– Pokker også! Nå rekker vi ikke toget­. Da må vi kjøre og levere selv til trykkeriet i Trondheim – igjen!

– ­ Ja, kjempedumt… Men jeg kan godt kjøre!

Vi skal tilbake til Steinkjer på slutten av 80-tallet. Jeg hadde min første journalistjobb, i Steinkjer-Avisa, og den gangen leverte vi avissidene fysisk til trykkeriet. Vanligvis ble de sendt de 12 milene til trykkeriet i Trondheim med tog. Men så var det de gangene vi hadde det altfor travelt rundt deadline, og ikke ble ferdig til å rekke toget.

Jeg elsket å kjøre bil den gangen også, og var kjapt frampå når dette skjedde. Dermed ble en lang arbeidsdag avsluttet med 25 mil tur/retur Trondheim, i avisas VW Polo.

VW Polo på 80-tallet var noe ganske annet en i dag...
VW Polo på 80-tallet var noe ganske annet en i dag...

Det jeg husker best fra den bilen er at den var både enkel og primitiv. Dashbordet hadde omtrent samme plastkvalitet som på et PC-tastatur. Den lille bensinmotoren måtte presses intenst under forbikjøringer (som det ble en del av, skulle jo tross alt rekke trykkeriet!), og jeg husker fortsatt et par episoder i glatte svinger på vinterføre der Poloen og jeg levde ganske farlig. Men det gikk bra – det også!

Nesten 30 år senere kjører jeg Polo igjen. Denne gangen ikke på E6 mellom Trondheim og Steinkjer, men i Hamburg. Hit har VW lagt lanseringen av sjette generasjon Polo.

Polo har kanskje levd litt i skyggen av storebror Golf det meste av sitt liv, men i den skyggen har den hatt stor suksess. Mer enn 16,6 millioner eksemplarer er solgt siden modellen rullet ut fra fabrikken første gang i 1975.

Nå har vi altså kommet til sjette generasjon av småbilen som har vært en stor suksess også i Norge. De siste årene har det imidlertid buttet litt imot. Toyota Yaris har tatt posisjonen som bestselger i klassen, samtidig som konkurransen aldri har vært tøffere. Sist fra en helt ny versjon av Ford Fiesta som debuterte i sommer, og som har fått mye skryt, også her på Broom.

Dermed er vi spente på hvordan Volkswagen svarer på dette. Bilene som står klare har alle 1-liters bensinmotor. Denne leveres fra starten av i to utgaver, med 65 og 95 hestekrefter. Startpris med minste motor er på 193.600 kroner. 95-hesteren starter på 223.300 kroner, mens godt utstyrt Highline-utgave kommer på (neppe helt tilfeldige) 249.900 kroner.

Sannsynligvis den sikreste småbilen du kan kjøpe

Hvordan er den å kjøre?

Polo har vokst betydelig fra forrige modell og er nå bygget på VWs avanserte MQB-plattform. Denne danner utgangpunkt for en rekke biler fra konsernet, også biler som er betydelig større enn Polo.

Her er den med på å bidra til kjøreegenskaper som matcher biler minst en klasse over. Akselavstanden er strukket til 2,54 meter. Polo er komfortabel og støysvak. Den ligger stødig og stabilt på veien i høye hastigheter, samtidig som den er lettbeint og kvikk i travel, tysk bytrafikk. Nivået på kjøreegenskaper er rett og slett betydelig over det vi forbandt med småbiler bare én generasjon tilbake. Her har det skjedd ting, og sammen med nevnte Fiesta er Polo klassens beste for øyeblikket.

Pluss også for ryddig og oversiktlig førermiljø og gode seter.

Nye Polo er bygget på VW-konsernets avanserte MQB-plattform. Det er med på å bidra til gode og forutsigbare kjøreegenskaper.
Nye Polo er bygget på VW-konsernets avanserte MQB-plattform. Det er med på å bidra til gode og forutsigbare kjøreegenskaper.

Dette er de beste småbilene

Hvordan er plassen?

Åtte centimeter ekstra lengde sammenlignet med forgjengeren gjør mye for den innvendige plassen. Foran var det ikke noe problem tidligere, men baksetet ble fort trangt for voksne. Slik er det ikke lenger. Nå sitter fire voksne godt i denne bilen, i baksetet er det god plass både til beina og til hodet.

Bagasjeromsvolumet er på 349 liter. Det er enkelt å utnytte plassen, og pakker du godt får du med deg mye i denne bilen. Vi er ikke på familiebilstørrelse, men for single eller par uten barn bør dette duge i massevis.

349 liter bagasjerom er bra til denne klassen å være.
349 liter bagasjerom er bra til denne klassen å være.

