Smart bil –men vi savner litt machofaktor

Vi har testet nye Nissan Navara.

Nissan Navara har kommet i en ny utgave. Nå har vi kjørt den.
Nissan Navara har kommet i en ny utgave. Nå har vi kjørt den.

Stadig flere produsenter lanserer pickup-modeller. Salget av biltypen er økende og det samme er kampen om kundene som skal kjøpe disse bilene med lasteplan bakerst.

Konkurranse er jo sunt. Konkurrentene ser til hverandre og vil tilby oss den beste bilen.

Et av Nissans trekk med nye Navara har vært å gi det de selv kaller tilnærmet personbil-komfort i pickupen.

Vår testbil heter Nissan Navara Tekna Double-Cab. Dette er topputgaven med 190 hesters dieselmotor og automatgir. Til den nette sum av 516.400 kroner, inkludert moms.

Ny bakstilling gir god komfort, selv om veien er av det litt simple slaget.
Ny bakstilling gir god komfort, selv om veien er av det litt simple slaget.

Kjøreglede: 4/6

På Double-Cab-utgaven har Nissan byttet ut de tradisjonelle og gammeldagse bladfjærene, med langt mer moderne skrufjærer. Dette øker komforten.

Selv på hullete fjellveier med vaskebrett, beholder bakhjulene på Navara grepet godt uten å hoppe og sprette. Så det funker!

Navara kjører bra, men noen personbil hverken er den eller blir den. Bilen er fysisk stor og dermed tung, den har separat ramme og en styring som ikke akkurat kan beskrives som presis – om vi sammenligner med en personbil.

Kjøreegenskapene kan beskrives som komfortable og gode, men bilen vugger litt og kjennes fysisk stor. Men etter noen mil bak rattet venner man seg til dette og opplever bilen som komfortabel.

Du får den også som King Cab. Med mindre hytte og lengre plan. Denne har fortsatt bladfjærer bak.

En stor Nissan-suksess har blitt ny

Pent, ryddig og personbilaktig interiør trekker opp. Men vi savner teleskopratt og utetemperatur-måler.
Pent, ryddig og personbilaktig interiør trekker opp. Men vi savner teleskopratt og utetemperatur-måler.

Interiør / plass: 5/6

Interiøret i nye Navara er trivelig. Med flater som er lette å holde rene. Alt sitter oversiktlig, fornuftig og logisk plassert. Den har gode koppholdere. Den er utstyrt både med 12 volts-uttak og ditto USB. Nærmest et krav i dagens biler og i alle fall om de brukes i jobbsammenheng.

Det er fortsatt mye plast i interiøret, men ikke av typen tynn og hard. Nissan har her kostet på seg en type som både ser og kjennes mer eksklusiv ut.

Vi sitter ganske høyt i gode, skinnkledde seter. Rattet er godt å holde i, utsynet bra og selv etter flere timer i strekk bak rattet kjenner man seg ikke sliten. Slik sett er interiøret nesten vel så personbilpreget som kjøreegenskapene.

Navara kommer i fire forskjellige utstyrsversjoner; Visia, Acenta, N-Connect og Tekna.

Alle byr på godt med standardutstyr, som syv kollisjonsputer, differensialbrems, bakkestart-assistent og elektriske vindusheiser. Elektronisk bistand for å bremse ned de glatteste bakkene er også på plass.

Lasteplanet på King Cab og Double Cab er naturlig nok ikke like lange. På Double Cab er lastelengden 1.578 millimeter, mens det på King Cab er 1.788 millimeter.

Pickup: – Du må jo betale i dyre dommer for rene vrak

God planbeskyttelse og godt med festemuligheter trekker opp.
God planbeskyttelse og godt med festemuligheter trekker opp.

På vår Double Cab er ikke planet stort nok til frakte en alminnelig offroad-sykkel uten å måtte ta av forhjulet. Akkurat det skuffer litt. Fordelen er raus, god og lett tilgjengelig innvendig plass via bakdørene.

På lasteplanet finnes fire solide, flyttbare surrekroker, men ingen faste surrekroker i selve planet. Både planet og plansidene er polstret med en solid bedliner, som tåler en trøkk . Denne er standard.

