Vanlig Volvo? Nei, dette er noe helt annet

Dette er de raskeste modellene deres noensinne ...Se video:

Man skulle kanskje tro at Volvo var fornøyd nå. De har tidenes salgs-opptur, med den ene storselgeren etter den andre.

Merkevaren er endelig tatt opp i premiumsegmentet – og pengene raser inn i voldsomme mengder.

Men mye vil ha mer, er det et kjent uttrykk som sier. Og Volvo har ingen planer om å hvile på laurbærene. Nå vil de for alvor inn på sportsbilmarkedet også.

Svenskene har bekreftet at samarbeidet med Polestar, som har pågått i motorsport i 20 år, skal rendyrkes mye mer. Det blir litt som AMG er for Mercedes og M er for BMW. Og det er jo lovende ...

Dette skal bli til et nytt bilmerke

Den modifiserte frontspoileren og Polestar-merket i grillen røper at denne S60-en er noe utenom det vanlige.
Den modifiserte frontspoileren og Polestar-merket i grillen røper at denne S60-en er noe utenom det vanlige.

Eget merke

Polestar får sin egen logo og blir faktisk et eget merke. Første modell skal avsløres for publikum i Shanghai 17. oktober. Der er Broom til stede og skal gi fyldig dekning.

Men som en slags teaser slipper Volvo nå bilder og informasjon om siste versjon av V60/S60 Polestar – altså før Polestar blir eget merke.

De to nyhetene har 367 hk, hentet fra en firesylindret motor. Dette sammen med et sportslig eksossystem, firehjulsdrift og en ny åttetrinns girkasse, skal gi heftige ytelser.

Akkurat som de tyske konkurrentene, danderes logoen rundt omkring. Blant annet på girspaken.
Akkurat som de tyske konkurrentene, danderes logoen rundt omkring. Blant annet på girspaken.

Blant annet får du 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Les mer om Polestar her

Diskret

Rent visuelt gjør Volvo som sine tyske konkurrenter – man styler bilen relativt diskret. Men de som vet hva de skal se etter, vil kjenne igjen en egen stylingpakke, spoiler på bakluka, diffusor og kraftige enderør, 20" felger – og den blå Polestar-logoen på bakluka.

Understellet har 80 prosent stivere fjærer enn en vanlig S60/V60, manuelt justerbare Ôhlins støtdempere og en karbonfiber-forsterket avstiver foran er også på plass.

Så mye skal Volvos elbil koste

1.500 eksemplarer

På innsiden er det sportsseter med kontrastsømmer og sportsratt trukket i nubuck-lær, som skal gi ekstra godt grep. Dekorpaneler er av karbonfiber og Polestar-girspaken er belyst, må vite.

Det skal kun lages 1.500 eksemplarer av disse bilene, og hver bil blir nummerert.

Her kan du lese vår test av V60 Polestar

Mye heftigere

Om ikke dette skulle være nok, må du trolig vente til 2019. Da lanseres etter planen den første frittstående Polestar-modellen med egen logo, i stedet for Volvo-logoen.

Bilen vises altså neste uke, men Volvo holder kortene tett til brystet. Ryktene og teaserbildene tilsier imidlertid at det er snakk om en coupe, og at den får rundt 600 hk, hentet fra en elektrifisert drivlinje.

Den skal sende bilen fra 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Slik ser den ut i sort. Ikke lett å avsløre hvilke krefter som bor i denne, med mindre du er en kjenner av Polestar-konseptet ...
Slik ser den ut i sort. Ikke lett å avsløre hvilke krefter som bor i denne, med mindre du er en kjenner av Polestar-konseptet ...

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Optimaliserer på èn time ...

Om du nå skulle bli inspirert og ønske at det var litt mer krutt i din egen Volvo, er det mulig å gjøre noe med. Volvo tilbyr nemlig optimalisering av flere av sine modeller.

Da får du ikke bare økt effekt, man kalibrerer også gassrespons, girskifthastighet og girhold, slik at hele totalopplevelsen blir mer sporty.

Det hele er gjort på en time. Og vips, så er bilen din blitt litt mer Polestar-aktig ...

Så mye skal Volvos elbil koste

Se video: XC60 er siste nye bilmodell fra Volvo