Norge er kjent for å ha ekstreme avgifter på kjøretøy.

Selv om vi får elbiler og ladbare hybrider til en gunstig pris, er det fortsatt dyrere å kjøpe nybil her hjemme, enn i de fleste andre land i verden.

Vi har tatt en titt på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), for å finne ut hvilke nybiler som koster aller mest.

Før vi går videre, er det kanskje greit å legge bort kredittkort og eventuelle tilbud om lån der det ikke kreves sikkerhet, som du sikkert har fått i posten i det siste. For det kan være lett å la seg rive med ...

OK. Da setter vi i gang. Vi starter like godt med den "billigste", og så jobber vi oss oppover i pris til den siste.

Tre drømmebiler: Hvilken bør du velge?

Porsche Turbo S Exclusive series produseres kun i 500 eksemplarer. Og slike spesialmodeller kan fort vise seg å være en god investering, hvis du klarer å få hendene på en av dem. Her har prisene nemlig en tendens til å stige ...
Porsche Turbo S Exclusive series produseres kun i 500 eksemplarer. Og slike spesialmodeller kan fort vise seg å være en god investering, hvis du klarer å få hendene på en av dem. Her har prisene nemlig en tendens til å stige ...

Porsche 911 Turbo S Exclusive series: 3.062.000 kroner

Tenk det, da! Porsche 911 Turbo S Exclusive series er altså billigste modell i enkelte selskap.

Prisen på denne er 3.062.000 kroner. Men slapp av, du kan få den dyrere enn som så, altså. Det er bare å lesse på med en god porsjon utstyr.

Denne bilen handler imidlertid først og fremst om kjøreegenskaper, moro og ytelser. Og eksklusivitet. Det skal nemlig kun produseres 500 eksemplarer av råtassen. Mens en vanlig Turbo S har 580 hk, har denne 608 hk og klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder – og en toppfart på 330 km/t.

Hva skal jeg velge – Porsche, Aston Martin eller Audi?

Det blir ikke så mye vakrere enn dette på fire hjul. Aston Martin kan dette med design.
Det blir ikke så mye vakrere enn dette på fire hjul. Aston Martin kan dette med design.

Aston Martin Vanquish V12 Coupe: 3.160.000 kroner

Om det er ett merke som stadig utmerker seg blant de dyreste og mest elegante på markedet, så er det Aston Martin. De selger ikke mange bilene i løpet av et år, så kjøper du denne, er det svært lite sannsynlig at naboen har maken bil.

Også er det noe med å kjøre rundt i samme merke som James Bond!

Aston Martin er en av verdens sterkeste merkevarer. Men økonomien i selskapet har vært skral lenge. Og det til tross for at de altså vet å ta seg betalt for bilene sine.

Vanquish V12 Coupe er faktisk innstegsmodellen. Men du får likevel solide 576 hk – og den gjør 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Så noe sinke er det altså ikke snakk om ...

Nei – du trenger ikke kjøpe luksusbil for å få dette

Aston Martin er lekker toppløs også!
Aston Martin er lekker toppløs også!

Aston Martin Volante: 3.328.000 kroner

Neste modell på lista er også fra Aston Martin. Volante er en fjong måte å si cabriolet på. Skal du kjøre bil uten tak, er dette noe av det mest elegante du kan rulle rundt i.

Motoriseringen er det samme som i Coupeen. Men siden Volante veier litt mer, må den se seg slått på øvelsen 0-100 km/t. Det tar 4 sekunder blank.

V12-motoren er for øvrig ikke det mest miljøvennlige du kan få fingrene på. Snittforbruk er oppgitt til 1,28 l/mil. Vi tipper du bruker mye mer enn det i virkeligheten ...

Verstingmodellen GT2 RS er for skikkelige bilentusiaster.
Verstingmodellen GT2 RS er for skikkelige bilentusiaster.

Porsche 911 GT2 RS: 3.558.000 kroner

Så kommer vi til Porsche nummer to på listen. GT2 RS er faktisk rundt 300.000 kroner dyrere enn Turbo S. Men så får du mer krefter også. Mye mer! Her er det 700 hk – og bilen er i essens en racingbil som kan brukes på vanlig vei. Og slik ser den ut også, med en vanvittig spoiler bak, veltebur, to seter og racing-dekaler.

0-100 km/t tar kun 2,8 sekunder – mens toppfarten er 340 km/t. Men det viktigste med denne bilen er hvordan den tar svingene. Her er det ikke mange som henger med ...

Ja, her er den altså – Norges dyreste nybil: Mercedes gode, gamle "murstein" G-klasse. Naturligvis AMG-utgaven med V12-motor ...
Ja, her er den altså – Norges dyreste nybil: Mercedes gode, gamle "murstein" G-klasse. Naturligvis AMG-utgaven med V12-motor ...

Mercedes G-klasse AMG G65: 3.892.000 kroner

Trommevirvel! Da har vi nemlig kommet til Norges aller dyreste nybil. Det er en skikkelig klassiker – nemlig Mercedes sin offroad-versting G-klasse, her i en versjon som heter AMG G65.

At dette er den dyreste bilen er kanskje ikke så rart, for her er det meste "feil", med tanke på norske avgifter: Høy vekt, og skyhøyt forbruk/utslipp.

2,5 tonn veier giganten, og forbruket er noe du helst ikke vil tenke på. Men siden du spør: 1,70 l/mil! Det er ikke bare innkjøpet av denne bilen som koster flesk, med andre ord.

Men så får du også en bil som kjører deg "hvor som helst" og gjør det med et guturalt brøl fra de 612 hk du har til disposisjon ...

BMW M6: Verstingmodellen gjorde meg nesten venneløs

Finnes dyrere

For å unngå en masse krangling i kommentarfeltet, understreker vi på nytt at denne oversikten er basert på tall for OFV. Vi er klare over at du kan få nybiler fra uavhengige importører til en høyere pris enn dette.

Og det finnes også langt dyrere bruktbiler til salgs i Norge. Så er det sagt også...

OK. Nå vil vi gjerne vite hvilken av disse DU ville investert i. Bruk kommentarfeltet under:

Slik svindles det med bilforsikringen