Volvo er inne i sin største vekstperiode noensinne, med en rekke nye modeller og kraftig økning i salget.

Men det stopper ikke der. Tidligere i år bekreftet Volvo at Polestar etter mer enn 20 års samarbeid skal skilles ut som eget merke, under Volvo-paraplyen. Volvo og Polestar har samarbeidet om motorsport siden 1996. Polestar har vært for Volvo noe lignende av hva AMG er for Mercedes og BMW M er for BMW.

Nå skal Polestar lage høyprestasjons biler, det er ventet at det utelukkende blir snakk om elektriske drivlinjer her, enten ladbare hybrider eller rene elbiler.

Les mer om Polestar her

De mener alvor

Debuten er ikke langt unna. I oktober er vi i Broom blant de inviterte til den offisielle Polestar-premieren i Shanghai, Kina. I forkant av det har Polestar nå begynt å bygge opp mot premieren på sin første modell. Først ut er et puslespill-lignende bilde som viser flere elementer av designet.

Polestar er svært sparsommelige med opplysninger så langt. Men det er ventet at dette blir en sportsbil, og at den kanskje vil ha flere likhetspunkter med Volvos konseptbil Concept Coupe som ble vist første gang tilbake i 2013.

Dette er Volvos Coupe-konsept som ble vist for fire år siden. Det er ikke overraskende om Polestars første modell har mye til felles med denne.
Dette er Volvos Coupe-konsept som ble vist for fire år siden. Det er ikke overraskende om Polestars første modell har mye til felles med denne.

Krevende kunder

Volvo har tidligere gått ut med ambisjoner om at Polestar skal bli en troverdig konkurrent i det raskt voksende, globale markedet for elektrifiserte høyprestasjonsbiler.

– Med Polestar kommer vi til å kunne tilby elektrifiserte biler til verdens mest krevende og progressive sjåfører, i samtlige markedssegmenter, sier Volvos konsernsjef Håkan Samuelsson.

Polestars første modell skal vises 17. oktober, debuten skjer i Kina.
Polestars første modell skal vises 17. oktober, debuten skjer i Kina.

Så mye skal Volvos elbil koste

Kina blir viktig

I fremtiden kommer Polestar til å tilby egne biler som ikke lenger har Volvos logo. Dessuten optimalisering av Volvos eksisterende biler, under merket Polestar Engineered.

For Volvos del er koblingene mot det kinesiske markedet også viktig. Volvo eies i dag av kinesiske Geely. Det kinesiske markedet for elektriske biler er ventet å ta skikkelig av i løpet av bare noen år.

Det vil Geely og Volvo naturligvis ha sin del av. Polestar kan bli spydspissen i denne satsingen, samtidig som ambisjonen naturligvis også er å ta betydelige markedsandeler i vår del av verden.

Les også: Det er en grunn til at Polestar-Volvoen koster 1 million

Flere nyheter og et annet nytt bilmerke, se video under: