Opel har et luksusproblem, som snart bare er et problem. Kundene står i kø for å kjøpe den elektriske modellen deres – Ampera-e.

Men norske forhandlere kan ikke levere. På lenge. Broom har mottatt henvendelser fra en rekke frustrerte Opel-kunder, som savner informasjon om når de får bilen de har bestilt.

I mellomtiden kommer nye konkurrenter på banen. Andre generasjon av Nissan Leaf er straks klar, og neste år kommer Tesla Model 3.

Nå begynner altså kundene å bli utålmodige.

I mai økte ventetiden på Ampera-e til to år

– Tidenes leveranse-fiasko

Kristian fra Bergen er en av kundene som var tidlig ute med å bestille bilen, og som nå har kontaktet oss i Broom. Han mener informasjonen er alt for dårlig.

– Jeg bestilte i november i fjor. Våren 2017 fikk jeg beskjed om at bilen blir forsinket, og 15.000 kroner dyrere, fordi jeg ville få en 2018-modell med noe mer utstyr.

På interiøret merkes det at Opel har spart penger. Men det følger med mye utstyr.
På interiøret merkes det at Opel har spart penger. Men det følger med mye utstyr.

– Når jeg tar kontakt med forhandler nå, er alt de kan si at de ikke har noen info, de vet ingenting om når jeg kan forvente å få bilen levert. Jeg finner det svært merkelig at Opel ikke kan si noe om produksjonsvolumet på bilen og derav fortelle kundene sine noe om leveringstid. Dette må vel være tidens største leveranse-fiasko?

Han er ikke den eneste som reagerer. Flere kunder har sendt mail til Broom og lurt på hva som skjer.

5 ting du kanskje ikke visste om Ampera-e

1.000 biler levert ut

PF-sjef hos Opel, Stein Pettersen, bekrefter til Broom at de som bestiller nå får bilen først i 2019. Mens det er usikkerhet knyttet til leveringen for de som allerede står i kø.

– Hva kan dere egentlig si rundt levering til de som allerede har bestilt?

– Så langt har leveringen vært omtrent i tråd med den informasjonen vi gikk ut med i mai, da vi fikk beskjed om forsinkelser. En del av denne kommunikasjonen var at forhandler kontakter kunder etter hvert som deres bil får produksjon. Dette gjelder fortsatt, sier Pettersen.

Så langt er det levert ut rundt 1.000 biler til norske kunder.

På spørsmål om hvor mange som har sagt fra seg sin reservasjon, med bakgrunn i leveringsproblemene, sier Pettersen dette:

– På grunn av konkurransesituasjonen vil jeg ikke gå ut med detaljer. Men det har så langt vært forholdsvis få.

Norske kunder vil veldig gjerne ha denne bilen. Men nå begynner mange å bli lei av å vente, og savner informasjon om leveringstid.
Norske kunder vil veldig gjerne ha denne bilen. Men nå begynner mange å bli lei av å vente, og savner informasjon om leveringstid.

Vi dro til USA for å teste den – les mer om Ampera-e her:

– Stor forståelse for kundene

Allerede før utleveringene begynte, hadde Opel vanvittige 4.000 bestillinger inne. Leveringsproblemene var åpenbare helt fra starten, men ble altså forverret i mai.

– Hvordan er det å ha et slikt "luksusproblem"?

– Ampera-e har vært en gedigen suksess – en av de største vi har sett i Norge. Over 4.000 kontrakter før noen i det hele tatt hadde kjørt bilen, er selvsagt fantastisk. Samtidig føler vi på forventingene fra de som ennå ikke har fått bilen sin. Vi har stor forståelse for at kundene gjerne skulle hatt bilen sin raskere enn vi klarer å levere. Vi beklager også at vi ikke kan gi eksakt leveringsdato til alle som venter, men kan love at vi jobber hardt å målrettet for å få dette til.

Her kan du lese vår test av den kommende hovedkonkurrenten – fra Nissan

Imponert over forhandlerne

– Hvordan håndterer forhandlerne situasjonen?

– Vi er imponert over den jobben den norske Opel-organisasjonen har gjort med Ampera-e, presiserer Pettersen.

Ampera-e har klasseledende rekkevidde på 519 km (NEDC-tall), og er også blant de raskeste. Den gjør 0-100 km/t på bare 7,3 sekunder, takket være elmotoren på 204 hk.

Opel er også rause med utstyret, og du får tilnærmet "full pakke" for rundt 320.000 kroner.

En liten gåte

Men hva er det egentlig som ligger bak leveringsproblemene? Det er det svært vanskelig å få noe godt svar på. For mange innen bilbransjen framstår det som en liten gåte at General Motors-fabrikken i USA hvor Ampera-e lages, ikke kan gire opp produksjonen for å dekke etterspørselen. GM har tross alt produsert biler i noen år...

Her pekes det også på mulige problemer som følge av at GM i år har solgt Opel til franske PSA. Kanskje er GM rett og slett ikke interessert i å produsere mange biler som i praksis skal selges av en konkurrent.

Eller er det så enkelt som at GM har planlagt produksjonen av denne bilen altfor dårlig – og derfor har fått problemer med å levere ut biler?

En gang får vi nok svaret på det. I mellomtiden sitter det veldig mange frustrerte kunder i Norge, og venter på sin Ampera-e...

Ann Cathrine og Freddy står for en elbil-milepæl

Se video: Fem ting du bør vite om Ampera-e