Noen ganger føler gjengen i Broom-redaksjonen at det er viktig å si sin mening. Temaene kan være så mangt.

Denne gangen er det redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som har noe på hjertet:

Å betrakte bilbransjen i forkant av offentliggjøringen av et statsbudsjett er blitt som å se publikum på en god skrekkfilm: De sitter der med hendene foran ørene, og ser med et halvt øye, livredde for hva som skal dukke opp. Det eneste som mangler er den skumle musikken som bygger seg opp til et mektig crescendo. Og selv om de vet at det skal skje noe, skvetter de til nå det smeller!

Overrasket – igjen

De ble tatt på senga nok en gang denne uka. Jeg er sikker på at jeg hørte noen desperate skrik, da lekkasjene rundt elbilavgiftene ble avslørt på TV 2 onsdag kveld.

For selv om både politikere og norske bileiere har blitt vant med at det svinger fra den ene til den andre retningen, så de færreste denne komme: Ut av det blå, bestemte man seg plutselig for at det var på tide å avgiftslegge elbiler.

I statsbudsjettet blir det lagt opp til at fritaket for engangsavgift for elbiler fjernes, og at det blir innført samme vektfradrag som for ladbare hybridbiler. I tillegg har elbil blitt mindre gunstige som firmabil fordi regjeringen foreslår å avvikle den spesielle fordelen med elbil i firmabilbeskatningen.

Ladbare hybrider ikke så miljøvennlig som mange tror

Forskjellige verdener

Likevel står dagens regjering rakrygget og snakker om at alle biler som selges i Norge i 2025 skal være utslippsfrie! Hvilken verden lever de i? Ikke den samme som de fleste andre av oss andre, virker det som.

I utgangspunktet er det kanskje ikke så mange som blir berørt av omleggingen akkurat nå. Topputgaven av Tesla Model X, som uansett koster rundt millionen, er den som blir hardest rammet. Den blir knappe 100.000 kroner dyrere, hvis forslaget blir vedtatt. Vi tipper de som kjøper den bilen har råd til det (selv om det uansett ikke er noe hyggelig å få et såpass kraftig prispåslag på bilen du sitter og venter på ...)

Broom-Vegard har irritert seg over dieselhysteriet også ...

Men det er en rekke nye og større elbiler på vei inn på markedet, som også vil bli berørt av dette. Biler som kan fungere som familiens hovedbil. Med nok plass til hele familien.

Hvis vi skal over på en helelektrist bilpark, er vi helt avhengige av disse også. Akkurat nå sitter det faktisk tusenvis av nordmenn med enten bestilling på en slik, eller som lurer på å gjøre det. Nå blir de kanskje usikre.

Dårlig timing

Statsbudsjettet for 2018 gir et signal om at elbil-fordelene nærmer seg slutten. Vi har jo alltid visst at det ville skje. Men de færreste trodde det ville skje nå. Det finnes altså fortsatt en stor andel av oss som tror på det politikerne lover. 2015-løftet om avgiftsfritak på elbil til 2020 er dessuten et løfte gitt av de samme politikerne som sitter med makta nå.

Mange har derfor fått ett kraftig deja vu – og minnes hvordan norske politikere gjorde helomvendig med dieselbiler.

I tillegg straffes vanlige hybrider, de som ikke kan kobles til stikkontakten. Heller ikke det finner jeg noen logisk forklaring på. De er jo en kjempeviktig del av overgangen til utslippsfrie biler! Man startet på prosessen i fjor, en dårlig ide i utgangspunktet. Nå har man altså valgt å ytterligere forsterke den!

Det eneste lyspunktet er at man stiller strengere krav til ladbare hybrider. Her har man hatt et øyeblikks klarhet. Det er nemlig både smart og på tide. Her har man nok latt seg "lure" av kunstig lave forbrukstall. I praksis har mange av disse bilene både dårlig elektrisk rekkevidde, og dessuten høyt forbruk når elmotoren ikke har mer strøm. Og skal de ha noe i nærheten av ønsket effekt, er man helt avhengig av at eierne er flinke til å lade.

Mer forvirring

Oppi alt sammen er det altså en helt ny måte å beregne forbruk og utslipp på vei inn. Den forrige, som i stor grad baserte seg på testing i laboratorium, og den var rett og slett ikke god nok. En rekke bilprodusenter visste dessuten akkurat hvordan de skulle sette opp bilene sine for å komme best mulig ut av testene.

Den nye testen innebærer at bilene skal kjøres ute på landeveien, og de skal kjøres lenger. Da vil svært mange biler etter all sannsynlighet få betydelig høyere avgifter.

Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

Holdes for narr!

Med andre ord: I overskuelig framtid kommer det på ingen måte til å bli lettere å være nybilkjøper. Selv bransjen har svært dårlige forutsetninger for å spå hva som skjer med annenhåndsverdien. Og alle endringene har naturligvis også stor påvirkning på bruktbilmarkedet.

Så lenge det er så mye vingling, er det den største taperen av alle de norske bilkjøperne, enten det er nybil eller bruktbil. Vi holdes for narr!

Med andre ord: Det er bare å glede seg folkens, kaoset er slett ikke komplett enda! Neste høst sitter vi der igjen, holder pusten og kikker fram et halvt øye, mens vi venter på hvilken bombe som skal slippes denne gangen ...

Dieselgate: Hvordan kunne det skje?