Litt i skyggen av elbiler og ladbare hybrider, jobber verdens bilprodusenter intenst med å få ned forbruk og utslipp på de "vanlige" bilmodellene sine. De som har enten bensin- eller dieselmotor under panseret.

Det er tross alt disse bilene det selges soleklart flest av – selv om vi i annerledeslandet Norge noen ganger kan bli fristet til tro noe annet.

Så hvis du er ute etter en slik bil, men ønsker at det skal være lengst mulig mellom hver gang du må dra kortet på bensinstasjonen – hva skal du velge da?

Jo, da bør du kanskje gå for én av bilene i denne lille oversikten. Vi har nemlig sett nærmere på nybilene i det norske markedet som bruker minst drivstoff. Her er sparebøssene:

1. Peugeot 208 – 0,30 liter/mil

Peugeot 208 er vinneren på lavest mulig forbruk.
Peugeot 208 er vinneren på lavest mulig forbruk.

Vi kan allerede avsløre det. Per i dag har ingen nybiler i Norge et offisielt forbruk på under 0,30 liter/mil. Men Peugeot kommer sannelig nært med sin 208. Med 1,6-liters dieselmotor på 75 eller 100 hestekrefter, havner den nemlig på nøyaktig 0,30 liter/mil. Skal vi tippe det var noen Peugeot-ingeniører som drømte at tallet i stedet skulle vært 0,29?

208 er en småbil i Polo/Fiesta/Yaris-klassen. Og den går altså billigere enn lillebror 108. Det skyldes nok ene og alene at 108 har fått en motor som er rimeligere å produsere og som dermed senker startprisen. Men forbruket er altså høyere. 208 med denne motoren starter for øvrig på rett over 200.000 kroner.

Peugeot 208: Denne bilen går mot strømmen

2. Nissan Micra / Peugeot 308 – 0,32 liter/mil

Peugeot 308 er ikke langt unna lillebror 208.
Peugeot 308 er ikke langt unna lillebror 208.

Peugeot fortsetter å imponere. De klarer nemlig å få Golf-rivalen 308 til å gå på 0,32 liter/mil etter de offisielle tallene. Også stasjonsvognutgaven SW presser seg ned i dette. Også her er det 1,6-liters dieselmotor som gjelder, med 120 hestekrefter. Startprisen er for øvrig på 258.000 kroner.

Nissan melder seg også på i dette nøysomme utvalget, med sin nye Micra. Dette er en småbil med lange tradisjoner, nylig kom den i helt ny utgave.

Utstyrt med 1,5-liters dieselmotor på 90 hestekrefter, har den også et forbruk på bare 0,32 liter/mil. Her starter prisen på 205.000 kroner.

Nye Nissan Micra er også svært sparsommelig på dieselen.
Nye Nissan Micra er også svært sparsommelig på dieselen.

Vi har akkurat testet nye Micra, les mer her:

4. Citroën C4/Opel Astra/Renault Megane/Volvo V40 – 0,33 liter/mil

C4 er Citroëns bil i den såkalte Golf-klassen.
C4 er Citroëns bil i den såkalte Golf-klassen.

Fire biler deler denne plasseringen. Peugeots søstermerke Citroën er på plass med sin C4. Her snakker vi samme motor som hos Peugeot-modellene lenger opp. Montert inn i Golf-klassebilen C4 ender forbruket på 0,33 liter/mil. Prisen starter på 218.000 kroner, på det som nok er en av de mer anonyme bilene i klassen.

Nye Opel Astra har fått mye skryt, og er også en skikkelig sparebøsse hvis du velger den med 1,6-liters dieselmotor på 110 hestekrefter. Da klarer også den 0,33 liter/mil. Astra får ros for både design, kjøreegenskaper og utstyrsnivå. Med denne motoren starter prisene på 244.900 kroner.

Opel Astra kan gå svært rimelig, helt ned i 0,33 liter/mil.
Opel Astra kan gå svært rimelig, helt ned i 0,33 liter/mil.

Når både Peugeot og Citroën er inne på oversikten, kan naturligvis ikke Renault være dårligere. Lavest offisielt forbruk hos dem, har Megane. Igjen snakker vi bil i Golf-klassen. Denne har en 1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter under panseret. Prisen starter på nøyaktig 250.000 kroner.

Renault Megane skiller seg ut på design – og går billig.
Renault Megane skiller seg ut på design – og går billig.

Blir du overrasket over å finne en Volvo på denne lista? Vel, da har du tydeligvis ikke fulgt med på at også svenskene har jobbet hardt med å få ned forbruket.

V40 er langt fra den minste eller letteste bilen i klassen, likevel klokker den også inn til et snittforbruk på bare 0,33 liter/mil. Da finner vi en 2-liters dieselmotor på 120 hestekrefter under panseret. Prislapp? Fra 298.000 kroner. Denne koster altså en god del mer enn de andre bilene her.

Snart skal alle Volvoene være elektriske, enn så lenge klarer V40 seg med svært lite diesel.
Snart skal alle Volvoene være elektriske, enn så lenge klarer V40 seg med svært lite diesel.

CC: I Denne utgaven blir V40 litt lekebil

Tørstere med bensin

Lurer du på om vi har glemt bensinbilene? Neida, det har vi ikke. Men saken er at samtlige biler med bensinmotor har et høyere forbruk enn bilene over.

Vi må faktisk opp i et forbruk på 0,38 for å finne den første bensinbilen. Det forbruket deler Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, alle med 1-liters bensinmotor på 68 hestekrefter. Vi snakker altså samme motor, og disse tre er også i praksis samme bil, de produseres side-om-side på en fabrikk i Tsjekkia som er eid av PSA-konsernet og Toyota i fellesskap.

PS: Tallene vi oppgir i denne saken er basert på det som per i dag er fasiten, nemlig gjennomsnittsforbruket i de såkalte NEDC-målingene.

Nye regler kommer: Kan snu opp-ned på norske bilpriser

Se video under: Denne Volvoen er like billig i Norge som i Sverige