Høsten har virkelig gjort seg gjeldende mange steder i Norge. Det inkluderer også frost om natta – og is på rutene.

Da gjelder det å ikke "jukse". Du må sikre deg skikkelig sikt før du kjører avgårde. Dårlig tid, blåfrosne fingre eller hylende unger er ingen unnskyldning. Og du kan heller ikke kjøre avgårde så snart du har en liten isfri glipe på frontruten.

– Veitrafikkloven er helt klar. Den som kjører skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, sier Roger Ytre Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Det betyr at verken snø, is, dugg eller annet skal hindre eller redusere sikten og trafikksikkerheten.

Slurver du her? Det kan bli dyrt ...

Dugg

Bot er den vanligste reaksjonen fra politiet når de stopper biler uten tilstrekkelig sikt. Hvert år skriver UP ut flere hundre bøter for dette. Vanligvis er boten på 2.000 kroner, men du risikerer også høyere forelegg, eller å miste førerkortet.

– Det hjelper ikke å skrape frontruten for is, om du har null sikt fordi det er dugg på innsiden. Du må selvfølgelig også ha utsikt til sidene, og speil og bakrute må være i orden. Jo mindre du ser, jo større er risikoen for å miste førerkortet, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Rullet ned ruta – så røyk førerkortet!

Livsfarlig

– Det spiller ingen rolle om du bare skal en tur i butikken. En bil full av snø og is kan koste deg lappen, og i verste fall kan du utsette både deg selv og andre for livsfare. Ingenting haster så mye at du ikke kan ta deg tid til å skrape. Det tar tross alt ikke mer enn et par minutter, sier Ytre Hauge.

Er sikten fremover og til sidene er sterkt begrenset vil du bli anmeldt.

– Da gjør vi en konkret vurdering av hvor grovt dette var, og du kan få et ordinært forelegg på 5.000 kroner og oppover. I tillegg fastsettes ofte et tap av førerretten på tre måneder eller mer, opplyser UP-sjefen.

Sjekk denne: Klarer du å se politimannen gjennom ruta?

Kan reises tiltale

Er mangel på sikt årsaken til en alvorlig trafikkulykke, skal det vurderes å reise tiltale for domstolene. Det vil for eksempel være tilfellet dersom fører av et kjøretøy med sterkt nedsatt sikt forårsaker en dødsulykke.

– Krasjer du, og det er sammenheng mellom ulykken og slurv med skraping, vil det selvfølgelig kunne gi redusert forsikringsutbetaling, sier Ytre Hauge.

Feil isskrape kan ødelegge frontruta di

Late foreldre

I mange tilfeller er det snakk om foreldre som kjører barna til skolen, uten å ta seg tid til å skrape vinduene først. Latskapen kan være livsfarlig.

– På veiene rundt skoler og i boligområder er det ekstra viktig med god sikt, sier Karlsen.

Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inneklima i bilen, får du også is på innsiden av rutene.

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste