Bladene gulner, kornet er tresket og værmeldingene har allerede meldt om snø de første stedene i vårt langstrakte land.

Med andre ord – det nærmer seg nok en gang vinter. De betyr snø, is og glatte veier, om kun kort tid.

Flere og flere nordmenn velger biler med firehjulsdrift. Den trenden har økt kraftig de siste årene og den ser heller ikke ut til å avta med det første.

For 15-20 år siden var det stort sett bare dyre SUV-er som var utstyrt med dette. De var gjerne beregnet på offroad-kjøring. Dermed var det ofte begrenset komfort og ikke all verdens kjøreegenskaper på alminnelig vei. Mest for spesielt interesserte, med andre ord.

Norges billigste

Nye Suzuki Ignis er den billigste nye bilen med firehjulsdrift du kan kjøpe i Norge.
Nye Suzuki Ignis er den billigste nye bilen med firehjulsdrift du kan kjøpe i Norge.

Men som nevnt, den trenden har snudd. Nå er mer enn hver tredje nybil som selges utstyrt med nettopp firehjulsdrift. Det har ikke minst gjort sitt inntog i personbilparken. Ikke behøver det å være en spesielt dyr bil heller.

Det finnes faktisk mange alternativer på nybilmarkedet til under 300.000 kroner. Godt under, til og med. Den aller billigste nybilen du kan kjøpe i Norge med firehjulsdrift er Suzuki Ignis – som du får fra 204.900 kroner. Ignis er bare 3,7 meter lang, ny va av året – og har hybrid drivlinje i form av både bensinmotor, batteripakke og elmotor. Bilen har et litt annerledes og retro-preget design og er nærmest for en liten crossover å regne.

Suzuki Swift.
Suzuki Swift.

Her får du 90 hestekrefter, og selv om den ikke er ladbar, har den et forbruk på under halvliteren på mila. Bilen finnes i flere ulike varianter.

Like bak kommer en annen Suzuki. På andreplassen finner vi nemlig Suzuki Swift – som har samme drivlinje som Ignis, men som er litt større. Prisen her starter på 224.900 kroner. Swift er også en ny modell av året og et kjent som driftsikker og grei. Som sin lillebror Ignis finnes også denne i forskjellige varianter.

Sjekk ut Patricks tøffe Suzuki her:

Leken mini-offroader

Fiat leverer også små, billige og ikke minst lekne firehjulstrekkere. Dette er Panda Cross
Fiat leverer også små, billige og ikke minst lekne firehjulstrekkere. Dette er Panda Cross

På tredjeplass er den lille- og sjarmerende Fiat Panda 4x4. Den ser nesten ut som en ekte offroader i mini-format – med høy bakkeklaring og typisk SUV-styling. Fiaten har en liten bensinmotor på 85 hestekrefter og koster fra 234.900 kroner.

Fiat har lange tradisjoner med firehjulsdrift på sine små biler, som Panda. De har også under ulike tester vist seg å ha en helt utrolig framkommelighet og har innimellom tuktet selveste Range Rover, en bil som koster det mangedoble, på det å karre seg fram under dårlige forhold.

Friske farge og lekent design gjør bilen til en liten fargeklatt.

Topp 5: Lekre biler fra Fiat

Billigste SUV

Dacia Duster er Norges billigste SUV
Dacia Duster er Norges billigste SUV

Dacia Duster heter bilen som kommer inn på fjerdeplass. Den er bygget i Romania, Dacia er franske Renault sitt lavprismerke – og Duster er markedets klart billigste SUV.

Motoren er en 1,5-liters diesel på 110 hestekrefter. Ettersom Renault samarbider med Nissan også, er dette samme motor som finnes i flere av både Renault og Nissans modeller.

I forhold til bilene vi har nevnt tidligere, byr Dacia Duster på mer plass. Dette er en kompakt familie-SUV.

Duster kom på markedet i 2010, fikk en oppgradering i 2014 og vil om kort tid bli erstattet av en ny generasjon. 251.500 koster en ny Dacia Duster med 4x4.

Vi har testet Norges billigste SUV

Gir forutsigbart og enkelt bilhold

Suzuki S-Cross får du til under 300.000
Suzuki S-Cross får du til under 300.000

På femteplassen finner vi enda en Suzuki. Denne gang i form av nok en kompakt SUV. Nemlig Suzuki S-Cross. En bil som har vært på markedet i to–tre år nå. Den er folkelig og ujålete, men samtidig en moderne og velutstyrt bil. Den kommer seg akkurat under 300.000 kroner – med en startpris på 299.900 kroner.

Mer behøver det altså ikke koste å skaffe seg en splitter nybil med firehjulsdrift, nybilgaranti og tryggheten og forutsigbarheten det innebærer. Det er gode argumenter for mange som velger en helt ny bil, framfor en noen år gammel og godt brukt SUV.

Noe å tenke på til snøen kommer, kanskje?

Les vår test av Suzuki S-Cross her:

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også: Her får vi se en stor bilnyhet for første gang

Video: Slik blir den nye Dacia Duster