Her får Turid overlevert en helt unik bil

Denne har det tatt 80 år å få på plass ...

Turid Sedahl Knutsen bestilte bilen sin i juni. Lite visste hun den gang at akkurat hennes plass i køen innebar at hun fikk VW nummer 150.000.000. Onsdag kunne hun plukke opp bilen.
Turid Sedahl Knutsen bestilte bilen sin i juni. Lite visste hun den gang at akkurat hennes plass i køen innebar at hun fikk VW nummer 150.000.000. Onsdag kunne hun plukke opp bilen.

For drøyt 80 år siden, 28. mai 1937, ble den tyske bilprodusenten Volkswagen (VW) grunnlagt. Det folkelige bilmerkert traff blink allerede med sine første modell: Bobla.

Så har det gått slag i slag. I dag er dette en av verdens største bilprodusenter.

Bestselger er kompaktbilen VW Golf. Den leveres i en rekke ulike utgaver, og det produseres rundt 2.500 VW Golf hver dag! Av disse går bare omtrent 20 til Norge.

Men èn av de som har kommet til Norge, er helt spesiell. Det er en mørkeblå utgave av den ladbare hybriden GTE. Akkurat den er nemlig bil nummer 150.000.000 som har rullet ut av VW-fabrikken.

Det er Albjerk Bil Lier i Buskerud som har solgt bilen, og denne uken ble den overlevert til sin nye eier.

Denne Golfen har nesten ingen konkurrenter

Det var mye presse tilstede da bilen skulle overrekkes til sin nye eier.
Det var mye presse tilstede da bilen skulle overrekkes til sin nye eier.

Golf nummer seks

På sett og vis er nettopp jubileumsmodellen betegnende for det norske bilmarkedet. Golf er den mest solgte modellen i Norge NI år på rad – og ladbare biler blir bare mer og mer populære.

Litt spesielt er det også at den nye eieren, Turid Sedahl Knutsen, har vært kunde hos Albjerk Bil Lier i over 30 år.

– Dette er min sjette Golf. Den første kjøpte jeg brukt i 1985. Men jeg har også hatt både Passat, Caravelle og Polo også, forteller den ferske GTE-eieren.

Dagens generasjon av Golf ble fornyet tidligere i år

Slipper rekkeviddeangst

Tidligere har det gått i diesel og bensinbiler. Men denne gangen er altså valget ladbart.

– Jeg har kort vei til jobben, så da tenkte jeg at dette kunne være et miljøvennlig alternativ. Dessuten slipper jeg rekkeviddeangst på lengre turer.

Turid Sedahl Knutsen sammen med ektemann, Odd Inge Knutsen. Han er serviceleder hos nettopp Albjerk Bil Lier.
Turid Sedahl Knutsen sammen med ektemann, Odd Inge Knutsen. Han er serviceleder hos nettopp Albjerk Bil Lier.

Hun legger heller ikke skjul på at prøvekjøringen ga mersmak.

– Den er jo sprek og morsom å kjøre. Så det gjelder å passe på at en ikke er for hard på gassen.

Kanskje har det vært en viss påvirkning rundt bilvalg på hjemmebane også. Mannen, Odd Inge Knutsen, er nemlig ansatt hos nettopp Albjerk Bil Lier. Her har han jobbet i 31 år, og er i dag serviceleder.

Vi testet e-Golf: Dømt til å bli en suksess

– Unik situasjon i Norge

Tilstede på overrekkelsen var også Klaus-Petter Eck, som er salgsansvarlig for markedet i Norge. Han representerte VW i Tyskland.

Han synes det er ekstra morsomt at det er nettopp en ladbar Golf som ble bil nummer 150.000.000.

– Dere er i en unik situasjon her i Norge. Dere har mye penger og få mennesker. Dermed har man råd til å lage et system som gjør det mulig å subsidiere ladbare biler. Det er veldig bra, men blir nok vanskelig å kopiere i mange andre land, sier Eck.

Golf stasjonsvogn: Knuser flere av konkurrentene på plass

Vanskelig å forholde seg til

150.000.000 biler er et antall som nesten er vanskelig å forholde seg til. Det betyr at VW har produsert nok biler til at hver eneste innbygger i Norge kunne fått 28 biler hver.

Eller, sagt på en annen måte, hvis vi bruker fire meter som en gjennomsnittslengde per bil, ville bilene kunne stables nesten 200 ganger fram og tilbake til månen.

I snitt har det blitt produsert 1.875.000 biler i året, siden etableringen i 1937. Den produksjonen er det mange som misunner Volkswagen.

Folke-sportsbilen har blitt helt ny