Det har aldri vært mer fokus på utslippene fra bilparken enn nå. Særlig er dieselbilene under hardt press fra mange hold. I vinter hadde vi den første dagen med diesel-forbud på norske veier. Fra 1. oktober betaler dieselbilene mer enn alle andre i bomringen rundt Oslo og mye tyder på at dette bare er begynnelsen. CO2-utslippet blir regnet som det viktigste parameteret her. Jo flere gram CO2 bilen slipper ut per kilometer, jo mer miljøskadelig er den.

Men hvis du synes det begynner å bli nok av alt dette miljøfokuset og har lyst på en bil som rett og slett er politisk ukorrekt så det holder: Hva skal du velge da?

Vi har sett nærmere på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og funnet ut hvilke nybiler som har høyest CO2-utslipp i det norske markedet akkurat nå. Hold deg for nesa – og les videre!

Ny målemetode kan endre bilprisene i Norge

1. Mercedes G-klasse AMG G65 – 397 gram/km

Legendariske Mercedes Geländewagen er modellen med høyest utslipp i Norge.
Legendariske Mercedes Geländewagen er modellen med høyest utslipp i Norge.

Bilen har vært med oss siden slutten av 70-tallet, da er det kanskje også bare rett og riktig at Mercedes G-klasse troner øverst på utslippstoppen.

Her hjemme hadde den sin første storhetstid da jappene på 80-tallet sverget til den, siden har Geländewagen hengt med og nektet å dø. I denne utgaven har Mercedes presset inn et kraftverk av en bensinmotor under panseret. Vi snakker 6-liters V12 på 630 hestekrefter. Den feier mursteins-karosseriet fra 0-100 km/t på bare 5,3 sekunder. Og den gir også et CO2-utslipp altså ingen andre nybiler i det norske markedet kan matche: 397 gram/km. Tror du den er tørst også? Gjett om! Det offisielle snittforbruket ligger på 1,7 liter/mil.

Les mer: En av de eldste nybilene du kan kjøpe

2. Aston Martin V12 Vantage S – 395 gram/km

Et ekte råskinn – med voldsomme ytelser og dertil hørende utslipp.
Et ekte råskinn – med voldsomme ytelser og dertil hørende utslipp.

Fra diger offroader på førsteplassen, går vi til heftig sportsbil på plass to. Her finner vi nemlig Aston Martin V12 Vantage S. Som navnet tilsier: Med V12-motor, denne byr på hele 571 hestekrefter.

De bankes ut via bakhjulene og sørger for at bilen klarer 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder (her er det nok en klar forutsetning at det er bare og tørre veier). Baksiden av medaljen: Et CO2-utslipp på voldsomme 395 gram/km. Dessuten en prislapp på 2,7 millioner kroner.

3. Bentley Mulsanne V8 – 342 gram/km

Mulsanne er bilen for de som synes Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8 blir altfor folkelig.
Mulsanne er bilen for de som synes Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8 blir altfor folkelig.

Sammenlignet med de to bilene øverst på "versting-pallen" blir Bentleys digre Mulsanne med V8-motor nesten miljøvennlig. Den nøyer seg nemlig med å slippe ut 342 gram CO2 per kilometer.

Under dette lange panseret finner vi en 6,75 liter stor bensinmotor med 512 hestekrefter. Også her går det unna: Bare 5,3 sekunder fra 0-100 km/t. Det er ikke verst for et svært beist av en luksusbil.

Her er den i Norge, verdens mest eksklusive SUV

4. Bentley Continental GT – 338 gram/km

Bentley Continental har nesten blitt en klassiker, det er schwung over utslippene også.
Bentley Continental har nesten blitt en klassiker, det er schwung over utslippene også.

Continental er bilen som for alvor startet Bentley-comebacket, etter at Volkswagen tok over det tradisjonsrike luksusmerket. Her får du sportsbil som virkelig vekker oppsikt, med brutale ytelser.

Under panseret: En 6-liters W12-motor med 710 hestekrefter. 0-100 km/t går på såvidt under 4 sekunder, nærmere bestemt 3,9. Skal du virkelig ta den helt ut, hører en tur på bane naturligvis med. Der stopper ikke bilen før speedometeret viser 330 km/t. Men så var det utslippet... 338 gram per kilometer er fasit her.

5. Aston Martin DB9 GT – 333 gram/km

Aston Martin har to biler inne på denne lista, dette er DB9.
Aston Martin har to biler inne på denne lista, dette er DB9.

DB9 debuterte helt tilbake i 2003 og har vært viktig for Aston Martin i mange år. Alderen er med på å forklare at det ikke er siste nytt innen motorteknologi her. Aston Martins 6-liter på 547 hestekrefter er både tørst og lite miljøvennlig.

Her klokkes CO2-utslippet inn til 333 gram/km. Til gjengjeld kan du glede seg over en sportsbil som fortsatt ser lekker ut, alderen til tross. 2,7 millioner er prisen for herligheten på norske skilter.

Småbil med Aston Martin-logo, husker du denne?

Se video under: Like billig i Norge som i Sverige