Familiebiler blir ikke mye smartere

Prøvekjørt: Skoda Octavia har blitt fornyet.

Bagasjerom på hele 610 liter er et av Octavias trumfkort.
Bagasjerom på hele 610 liter er et av Octavias trumfkort.
Skoda Octavia er en av de mest fornuftige stasjonsvognene du kan kjøpe, det er lite utagerende over denne bilen.
Skoda Octavia er en av de mest fornuftige stasjonsvognene du kan kjøpe, det er lite utagerende over denne bilen.
Innvendig er det praktisk og funksjonelt, kvalitetsfølelsen er langt over de vi var vant med fra Skoda for et par generasjoner siden.
Innvendig er det praktisk og funksjonelt, kvalitetsfølelsen er langt over de vi var vant med fra Skoda for et par generasjoner siden.
Laurin&Klement er betegnelsen Skoda bruker på sine mest eksklusive modeller.
Laurin&Klement er betegnelsen Skoda bruker på sine mest eksklusive modeller.
Dette er ikke en bil som får hjertet ditt til å slå raskere, men Octavia scorer jevnt og høyt på alle de viktige stasjonsvogn-kriteriene.
Dette er ikke en bil som får hjertet ditt til å slå raskere, men Octavia scorer jevnt og høyt på alle de viktige stasjonsvogn-kriteriene.

Octavia har vært en svært viktig bil for Skoda i mange år. Den har vært en spydspiss i Skodas store reise, fra å være et utskjelt og latterliggjort merke – til å ha stor suksess under VW-paraplyen.

De siste årene har Octavia faktisk vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Et naturlig valg for mange familier som vil ha en praktisk og rommelig bil, uten å ruinere seg.

Dagens Octavia er nå halvveis i livsløpet, tidligere i år fikk den en facelift. Vi har prøvekjørt.

Hva er nytt?

Utvendig snakker vi en ganske forsiktige endringer, der de nye, todelte frontlyktene er det vi legger best merke til. Interiøret er oppgradert og mer utstyr har kommet til.

Testbilen er bestselgeren Octavia 150 TDI 4x4 DSG, i topputgaven Laurin&Klement. Det betyr dieselmotor, firehjulstrekk og DSG-automat.

Hva er styrker og svakheter her?

Hvis status, heftig design og sylskarpe kjøreegenskaper er viktig for deg, da bør du nok lete videre.

Hvis du derimot er ute etter en komfortabel og velkjørende bil til hyggelig pris – da er det vanskelig å komme unna Octavia. Som fornuftig familiebil er dette et veldig bra valg. Det er ikke lett å merke hva Skoda har spart på her, men støydempingen kunne vært noe bedre.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Testbilen kommer på 374.900 kroner. Billigste Octavia stasjonsvogn starter for øvrig på 270.000 kroner. Da har den en 1-liters motor på 115 hk.

Hvem er konkurrentene?

Her snakker vi fornuftige stasjonsvogner. Både VW Golf og Passat byr på mye av det samme som Octavia. Ford Mondeo er også en sterk utfordrer i klassen. Dessuten biler som nye Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis og Kia Optima. Sistnevnte er en suksess som ladbar hybrid.

Vil naboen bli imponert?

Svaret er høyst sannsynlig nei. Octavia er like hverdagslig som grovbrød med brunost på. Her signaliserer du først og fremst at du har gjort et fornuftsvalg.

Broom mener:

Endringene er ikke store, men faceliften bidrer til å holde Octavia oppe på nivå med de beste konkurrentene. Dette er et typisk VW-produkt i det at bilen egentlig ikke har noen svakheter. Den leverer på jevnt høyt nivå, og gir rett og slett veldig mye bil for pengene.

Skoda nyter også godt av å ha tilgang på en rekke motorer og mye fint utstyr. Octavia mangler kanskje entusiastfaktor, men det er neppe viktig for mange av kjøperne.

Hva mener eierne?

Octavia får snittkarakteren 8,3/10 når eierne selv sier hva de mener om bilen. Klikk her for å lese mer om det i Brooms bilguide:

Visste du at:

– Octavia er bygget på samme plattform som en rekke VW-modeller, blant dem både Golf og Passat?

– Octavia i moderne form debuterte i 1996. Men navnet er eldre. Skoda produserte nemlig Octavia mellom 1959 og 1971, før VW tok over.

– Octavia finnes også i en ganske heftig RS-versjon. Med 230 hk under panseret, gjør den 0-100 på 6,8 sekunder. Likevel er ikke startprisen høyere enn 410.000 kroner.

Denne Skodaen er ganske uskyldig – men bare utenpå!

SKODA OCTAVIA

Modell: 2,0 TDI 4x4 DSG Laurin&Klement Motor: 2-liter diesel Effekt: 150 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 8,6 sek Toppfart: 213 km/t Forbruk: 0,46 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,66 - 1,81 - 1,46 meter Vekt: 1415 kg Bagasjerom: 610/1.740 liter Pris: 374.900 kroner

Skoda Octavia har lange og gode tradisjoner med å gi mye bil for pengene. Slik er det fortsatt.
Skoda Octavia har lange og gode tradisjoner med å gi mye bil for pengene. Slik er det fortsatt.

Disse bilmerkene lo vi av – nå setter de rekorder

Se video: Her er Skoda Kodiaq i Norge