Vi er på vei til Namsos for å intervjue selveste Bjarne Brøndbo om bil! Han kjører selv en ti år gammel Porsche 911. Derfor syns vi det passer ekstra godt å teste en litt mer praktisk Porsche i anledningen.

Det har blitt noen år siden Porsche lanserte sin første kompakt-SUV med navn Macan.

Vi i Broom har tidligere testet GTS-versjonen på bane. Men nå er det altså tid for å ta den med på en skikkelig langtur.

Foran oss venter 1.400 kilometer vei. Bli med på test i det som må være en av klassens mest kjøreglade biler.

Hvordan er den å kjøre?

Selv om vi sitter i en høyreist SUV med god bakkeklaring, er det ingen tvil om at Porsche har ivaretatt de sportslige kjøreegenskapene.

Klar tale fra DDEs Bjarne Brøndbo: – Denna va steike tøff!
Klar tale fra DDEs Bjarne Brøndbo: – Denna va steike tøff!

Det gjelder også i komfortmodus. Her er styringen relativt tung, men presis. Understellet er også tight, men vi opplever likevel god komfort langs veien. Bak rattet i Macan GTS har du en enorm trygghetsfølelse, selv om du presser litt på gjennom svingene. Akkurat det er det slett ikke alle SUV-er som kan skryte på seg.

Som Macan-sjåfør er du i tillegg sjef over en solid mengde knapper. Blant annet ”godknappen” med navn sport plus. Trykker du på den, får du enda en bekreftelse på at det faktisk er en perfeksjonert Porsche du kjører.

Sekundviser er naturligvis viktig når du kjører Porsche.
Sekundviser er naturligvis viktig når du kjører Porsche.

Da senker bilen seg, demperne strammes til og lyden fra eksosanlegget åpner seg, bokstavelig talt. Resultatet er det vi kan kalle kroneksempelet på inspirerende kjøreegenskaper!

Med det mener vi hvordan bilen angriper svingene, samt responsen fra motor, drivverk og understell. Tidvis glemmer du faktisk at det er en SUV du kjører rundt i. Det er akkurat som om bilen kryper rundt svingene.

Macan GTS er kort oppsummert en av klassens mest kjøreglade biler…

Den ene av disse er rene åpenbaringen

Finest utenpå eller inni?

Designet på Macan, er i likhet med storebror Cayenne, litt omdiskutert. Vi syns bilen ser skikkelig bra ut. Fronten ser sulten ut, og domineres av store luftinntak.

I motsatt ende finner vi en barsk og litt mer avslappet hekk. Fire store potter og GTS-logoen avslører imidlertid at dette er en tiger du ikke skal kødde med. (Macan er det indonesiske navnet for tiger…)

Med luftfjæring raser milene unna, i alle fall så lenge sportmodus ikke er aktivert.
Med luftfjæring raser milene unna, i alle fall så lenge sportmodus ikke er aktivert.

På innsiden er det generasjon knapper som får mye oppmerksomhet. Derfor kan Macan se litt gammelmodig ut, hvis vi sammenligner den med helt nye Panamera og Cayenne.

Men når det er sagt, er totalbildet godt. Kvalitetsfølelsen er høy, og du blir faktisk ganske glad i alle knappene, bare du vender deg til dem. Det er tross alt ganske praktisk å ha en knapp for hver enkelt funksjon.

Infotainment-systemet styres via touchskjermen som er høyt plassert i midtkonsollen. Også dette fungerer bra, selv om vi helst foretrekker menyhjul. Det er mer effektivt og ikke minst unngår man å ta blikket fra veien.

BMW M2 og M3 møtes til duell!

Hvordan er plassen?

Porsche Macan er en stor bil, selv om den hører til kompakt-SUV-klassen. Bilen måler nesten 4,7 meter i lengderetning og er 1,9 meter bred.

Bilen er basert på Macan S, men denne er oppjustert fra 340 til 360 hk. Dreiemomentet er også økt fra 460 til 500 Nm.
Bilen er basert på Macan S, men denne er oppjustert fra 340 til 360 hk. Dreiemomentet er også økt fra 460 til 500 Nm.

Det betyr at du har god plass, både foran og i baksetet. Fra førerperspektiv har du gode justeringsmuligheter på setet. Med tolv timer bak rattet én dag, er det godt å kunne variere litt her.

Plassen i bagasjerommet er også solid. Her kan du frakte 500 liter, legger du ned baksetene har du 1500 liter til disposisjon. Det bør holde for de fleste!

Porsche Macan skal bli enda morsommere

Går den bra?

Med Porsche-logoen foran deg, er vel svaret nesten gitt. I alle fall med GTS-benevnelsen på bakluka!

I GTS-versjon yter 3-literen til Porsche hele 360 hk og 500 Nm. Sistnevnte er tilgengelig hele veien fra 1650 til 4000 omdreininger. Resultatet er at 0-100 km/t er i mål på 5,2 sekunder. Det er bra for en bil som veier nesten 1,9 tonn.

Det er ikke hver dag Nidarosdomen får storfint besøk av Porsche.
Det er ikke hver dag Nidarosdomen får storfint besøk av Porsche.

Kraftpakken distribueres via Porsche sin PDK-automatkasse på sju trinn. Den jobber raskt og effektivt, spesielt i sportsmodus.

Ved normal kjøring i komfort, syns vi kanskje gassresponsen kunne vært noe bedre. Men så fort du aktiverer bilen i rett modus er bilen med på absolutt alle noter! Macan GTS går som et uvær.

Ved fullt pådrag får du nesten følelsen av å plane med en båt, i positiv forstand. Draget er så brutalt at fronten heves, og tyngden legger seg noe over bakhjulene. Snakk om godfølelse!

Vi kommer dessuten ikke unna å nevne lyden. Den er fantastisk i GTS, og kan styres via en egen eksosknapp. Med den aktivert får du et lydbilde som minner om alt annet enn en praktisk SUV.

Du får en skikkelig frekk snerring, som bare blir tøffere jo mer turtall du mater. I sport plus toppes det med noen høylytte drønn mellom girskiftene. Det varmer hjertet på en hver, inkludert Bjarne Brøndbo.

Verdens mest solgte SUV får en viktig nyhet

Og hva er konklusjonen?

Etter en nokså intens testperiode, med 1.400 kilometer tilbakelagt på halvannet døgn, er konklusjonen ganske enkel: Porsche Macan er en bil du fort blir glad i.

Det er en suveren milsluker når du vil det, samtidig som den har noen av klassens beste kjøreegenskaper, med de rette innstillingene aktivert.

Porsche Macan GTS

  • Motor: 3-liter biturbo
  • Effekt: 360 hk / 500 Nm
  • 0-100 km/t: 5,2 sek
  • Toppfart: 256 km/t
  • Forbruk: 0,88-0,92 l/mil (blandet kjøring)
  • Bagasjerom: 500 liter
  • Vekt: 1.895 kg
  • Pris: 1.235.900 kroner
  • Pris testbil: 1.559.800 kroner

Men så koster det en god del også. Bilen starter på 1.235.900 kroner, mens vår testbil ender på halvannen million. Forbruket er heller ikke veldig hyggelig. Porsche oppgir selv landeveiskjøring til 0,78 liter/mil. Vi ender imidlertid på rundt literen per mil.

Det innebærer naturligvis noe variasjon på høyrepedalen. Det skal nemlig godt gjøres å holde seg i skinnet når du sitter bak rattet i en så inspirerende kjøremaskin.

Akkurat avduket: Dette blir en vanvittig superbil