Biltypen begynner å bli et sjeldent syn
Markedet for de minste bilene endrer seg kjapt.
De er små, enkle og som regel laget med ett mål for øyet: Å være billigst mulig. De aller minste personbilene selger bra i mange markeder, men er også under sterkt press.
Nybilkjøperne blir nemlig bare mer og mer storforlangende. Vi forventer komfort og gode utstyrsmuligheter, selv om vi kjøper virkelig små biler. Dermed må også bilprodusentene tilpasse seg.
Lav pris – små marginer
En konsekvens av det er at tredørs-utgavene er i ferd med å forsvinne, til fordel for rendyrking av femdørs.
Det forenkler logistikk og produksjon, dermed kutter det også kostnader. Og kostnader er ekstra viktig for denne biltypen. Lav pris betyr også små marginer.
Ett eksempel på dette: Nye Kia Picanto. Der har Kia droppet tredørs helt, denne får du bare som femdørs. Det samme gjelder for øvrig søstermodellen Hyundai i10, og Renaults Twingo.
Dette er de 15 beste billigbilene
Avgiftene utjevner forskjellene
I flere europeiske markeder står de minste personbilene for inntil 20 prosent av det totale salget. Vi skal ikke lenger enn til Danmark for å finne et eksempel på det, her er andelen på hele 19 prosent. Her hjemme er den imidlertid mye lavere.
– Det har nok med flere ting å gjøre, blant annet det høye avgiftsnivået vi har på biler i Norge. Det utjevner i praksis mye av forskjellen i pris mellom disse bilene, og de som er hakket større. Kundene velger heller å legge litt mer penger i kjøpet, og får en større bil. Dessuten har det nok også noe med avstander og bruksmønster å gjøre. Vi bor i et langstrakt land, nordmenn liker å dra på tur – og da trenger vi også plass, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
Billig bil som ikke går i stykker? Ta en titt på disse!
Mer skreddersøm
Han tror imidlertid salget bør ha potensiale for å ta seg opp:
– En av trendene innen bilmarkedet nå er at kundene ”kjøper seg ned” når de bytter bil. De trenger ikke like mye plass som før, samtidig som mindre biler har fått mye mer utstyr, både når det gjelder sikkerhet og utstyr. Her ser vi også at bilprodusentene bredder småbilutvalget sitt. De kommer med flere spesialversjoner og tilbyr mye mer skreddersøm enn tidligere. Dermed blir bilene også mer attraktive for mange.
I dag er biler som Volkswagen up!, Kia Picanto, Skoda Citigo og Toyota Aygo (med søstermodellene Citroën C1 og Peugeot 108) blant de som selger best i Norge av småbilene.
Noen unntak
Her hjemme har femdørsutgavene vært klart mest populære i mange år.
– De er rett og slett mer praktiske, og mer anvendelige. Å komme seg inn og ut av baksetet i så små biler kan være en krevende øvelse. Mange bruker også baksetet til bagasje. Da er det veldig mye enklere hvis man kan ta ting inn ut ut gjennom bakdørene. Derfor virker dette som en naturlig utvikling, og noe vi kommer til å se mer av hos flere bilprodusenter. Men – med ett unntak. Designfokuserte biler som Mini og Fiat 500 vil nok holde på løsningen med tre dører, mener Benny.
LES MER: Derfor har det aldri vært bedre å kjøpe småbil
Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler
Se video under: Denne flytter grensene i klassen