I tillegg tilbyr Nissan en mengde tilbehør i form av ulike planinnredninger, skyvbare lastebrett, glassfibertopper, lasteskinner, og flere forskjellige beskyttelsesløsninger for planet. Du finner garantert noe som passer ditt behov.

En skikkelig pickup kan godt være litt mer 'bøllete' enn dette...
En skikkelig pickup kan godt være litt mer "bøllete" enn dette...

Motor: 5/6

Testbilen var utstyrt med den sterkeste motoren på 2,3 liter og 190 hk / 450 Nm. Sammen med 7-trinns automatgirkasse er dette en utmerket drivlinje.

Den kan alternativt leveres med 160 hk / 405 Nm, med da kun med manuelt gir.

I en slik bil er naturlig nok motor og gir optimert for trekk-kraft, fremfor kjapp akselerasjon. Men 0-100 km/t gjøres allikevel unna bare 10,8 sekunder, samtidig har man trøkk til sikre forbikjøringer. Automatgirkassa girer både kjapt og rimelig presist. Du har også moment nok til å trekke tilhenger på 3,5 tonn, eller til å ta seg fram i terrenget.

Bilen er utstyrt med lavgir. Vi har kjørt den i terrengløype og den karrer seg utrolig godt fram.

Eier du en Nissan? Fortell oss om den her:

Vår Double Cab gir lang hytte og kort plan. Velger du King Cab blir det motsatt.
Vår Double Cab gir lang hytte og kort plan. Velger du King Cab blir det motsatt.

Design: 4/6

En pickup skal liksom være litt karslig av seg. Stor, kraftig og høy. Det er jo denne, men den er kanskje allikevel litt snill i linjene. Uten at det er noen stor sak. Fronten er typisk Nissan-aktig og bakfra ser den ut som det den er. En pickup.

Testbilens farge, Savannah yellow, er heller kanskje ikke akkurat macho, men definitivt kul.

Vil man pimpe opp bilen ytterligere finnes det alt fra andre felger, ekstralys, ulike bøyler. Nissan har til og med tatt fram et eget stripesett til Navara.

Miljø / økonomi: 4/6

Navara er en pickup-legende
Navara er en pickup-legende

Testbilen, som altså er en topputgave, med skinnseter, soltak og metallik lakk tipper 500.000 kroner. Det er en del penger, men garantert ett pluss den dagen man skal selge igjen. Prisene på pickupewr holder seg nesten forbausende godt. En riktig utstyrt bil er lett å selge igjen for en god pris.

Service og vedlikeholdskostnader ligger omtrent på samme nivå som hos konkurrentene.

Forbruket på testbilen er oppgitt til 0,67 l/mil på blandet kjøring med automatgir. Det er helt greit for biltypen. CO2-utslippet på 183 g/km er det samme.

Vi har allerede kjørt helt nye Nissan Leaf. Les mer her:

Nissan Navara

  • Motor: 2,3-liter diesel
  • Effekt: 190 hk / 450 Nm
  • 0-100 km/t: 10,8 sek.
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: 0,69 l/mil
  • L-B-H: 5,3 - 1,85 - 1,84 meter
  • Pris fra: 348.800 kr
  • Pris testbil: 516.400 kr.

Konklusjon: 4/6

Det er tydelig at Nissan har lagt mye i denne bilen. Den føles både moderne og gjennomtenkt. Den byr på god plass, fin drivlinje, mye utstyr, fine kjøreegenskaper og god komfort.

Et sikkerhetssystem som autobrems gir også pluss i margen.

Det er liten tvil om at Nissan her har en verdig Navara-oppfølger. En bil som gjør det scorer jevnt og godt over hele fjøla, men som allikevel kanskje mangler det aller siste.

Den bitte-lille ekstraordinære greia som gjør at du du velger denne framfor konkurrenter som den legendariske Toyota Hilux, den enda tøffere Ford Ranger – eller Isuzu D-Max og VW Amarok.

Rent teknisk og teoretisk holder Navara mål, men den oppleves som litt snill og diskret. Vi hadde gjerne sett at den hadde vært enda litt barskere, mer brutal og kompromissløs.

Les også: Her får vi se en stor bilnyhet for første gang

Video: Dette er en annen viktig nyhet fra Nissan