E-post svindlerne prøver seg igjen – denne bør du slette

Lokker med gavekort på 10.000 kroner.

Kreativiteten er stor når svindlerne forsøker å lure intetanende mottagere. Men noen spørreundersøkelse er det altså ikke snakk om her!
Kreativiteten er stor når svindlerne forsøker å lure intetanende mottagere. Men noen spørreundersøkelse er det altså ikke snakk om her!

I vår gikk selskapet St1, som drifter Shells bensinstasjoner i Norge, ut med en advarsel: En rekke personer hadde mottatt en e-post som ga seg ut for å være fra Shell.

Her blir du gratulert med at du har vunnet et gavekort på gratis drivstoff i seks måneder. Det eneste du trenger å gjøre er å trykke på en lenke, for å "hente ditt gavekort".

– Denne e-posten er ikke sendt ut av Shell, og vi anbefaler å slette den. Dersom du har klikket på lenken og avslørt dine kortdetaljer, ta kontakt med banken din, var budskapet fra St1.

Gavekort på 10.000 kroner

Nå er svindlerne i gang igjen.

En e-post vi i Broom har fått oversendt, kommer fra en avsender som kaller seg "Bensinstudie".

Her blir mottageren oppfordret til å bli med på "vår 30 sekunders spørreundersøkelser – og du kan vinne et gavekort på bensin verdi 10.000 kroner".

LES OGSÅ: Bensinstasjonen måtte stenge på dagen

Blokkere avsender

Denne gangen kan man angivelig velge mellom Esso, St1 eller Shell.

Ingen av disse selskapene har imidlertid noe med "spørreundersøkelsen" å gjøre.

Det svindlerne her gjør er å forsøke å lokke deg inn til den angivelige spørreundersøkelse, deretter er målet å svindle deg for penger. Derfor blir det på det sterkeste advart mot å trykke på noen lenker i slike e-poster.

Tvert imot: Du bør slette e-posten, gjerne også blokkere avsenderen.

Identitetstyveri

Det er forresten ikke første gang bilister har blitt forsøkt svindlet på denne måten. I fjor ble både Tesla og Mercedes misbrukt i fiktive konkurranser, der hovedpremien var å vinne helt nye biler. Det var ikke tilfelle, og begge "konkurransene" ble stengt etter relativt kort tid.

Falske konkurranser på Facebook er slett ikke noe nytt. I beste fall blir brukerne bare lurt, i verste fall kan det handle om identitetstyverier. Man risikerer også å bli bombardert med reklame og meldinger i etterkant. På engelsk kalles fenomenet "likes farming".

Advarer mot Facebook-svindel: Nei, vi deler ikke ut gratis biler

Se video under: Nå er det stor usikkerhet i bilmarkedet