Tro det eller ei: Dette er en småbil

Går den bra?

65-hesteren er nok mest på plass for å kunne levere en lav startpris. Vi har derfor konsentrert oss om utgaven med 95 hestekrefter, og det er en motor som kler bilen bra. Den er ikke noen oppvisning i dreiemoment og akselerasjon, men leverer krefter nok til å gi greit overskudd under de fleste forhold.

På motorveien er det ikke noe problem å holde følge med mer motorsterke biler. 0-100 km/t går unna på anstendige 10,8 sekunder. Blandet forbruk er oppgitt til 0,44-0,45 liter/mil. Det betyr at du kan klare å ligge rundt halvliteren, hvis du kjører pent og fornuftig.

Vi noterer også god støydemping av motoren, det er med på å underbygge følelsen av påkostet bil.

VW tilbyr ikke noen ladbare utgaver av Polo, i hvert fall ikke fra starten. Her hjemme er det nå bensinmotor som gjelder.
VW tilbyr ikke noen ladbare utgaver av Polo, i hvert fall ikke fra starten. Her hjemme er det nå bensinmotor som gjelder.

Finest utenpå eller inni?

Det er lett å kritisere Volkswagen-designerne for å kjøre safe og holde seg til ganske små endringer fra generasjon til generasjon. Men poenget er at de har tradisjoner å ta vare på. Polo har vært en stor suksess i mange generasjoner, her handler det i stor grad om å videreføre noe som fungerer.

Du styrer en rekke funksjoner fra infotainmentskjermen.
Du styrer en rekke funksjoner fra infotainmentskjermen.

Dermed blir Polo en slags blanding av forrige generasjon, ispedd elementer vi kjenner igjen fra andre VW-modeller. Forfra kan det være lett å ta feil av denne og Golf. De store lyktene er det mest karakteristiske med fronten.

Innvendig tilbyr VW flere fargekombinasjoner som frisker opp interiøret. Alt du tar og kjenner på føles solid, det er langt fra tastatur-plasten fra 80-tallet. Noen elementer kunne godt vært hentet fra en premium-konkurrent, mens andre sladrer om vi tross alt sitter i en ganske rimelig småbil.

Interiøret blir flere hakk spenstigere med litt knallfarger.
Interiøret blir flere hakk spenstigere med litt knallfarger.

Dette er klassens mest snobbete bil

…og hva er konklusjonen?

Det har skjedd enormt mye med småbilene siden jeg var ung journalistspire i Steinkjer. Dagens Polo kan nesten ikke sammenlignes med bilen jeg kjørte da.

VW POLO

Modell: 1,0 Highline

Motor: 1-liter bensin

Effekt: 95 hk / 175 Nm

Forbruk: 0,46 l/mil

0-100 km/t: 10,8sek.

Toppfart: 187 km/t

Bagasjerom: 349 liter

Lengde/bredde/høyde: 405 x 175 x 146 cm

Pris: 249.000 kroner

Den gangen var det ikke noen som stusset på at en småbil var primitiv, trang og ukomfortabel. Sånn var det bare. I dag kan bilprodusentene bare glemme å komme unna med noe slikt. Småbilene har vokst i størrelse, og de har blitt vesentlig mer påkostet.

På vei til flyplassen og flyet hjem til Norge, tenker jeg at jeg gjerne skulle meldt meg frivillig til å kjøre her også. Hjem til Oslo, via Puttgarden og Rødby, gjennom Danmark og oppover Sverige – det er en super kjøretur. Sannsynligvis ville jeg vært mindre sliten nå, enn etter Trondheimsturene med Polo tilbake på 80-tallet. Så mye har skjedd med bilen siden da.

Volkswagen har løftet Polo opp til en posisjon der den oppleves som klassens beste og mest gjennomførte bil. Den er komfortabel, velkjørende, godt støyisolert og tilbyr det meste du måtte ønske deg av utstyr, mye av det tidligere bare forbeholdt dyrere biler.

Slik sett er dette nå en bil som helt klart utfordrer biler en klasse over. Hvis du ikke trenger den ekstra plassen, er det ikke lenger veldig mange gode grunner til kjøpe for eksempel en Golf, i stedet for Polo.

Prismessig plasserer den seg mot toppen av klassen, men det kan VW tillate seg med den totalpakken de leverer her.

Med sjette generasjon Polo flytter VW grensene i denne klassen – igjen.
Med sjette generasjon Polo flytter VW grensene i denne klassen – igjen.

Mer om Polo: Derfor har det aldri vært bedre å kjøpe småbil

Slik er den inni, se video av Polo under: