2018 blir et svært spennende elbil-år. Flere store nyheter er på gang, samtidig som en rekke bilprodusenter gjør seg klare til å lansere elbiler med rekkevidde på rundt 500 kilometer.

En av dem som er rett rundt hjørnet er koreanske Hyundai. Den norske importøren bekrefter nå at modellen Kona kommer i to elektriske versjoner, med batteripakker på 39,2 kWh og 64,2 kWh. Bilen er ventet til Norge i løpet av første halvår 2018, som den aller første folkelige, fullelektriske SUV-en på markedet.

Kraftig elmotor

Den største batteripakken har en offisiell rekkevidde på over 500 kilometer etter den såkalte NEDC-syklusen. Det sender Hyundai Kona electric i tet på rekkevidde.

Uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter. Dermed er det all grunn til å forvente at Kona electric blir en morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW, som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør raskere hjemmelading.

Kona er en kompakt SUV, eller crossover som biltypen også kalles.
Kona er en kompakt SUV, eller crossover som biltypen også kalles.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Aggressivt priset

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter. Det er mulig for kunder å registrere seg som potensiell kjøper kostnadsfritt, allerede nå. Priser på bilen er ennå ikke offisiell, men det er grunn til å anta at Hyundai vil prisen den aggressivt. Startpris på rundt 300.000 kroner bør være innen rekkevidde.

Fronten viser nye designtanker fra Hyundai. De smale frontlyktene er plassert høyt opp mot panseret, mens grillen virkelig ruver i fronten.

Hyundai lover klasseledende plassforhold til bilen. Baksetene skal blant annet kunne foldes flatt ned i gulvet. Førerposisjonen er blant de høyeste i klassen.

Levering blir et sentralt punkt for Hyundais nye Kona. Flere elbiler har i dag lange ventelister.
Levering blir et sentralt punkt for Hyundais nye Kona. Flere elbiler har i dag lange ventelister.

Her debuterer verdens mest solgte SUV i ny utgave

Navn fra Hawaii

Hyundai har svært ambisiøse planer for salget sitt i Europa. Målsetningen er å bli størst blant de asiatiske merkene innen 2021. I dag er de på tredjeplass, bak Toyota og Nissan. For å klare målsetningen, skal de komme med hele 30 nye modeller/utgaver de neste fire årene. I denne miksen blir også Kona viktig.

SUV-markedet øker kraftig og det viser seg også at SUV er en svært effektiv måte å hente nye kunder på. Hyundai tilbyr svært mye utstyr og teknologi i Kona. Det er også viktig, ettersom mange av de potensielle kjøperne kommer fra større biler. Plassbehovene er kanskje endret, men de ønsker likevel ikke å fire på kravene til komfort og luksus.

PS: Lurer du på hvorfor bilen heter Kona? Jo, den er rett og slett oppkalt etter en kystlinje og et område på Hawaii. Dermed følger Hyundai opp tradisjonen med å navngi flere av bilene sine etter geografiske steder.

Et annet navn: Derfor heter denne bilen Amarok

Se video: Denne elektriske SUV-en kommer til Norge neste år