En av de tøffeste konkurransene innen bilbransjen står de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes for. Det handler om salg: Å være verdens største premiummerke er målet – og de tre kniver intenst om den tittelen.

De siste årene har de alle breddet modellutvalget kraftig. Det finnes knapt noen nisje de ikke har biler i. Det har også de folkelige merkene fått merke, mange av dem har tapt mange kunder til nettopp premiummerkene.

Kjørte forbi BMW

Men hvem selger mest? Jo, det gjør det mest tradisjonsrike av dem alle, nemlig Mercedes .

Når salgstallene for første del av året er oppsummert, viser de at Mercedes har solgt hele 1,14 millioner personbiler, det er en økning på solide 14 prosent sammenlignet med fjoråret.

I fjor kjørte Mercedes forbi BMW, etter at sistnevnte hadde holdt førsteplassen i hele ti år. Mange nye modeller i kombinasjon med sprekere og mer ungdommelig design enn tidligere, blir regnet som hovedårsaken til Mercedes-framgangen. Og den fortsetter altså.

Også på interiørfronten har det skjedd mye hos Mercedes de siste årene.
Også på interiørfronten har det skjedd mye hos Mercedes de siste årene.

Disse bilmerkene har høyest snittalder på kjøperne

Litt tråere for Audi

BMW har som uttalt mål å være størst, men så langt i år har de ikke klart å ta igjen Mercedes. BMW-salget stoppet nemlig på 1,03 milloner biler. Det er en økning på 5,2 prosent, men det holdt altså ikke til å slå rivalen.

Hos Audi går det litt tråere. De må notere en tilbakegang i salget på 4,7 prosent. Dermed endte de på 908.950 biler. Her spiller både Volkswagen-konsernets Dieselgate-skandale og fallende salg i Kina inn.

BMW skal svare med en skikkelig modelloffensiv de kommende årene. Dette elbil-konseptet ble nylig vist på bilutstillingen i Frankfurt.
BMW skal svare med en skikkelig modelloffensiv de kommende årene. Dette elbil-konseptet ble nylig vist på bilutstillingen i Frankfurt.

Denne klassikeren finnes det bare én av

40 nye modeller

De fleste analytikere regner med Mercedes vil klare å holde ledelsen gjennom hele 2017. Men BMW har ikke tenkt å gjøre det enkelt for dem. I løpet av de neste to årene skal de rulle ut hele 40 nye modeller og varianter. Her handler det blant annet om en stor SUV-offensiv med to helt nye modeller: X2 og flaggskipet X7. Med disse på plass har BMW et imponerende utvalg av SUV-er, helt fra X1 til X7.

Også her i Norge går det bra for premiummerkene. Deres markedsandel har aldri vært høyere. BMW er nå Norges tredje mest solgte bilmerke, Mercedes ligger rett bak, på fjerdeplass, mens Audi er nr sju.

Disse merkene synes Broom-leserne er mest premium

Heftige saker: Se video av Mercedes-Maybach 6 under