne bilen erstatter også den ikke altfor estetisk vakre 5-serie GT, men er helt ny. Den bygger på samme plattform som BMW 7-serie hvor den også har arvet en del av drivlinjene. Bakstillingen er veldig lik den vi finner på BMW 5-serie stasjonsvogn. Designet ligger også 5-serie nærmest.

BMW 6-serie GT har blitt en stor bil med svært god plass.
BMW 6-serie GT har blitt en stor bil med svært god plass.

Rå BMW – nå til under en tredjedel av nyprisen!

Enorm plass og tre motorer

Heldigvis ser den mye bedre ut enn bilen den erstatter. Den er lengre, bredere og lavere. Rett og slett mer elegant. Den har samme akselavstand som 7-serie. Du behøver ikke bekymre deg for plassen som det ofte kniper litt på i coupemodeller. Denne bilen er enorm!

Interiøret er førerorientert, men med litt overraskende høy sittestilling. Bagasjerommet er så dypt at når du står bak bilen, sliter du med å nå inn til bakseteryggen. Volumet er på solide 610 liter.

Nye 6-serie GT leveres med tre motoralternativer. 630i med firesylindret 2-liter på 258 hk og bakhjulsdrift. Den gjør unna 0-100 km/t på 6,3 sekunder.

Den fås også som 640i, med eller uten xDrive firehjulsdrift, da er effekten 340 hk og 0-100 går unna på rett under 5,5 sekunder.

Bilen leveres også med dieselmotor og heter da 630d – og byr på 265 hk og hele 650 Nm. xDrive er også her tilgjengelig om du ønsker og marsjen fra 0-100 km/t tar rundt 6 sekunder.

Åttetrinns Steptronic-girkasse og luftfjæring på bakakselen er standard på alle varianter.

– Denne BMW-en er en vinner

Ikke sportsbil

Lekkert interiør, her leverer BMW på høyt nivå.
Lekkert interiør, her leverer BMW på høyt nivå.

Vi antar at de nærmeste konkurrentene til denne blir Audi A7 og Mercedes CLS.

Etter en prøvetur kan vi fort konstatere at dette er mer en veldig komfortabel og luksuriøs langtursbil – enn en sportsbil. Både den litt høye sittestillingen, den komfortable fjæringen og bilens fysiske størrelse bidrar til det.

Slik sett har den mistet litt av det opprinnelige 6-serie DNA-et. Men ivaretar i fult monn GT-uttrykket, altså Grand Tourer. En bil for rask, komfortabel forflytting over lange avstander. Der leverer den hva den lover – og litt til.

Prisene for 6- Serie GT starter på drøyt 860.000 kroner. Men det blir fort mye dyrere når du begynner å legge til ekstrautstyr.

Vi kommer naturligvis snart tilbake med en omfattende test av BMWs nye GT-vogn.

Les også: Joda – du kan få sportsbil til 100.000 kroner

Video: Her viser BMW fram sin elektriske framtid