Her er SUV-en som skal knuse konkurrentene på pris

Kanskje blir den både ladbar og elektrisk.

XS er den andre SUV-en ut fra MG, det tradisjonsrike merket har nå kinesiske eiere.
XS er den andre SUV-en ut fra MG, det tradisjonsrike merket har nå kinesiske eiere.

Er du en av dem som forbinder MG med britiske sportsbiler, gjerne uten tak? Da har du faktisk bare delvis rett. Dette var MG, men slik er det ikke lenger.

I dag er nemlig MG eid av kinesiske Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). De plukket opp merket da Rover gikk konkurs for 11 år siden. Så langt har de ligget relativt lavt i vår del av verden, men kineserne har store planer for MG i Europa.

De er allerede på plass i Storbritannia og Irland, hvor de nå er i gang med bygge seg gradvis opp. Den nylig lanserte SUV-en GS har økt salget kraftig, nå er det klart at de også kommer med en mindre bil i denne klassen, kalt XS.

– Derfor gikk Rover konkurs

Ny merkevare

Her snakker vi kompakt crossover, på størrelse med biler som Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur. De er ikke mye lengre enn småbiler, men er mer høybygget og byr på flere praktiske egenskaper.

I MGs strategi ligger det at de skal legge seg godt under de fleste konkurrentene i pris. De tilbyr også bilene sine med mye utstyr, inkludert i startprisen. I forhold til at merkevaren er ny for mange av de potensielle kjøperne, er nok det også avgjørende for å få fart på salget.

MG utvikler og produserer bilene sine i Kina, men har også en avdeling i England. XS-designet er for eksempel utviklet etter et samarbeid mellom designsentrene i Kina og England.

I Kina har XS fått navnet ZS, her er den fra årets bilutstilling i Shanghai.
I Kina har XS fått navnet ZS, her er den fra årets bilutstilling i Shanghai.

Ser på Dacia

Gjennom å produsere i Kina, skal MG klare å bygge bilene rimeligere enn konkurrentene fra Europa, Sør-Korea og Japan. En nærliggende konkurrent her er SaangYong Tivoli, også det er et utpreget lavpris-produkt.

Flere undersøkelser har vist at SUV- og crossover-kjøpere ikke er like merkelojale som bilkjøpere i andre klasser. Her er faktorer som design og ikke minst pris ekstra viktig. Det håper MG å dra nytte av.

Ved å legge seg langt ned i pris, skal de lokke nye kunder til merket. Lavprismerket Dacia har lykkes godt med dette med sin kompakte SUV, Duster. Det gir helt sikkert MG inspirasjon.

Derfor er Duster ett av de mest fornuftige bilkjøpene

Kommer til Norge?

Resultatet kan bli en priskrig på SUV. Her har vi de siste årene sett en tydelig polarisering i markedet. Premiummerkene tar stadig større markedsandeler, samtidig som også de rimeligste bilene vinner fram. Da er det vanskelig å være i midten og selge biler uten statusfaktor, det eneste som teller da er gjerne pris.

Foreløpig kjenner vi ikke til noen planer om import av MG til Norge. Men flere norske bilimportører følger nøye med utviklingen i Kina, slik sett er det nok bare et tidsspørsmål før vi har de første kinesiske bilene også på det norske markedet.

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

Et relativt moderne utseende interiør, mye utstyr skal være plass allerede i standardversjonene.
Et relativt moderne utseende interiør, mye utstyr skal være plass allerede i standardversjonene.

Se video under: Volvos flaggskip skal komme fra Kina