Hos Tesla er det nå hektisk aktivitet for å få opp produksjonen av den nye folke-elbilen Model 3. Dette er bilen som for alvor skal gjøre Tesla til en volumprodusent av biler.

Alt går ikke på skinner i starten her. Alt går heller ikke helt på skinner med den store SUV-en Model X. Nå er det nemlig kjent at Tesla tilbakekaller 11.000 eksemplarer av denne bilen, årsaken er mulige problemer med en kabel til baksetene.

Frivillig tilbakekalling

Dette skal ha blitt oppdaget internt hos Tesla. Produsenten skal ikke ha fått noen rapporter om problemer eller ulykker fra eierne av Model X.

– Vi vil gjennomføre en frivillig tilbakekalling for å undersøke de berørte bilene og finne ut om en justering er nødvendig. Selv om vi ikke har sett noen episoder ute i felten, viser interne tester at seteryggen på venstre side i andre seterad kan bevege seg forover, hvis kabelen ikke er riktig justert, heter det i en uttalelse fra Tesla.

Skummel feil: De måtte tilbakekalle 400.000 biler

Tar ti minutter

Selskapet skal allerede være i gang med å informere sine kunder. Problemet skal bare gjelde eksemplarer av Model X bygget mellom 28. oktober 2016 og 1. september i år, med bakseter som kan foldes flatt ned.

Ifølge bransje-nettstedet Autonews skal jobben være fort gjort. Teslas teknikere skal ikke trenge mer enn ti minutter på å fikse dette.

Avgifts-taper

Her hjemme har Tesla Model X havnet i nyhetene av en annen grunn denne uken. I Regjeringens forslag til nytt statsbudsjett for 2018 er denne bilen den store taperen. Her ønsker man nemlig å legge inn en vektavgift for elbiler som er tyngre enn 2000 kilo. Det vil i starten ramme kun ett merke, nemlig Tesla.

Model X er deres tyngste modell. Toppmodellen vil etter det nye avgiftssystemet bli 96.000 kroner dyrere, hvis dette forslaget går gjennom i Stortinget.

Fornøyde? Her kan du lese hva norske eiere mener om sin Model X

Tesla-dørene kan brukes til mye, se video under: