Kodiaq er den første SUV-en fra Skoda og kanskje ikke bilen som gjør mest utav seg. Men salgstallene viser at dette er en bil mange nordmenn har falt for.

Som vanlig når vi har med Skoda å gjøre: Dette er mye bil for pengene! Kodiaq har startpris på 336.900 kroner som femseter, med sju seter starter den på 443.000 kroner. For å få den med 4x4 må du opp i ikke avskrekkende 451.500 kroner. Tidligere har vi testet Kodiaq med 2-liters bensinmotor på 180 hestekrefter. Nå har vi prøvekjørt den med dieselmotor.

Hva er nytt?

Skoda har rullet ut en rekke motoralternativer på Kodiaq. Denne testbilen har en 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter under panseret.

Det gir veldig bra overskudd, samtidig som den er relativt kjapp: 8,8 sekunder på 0-100 km/t er slett ikke verst for en relativt voksen SUV med sju seter.

Hva er styrker og svakheter her?

Testbilen i Style-utgave har en god dose luksusfaktor, med lyse skinnseter og mye utstyr. Med sju seter, 4x4 og DSG-automat i tillegg, er dette en gjennomført bra og trivelig bil. Støydemping er ankepunkt mot flere Skoda-modeller, her er den absolutt godkjent. Dette er mye bil for pengene!

Kjøreegenskapene er mer trygge enn involverende. De to bakerste setene passer best for unger, men kan være smarte å ha.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Dette er den nest dyreste Kodiaq-utgaven du kan kjøpe. Listepris er på 553.200 kroner. Bare utgaven med 180-hesters bensinmotor koster mer (570.400 kroner).

Ser du på andre SUV-er med sju seter, er dette slett ikke avskrekkende.

Hvem er konkurrentene?

Egentlig ikke så mange. Sjuseters SUV-er blir fort mye dyrere enn dette. Men Nissan X-Trail er en aktuell kandidat, det samme er Hyundai Santa Fe og Kia Sorento.

Snart kommer også en svært spennende konkurrent fra samme konsern som Skoda, nemlig VW Tiguan Allspace. Er du villig til å bla opp en god del mer penger kan du også vurdere Land Rover Discovery Sport.

Vil naboen bli imponert?

Kodiaq er en diskret bil. Som Skodaer flest handler ikke dette om noen form for snobbefaktor. Vi snakker vanlig fjellhytte, ikke noe chalet på Norefjell.

Broom mener:

I en klasse med mange utagerende konkurrenter, er Kodiaq diskret, ja nesten litt unnselig. Men det bor veldig mange bra kvaliteter i denne bilen. Vi tok den med på langtur og ble særlig imponert over komfort, støydemping og plass/praktiske egenskaper. Interiøret byr på en liten dose luksusfølelse og motoren har fint overskudd. I sum en meget bra familie-SUV.

Hva mener eierne?

Octavia får høy snittkarakter når eierne selv sier hva de mener om bilen, hele 8,9/10. Klikk her for å lese mer om det i Brooms bilguide:

Visste du at:

– Kodiaq har 270 liter bagasjerom med alle setene i bruk. Kjøper du den som femseter, er bagasjerommet på solide 720 liter. Baksetene kan forresten skyves inntil 18 centimeter.

– Kodiaq er bygget på VW-konsernet MQB-plattform, det gjør at den deler mye teknikk med biler som VW Passat og Tiguan, for å nevne noen.

– Kodiaq-navnet refererer til Kodiak-bjørnen som lever på øya med samme navn ved Alaskas sørlige kyst. Stavemåten er hentet fra urbefolkningens språk – alutiiq. Så da vet du det!

SKODA KODIAQ

Modell: 2,0 TDI 190 hk 4x4 DSG Style Motor: 2-liter diesel Effekt: 190 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 8,8 sek Toppfart: 209 km/t Forbruk: 0,56 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,69 - 1,88 - 1,67 meter Vekt: 1715 kg Bagasjerom: 270/2.005 liter Pris: 553.200 kroner

Denne Skodaen er ganske uskyldig – men bare utenpå!

Skoda Kodiaq er en av de mest prisgunstige sjuseters-SUVene på markedet.
Skoda Kodiaq er en av de mest prisgunstige sjuseters-SUVene på markedet.

Se video av Skoda Kodiaq under: